Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Podcast pro ty, kdo chtějí mít v obsahovém marketingu navrch

Co je In_Content? Asi ne to, co vás napadne jako první, ale překvapivě seriál podcastů o obsahovém marketingu, který připravila agentura Boomerang Communication. O čem to je, nám přiblížili jeho moderátoři Míša Raková, jinak obsahový stratég agentury, a obchodní ředitel Boomerangu Martin Vymětal. Dozvíte se třeba, proč Míša nikdy název seriálu nevysloví, a při jeho poslechu pak sledovat, zda se jí to povedlo.

Michaela Raková a Martin Vymětal z Boomerangu

Michaela Raková a Martin Vymětal z Boomerangu

Co je to In_content?

Martin: Já už mám na to věk, že jo. No je to takové... uvolnění...

Míša: Hele, já jsem souhlasila s tím názvem jedině pod podmínkou, že ho nikdy nebudu muset říkat!

Martin: Teď vážně. Je to B2B oborový podcast o obsahovém marketingu. Jeho výhodou je, že nemusíte číst sáhodlouhé články, ale můžete si to konkrétní téma jednoduše poslechnout během jízdy do práce za 30 minut. Je to shrnutí 20 let našich zkušeností s obsahovým marketingem zhuštěných do nejlepší podoby, jakou můžete dostat. Chtěli jsme být první, kdo něco takového udělá.

Jaký je plán?

Martin: Chystáme 30 dílů, měla by to být vlastně taková akademie, ve které chceme postihnout všechny oblasti obsahu. Takže můžete poslouchat každých 14 dní jeden nový díl, ale také to na konci bude možné použít jako jakýsi ucelený přehled o tom, co je content marketing. S hosty se nebavíme o tom, co se v oboru aktuálně děje. Není to o nich, ale zaměřujeme se na konkrétní oblast našeho řemesla, aby to na konci úplně celý náš obor pokrylo.

Míša: Líbí se nám, že by měl mít celý seriál dlouhou platnost. Minimální trvanlivost je třeba do roku 2022. Až vám dojdou doma těstoviny, co jste si nakoupili do karantény, tak bychom to měli začít natáčet znovu (smích).

Martin: Třeba to bude výzva pro další firmy z oboru a udělají vlastní podcasty trochu jinak. Třeba se zajímavými lidmi a hlavně o nich. My sami bychom chtěli mít takových seriálů víc a když tohle půjde dobře, určitě ještě něco zkusíme.

O čem to je?

Martin: O obsahovém marketingu od začátku do konce...

Míša: … od výzkumu a cílovek přes jednotlivé produkty, které v content marketingu vznikají, až po analytiku, vyhodnocení a důsledky v byznysu. Protože na byznys je náš podcast hodně zaměřený, není to návod pro copywritery, jak psát. Je určený klientům a ty zajímá dopad na jejich byznys.

Martin: Na začátku jsme si řekli, že tohle mají být jakési vstupní dveře pro klienta, který chce využít obsahový marketing a ví o něm málo. Nedáme mu úplný návod, jak napsat dobrý článek nebo jak by měl vypadat tendr z hlediska formálních náležitostí. Ale vždy to téma otevřeme. Jak mít dobré texty ve firemních médiích, jak vybrat agenturu. Děláme takový úvod, aby posluchač věděl kudy. On má v tomhle podcast i limity. Pokud bychom chtěli někoho něco naučit, museli bychom mu vše názorně ukázat. Tabulky, obrázky, texty, grafy. A to nejde, na to je lepší třeba video.

Míša: Ve výsledku je to pro publikum lepší než studovat dlouhé texty. Posluchači nechtějí detailní návod, jak si obsah produktovat samo-doma, jen tomu chtějí rozumět. Dozví se ty správné otázky, na které se mají své agentury ptát, když od ní takovou práci požadují.

Martin: Proto také, když si zveme hosty, nezastupují sami sebe, neptáme se jich na ně samotné, na jejich názory, ale na tu odbornost, na know-how. Třeba Ivana Manolova se ptáme, jak vybrat dobrou agenturu, protože to on dělal. Ale neptáme se ho, jaké konkrétní podmínky musí v zadání zaznít a jestli má mít tendr dvě, nebo tři kola.

In_Content lze poslouchat přes Spotify, Apple Podcasty, Google Podcasty nebo Overcast

In_Content lze poslouchat přes Spotify, Apple Podcasty, Google Podcasty nebo Overcast

A forma?

