Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Impact Hub nabízí 10.000 hodin členství zdarma

Petr Vondruš popisuje, proč coworkingová síť poskytuje i Krabičku podnikatelské záchrany.

Petr Vondruš

Petr Vondruš. Foto: archiv Impact Hubu

Globální coworkingová síť Impact Hub, která má v Česku prostory v Praze, Brně a Ostravě, pomáhá (re)startovat český byznys i v nelehké koronavirové době. Nabízí 10.000 hodin členství se všemi výhodami zdarma pro živnostníky a malé firmy. Přihlásit se do programu mohou zájemci přes web. Impact Hub navíc spouští program KPZ, tedy Krabičku podnikatelské záchrany zahrnující workshopy a vůbec péči předních českých odborníků o projekty, které v době krize ztratily pevnou půdu pod nohama. Víc informací o této nabídce je k dispozici rovněž na webu. O obou projektech hovoří Petr Vondruš, výkonný ředitel Impact Hub ČR.

Snažíte se pomáhat malým podnikatelům a podnikům, při tom i vás musela krize zasáhnout. Pocítili jste ji nějak?

Stejně jako většinu podnikatelů a společností zasáhla krize i nás, omezení se nás nejvíc dotkla při pořádání velkých eventů, a provoz v našich prostorech byl po dobu nejpřísnějších opatření minimální. Na druhé straně naše inovační část, pod kterou spadají akcelerační a konzultační programy, byla zasažena minimálně. Týmu této části se podařil hladký přechod do online prostředí. Osobně se těším se, až se zase naplno vrátíme do stavu, kdy jsou naše Impact Huby plné usměvavých lidí, kteří realizují vlastní nápady, projekty a akce.

Co si od nabídnutí 10.000 hodin členství zdarma slibujete vy sami?

Bereme to tak, že i přes dopady krize patříme k těm, v uvozovkách, šťastnějším, kteří ji přežijí bez dlouhodobé újmy. V první řadě nám jde tedy o pomoc podnikatelům, u kterých jsou dopady největší. V Impact Hubu věříme, že zodpovědnost v podnikání znamená myslet a jednat v dlouhodobém horizontu, tedy nejen ve svém zájmu, ale i v zájmu okolí. Malí podnikatelé a malé podniky tvoří značnou část naší ekonomiky, a pokud se chceme z koronavirové doby rychle vzpamatovat, tak to bez vzájemné pomoci a ohleduplnosti nepůjde.

Kdo bude přihlášky, respektive žádosti o „volné židle“ hodnotit?

Všechny žádosti projíždím osobně, a dělám tak jakýsi předvýběr. S finálním výběrem mi pak pomáhá Martina Kočařová, marketingová ředitelka skupiny, a Petr Paulín, provozní ředitel inovační části. Cílem je nabídnout pracovní prostor těm, na které jednak dopadla koronavirová krize nejvíc a kteří zároveň dokáží využít přidanou hodnotu Impact Hubu, aby byl jejich restart pokud možno úspěšný.

Vybrané projekty získají také podporu vašich komunitních manažerek. Co přesně je jejich úkolem?

Holky, tedy komunitní manažerky, bdí nad celou naší komunitou, která čítá přes 1700 členů. Jejich úkolem mimo jiné je i členy propojovat tak, aby si dokázali vzájemně poradit a posunuli se tak ve svém projektu dále. Právě komunita a práce s ní je jednou z přidaných hodnot, které jsem zmínil výše. Pokud máte někoho, na koho se můžete obrátit s dotazem či radou, jde hned vše rychleji a lépe. Za těch deset let v Impact Hubu vidíme, že to všechno funguje a lidé a jejich projekty jsou úspěšní, pokud spolupracují, věří si a jsou odvážní.

Budete řešit i skladbu těchto projektů podle předmětu jejich podnikání a s vidinou toho, že u vás do budoucna zůstanou a vytvoří zajímavou členskou základnu?

Ve výběru budeme zohledňovat faktory typu segment podnikání nebo míra poškození koronavirovirou krizí. Samozřejmě budeme rádi, pokud s námi projekty zůstanou i do budoucna, ale není to žádnou z podmínek výběru.

Současně s volnými hodinami nabízíte i projekt KPZ, tedy Krabičku podnikatelské záchrany. Kdo je jejím nejvhodnějším adeptem a na kolik ho tento servis vyjde?