Martin: Chtěli jsme dva moderátory. Vlastně ne moderátory, ale lidi, kteří to opravdu dělají každý den několik let. Což jsme my dva.

Míša: Můžeme tak do podcastu vstupovat s vlastními zkušenostmi nebo myšlenkami.

Martin: Takhle. Dva obsahoví stratégové se rozhodli, že budou dělat podcast o tomhle tématu, a tím pádem k tomu mají co říct. A nejen že vědí skoro všechno o obsahu, ale jsou i dobří moderátoři (smích). A to se málokdy podaří mít ve dvou osobách v jedné firmě.

Míša: Vlastně nás to napadlo, když jsme si byli vyzkoušet studio na podcasty pro naše klienty. Zkusili jsme si tam nahrát ukázku sami a úplně jsme se do toho zamilovali.

Aha, takže to bylo kvalitou studia Petra Máry...

Martin: Jasně, ale mimochodem, zvuková kvalita je velmi důležitá. To nám ukazují obecná čísla o českém podcastu. I když máš dobrý obsah, tak pokud zvuk není dobrý, lidi to vypnou.

Míša: O tom se bavíme i v díle o podcastech s Terezou Valentovou. Když tam slyšíš jiné zvuky, není kvalitní mikrofon nebo to zní jak natočené někde v kýblu, nefunguje to.

Martin: A téhle chyby se často dopouštějí i velké značky a jména. Vypustí podcast natočený na mobil, což je příšerný.

Míša: Audio je mimochodem skvělá forma. Dělali jsme firemní blog Bez korektury, ale tohle je méně časově náročné, a proto je také pravděpodobnější, že to skutečně vznikne. Když totiž agentura dělá něco pro sebe, pro svoje média, je to vždycky až na posledním místě, protože to přebije důležitější práce pro klienty. Ale tohle jde i s přípravou poměrně rychle. S Martinem jsme schopni natočit najednou čtyři díly za dvě hodiny, samozřejmě věnujeme pár hodin přípravě a dalším věcem okolo. Může to proto být i pro klienty inspirativní možnost, jak snadno předávat obsah.

Martin: Je to určitě mnohem méně bolestivý proces než třeba vznik rozhovoru...

S kým dalším podcasty budou?

Martin: Zatím jen s lidmi z Boomerangu.

Míša: A to bychom minimálně v téhle sérii chtěli dodržet.

Už jsme se toho několikrát dotkli, ale jaká je cílovka?

Martin: Marketingové manažerky, které dělají svou práci 10 let a chtěly by udělat něco hezkého, nějaký obsah. Ale podle toho, kdo to zatím poslouchá, jsou to teda ze 70 procent muži ve věku 35 až 45 let...

Míša: Jsou to lidé, kteří spolupracují s agenturami a chtějí mít ve vztahu k nim trochu navrch. Ale mohou z toho těžit i ti, kteří ve firmách dělají content sami, leží na nich víc oblastí marketingu a na obsah nejsou zrovna specialisté. Jistě si v tom najdou něco i lidé, kteří to sami dělají...

Martin: … a určitě naše konkurence.

Jak se to poslouchá? Už máte čísla?

Martin: Máme. Jsme na 114. místě Apple podcastů v Čechách. Předhonili jsme třeba i Reflex...

Míša: … a Tima Ferrisse...

Martin: … a dokonce Jordana Petersona. Ten je čtyři místa pod námi. Ale je to český žebříček a my aktuálně spustili placenou kampaň. To je potřeba přiznat (smích).

Míša: Celkem si nás poslechlo asi 500 lidí za dva týdny, ale to se mění každý den a běží kampaň. Já si myslím, že nás budou poslouchat desítky lidí. Ale on ten počet potenciálních pravidelných posluchačů, kteří se o to zajímají, nebude o moc vyšší. Máme také čísla o doposlouchanosti, to je asi 60 %. Koukala jsem se na ten graf a na začátku to hrozně spadne poté, co se představíme – tak 20 procent lidí podcast vypne.

Martin: Fakt, jo?

Míša: Asi si řeknou – Ježíš, zase tihle dva! (smích). Ale ti, co tohle vydrží, už to doposlouchají.

In_Content

In_Content

In_Content lze poslouchat přes Spotify, Apple Podcasty, Google Podcasty nebo Overcast

Text je součástí placené spolupráce s Boomerang Communication