Krabičku podnikatelské záchrany jsme připravili pro freelancery, drobné podnikatele a menší firmy, které vzhledem k současným událostem musí proměnit způsob svého fungování. Design šestitýdenního programu je koncipovaný tak, aby byl pro podnikatele skutečnou praktickou pomocí, a jeho časová náročnost je v řádu několika hodin týdně. Je rozdělen na dvě části. První tři týdny jsou víc o získávání vhledů, podnětů a společném sdílení, druhé tři týdny jsou hodně akční a zaměřené na to, co se z nově nabytých znalostí daří realizovat a co naopak ne a proč. V každém běhu je maximálně 12 účastníků a pomoc je tak velmi cílená. Cena kápézetky je 5.500 Kč.

Jak by se měl lišit projekt při vstupu do programu KPZ a poté, co absolvuje 6 týdnů workshopů a intenzivních konzultací?

Do programu nám přicházejí projekty, které vědí, že musí udělat zásadní změnu, ale nejsou si jisti, kudy se do toho pustit. V prvním běhu vidíme, že už po třech týdnech mají účastníci jasný plán další cesty. A my máme další tři týdny na to, je v jejich cestě provázet a pomoci jim překonat první překážky. Kdybych to měl popsat metaforou. Na začátku přichází účastník, který před sebou vidí jen jednu cestu, a ta se před ním ztrácí. Po třech týdnech najednou vidí cest několik a další 3 týdny testuje, jaká z nich ho nejdřív dovede tam, kam potřebuje.

Mezi odborníky, které budou projekty inspirovat, figurují i jména Milana Formánka z Red Bullu nebo Lukáše Konečného z Y Soft Ventures. Proč jste sáhli zrovna po nich a koho dalšího byste mezi odborníky vypíchl?

Experti jsou pro nás naprosto klíčoví a vybrali jsme je tak, aby se vzájemně doplňovali a motivovali účastníky k akci. Vladimír Čtveráček pojmenovává nejhorší možný scénář a dává tipy, jak v krizi jednat. Často máme obavy, ale nedáme jim konkrétní tvar, pak nás paralyzují. Petra Drahoňovská ukazuje, jak pracovat s vlastními zdroji. S tím, co jsme se už naučili, vyzkoušeli, co už máme k dispozici, ale leckdy na to zapomínáme. Lukáš Konečný učí přemýšlet o cash flow a dává účastníkům konkrétní nástroj, pomocí kterého si mohou modelovat různé scénáře. Kamil Pošvic zase pomáhá účastníkům brousit prodejní argumenty a zaměřit se na jejich unikátní hodnotu. Milan Formánek dává ucelený pohled na to, jak k marketingu přistoupit. Přináší i neotřelé pohledy, třeba jak fungovat bez rozpočtu nebo s hodinou na marketing týdně. Bohdana Goliášová pak s účastníky sestavuje konkrétní plán akce na další tři týdny.

Tento rok oslavíte 10 let na trhu. Provoz jste startovali v době ještě ovlivněnou globální krizí, teď během výročí prožíváte další. V čem se ty dvě doby liší?

Před deseti lety byla krize způsobena pádem finančních trhů a bank, dnes je způsobena ohrožením zdraví lidí a tím způsobeným zpomalením nebo zastavením ekonomiky. Dopady už cítíme všichni, ještě větší dopad asi pocítíme v budoucnu. Na konci dne ale krize vždy přinese i něco pozitivního. Nové nápady, nové projekty a při troše štěstí i lepší vztahy mezi lidmi.

Jaké ponaučení jste si z obou krizí vzali vy a můžete je předat projektům, které u vás zkusí restartovat svůj byznys, ať už v projektu volných hodin nebo KPZ?

Nevzdávat se a nevzdat se. Všechno dobře propočítat víc dopředu než obvykle. Zastavit všechny zbytné investice. Snížit náklady. Podívat se na to, co děláme a najít nejrychlejší cestu, jak se vrátit k obvyklému byznysu. Jakmile budeme vidět na běžný byznys, zamyslet se znovu a vymyslet něco nového, či jiný přístup nebo příležitost, jak se posunout k ještě lepším scénářům, než jsme viděli dřív.

Text vychází v rámci placené spolupráce s Impact Hubem