In_content: učebnice obsahového marketingu do ucha

Kdo se chce vyznat v content marketingu, měl by začít s podcastem In_content.

Moderátoři Martin Vymětal s Míšou Rakovou a ředitel produkce Boomerangu Pavel Matuška

Moderátoři Martin Vymětal s Míšou Rakovou a ředitel produkce Boomerangu Pavel Matuška

Obsahový marketing už v Česku zdomácněl. Přesto tu k němu zatím chybí základní texty, shrnutí oborových postupů a zkušeností. Agentura Boomerang se jako nejvýznamnější hráč na trhu rozhodla tuhle díru zaplnit. Ucelený soubor podcastů pod názvem In_content dokáže uvést do oboru každého, kdo v něm začíná. Jako základní přehled jednotlivých oblastí přitom poslouží i zkušeným matadorům. A především klientům, kteří chtějí rozumět tomu, co pro ně agentury připravují.

Všechny díly In_contentu moderují Michaela Raková a Martin Vymětal. Martin má s obsahovým marketingem 20 let zkušeností, Míša se specializuje na komunikační strategie a data, mimo jiné je autorkou unikátního výzkumu Boomlab. Společně natočili 22 epizod, každá z nich má přibližně půlhodinu. Jejich hosty byli lidé z Boomerang Communication, kteří představili jednotlivé oblasti content marketingu. Každý z nich patří mezi špičku ve svém oboru, a o svém tématu proto dokáže mluvit s nadhledem i rozhledem.

Kde je In_content? Všude

Míša Raková se usmívala na každého

Míša Raková se usmívala na každého

Za necelý rok své existence už In_content nabral přes 11.000 přehrání. Nejvíc marketéry zaujaly třeba díly o tom, jaký je rozdíl mezi contentem a reklamou, nebo o tom, jak poznat svou cílovku.

Většině posluchačů In_contentu je mezi 23 a 34 roky a mírně mezi nimi převažují ženy. Víc než pětina z nich jsou jablíčkáři a docela často jsou z Prahy. Podcast se ale bude hodit i spoustě dalších, proto ho najdete na všech velkých platformách včetně Spotify a podcastových aplikací Applu i Googlu. Úplně doma je pak na Anchoru.

Komu se hodí nejvíc?

Každá epizoda In_contentu představuje úvod do konkrétního problému. Modelovým publikem In_contentu tak jsou marketingoví manažeři a manažerky ve firmách, kteří díky poslechu budou mnohem líp vědět, co od obsahového marketingu chtít a jak ho efektivně dělat. Takže co konkrétně v jednotlivých dílech najdete?

1) Content marketing není na jednu noc 

  • host: kreativní ředitel Boomerangu Jindřich Novák
  • Obsahový marketing dlouhodobě buduje vztah zákazníků k firmě. I on ale slouží k tomu, aby se na konci dne firmě vyplatil.

2) 50 odstínů tendru 

  • host: šéf týmu Radegast Ivan Manolov
  • Na smysluplný tendr jsou třeba aspoň 4 týdny. Teprve jeho příprava někdy pořádně utřídí myšlenky o tom, co firma vlastně potřebuje.

3) Jak měřit výkon? 

  • host: analytik Ondra Lukeš
  • U obsahu měříme tři věci: nově vzniklé povědomí, čas strávený s obsahem a nákupní akce. Dobré je začít měřit cca po půl roce, kdy přijdou první reálné výsledky. 

4) Firemní podcasty jsou na vzestupu

  • host: projektová manažerka Tereza Valentová
  • Podcasty jsou výrazně na vzestupu. Důležité je nepodcenit jejich technickou stránku, šumění už nikdo poslouchat nechce.

5) Print je už zase budoucnost 

  • host: šéfeditor Ruda Král
  • Firemní časopisy jsou pro zaměstnance, pro zákazníky a pro jiné firmy. Každý z nich by měl mít správný rytmus.

6) Šest cest, jak poznat cílovku

  • host: šéfka strategie Michaela Raková
  • Bez dat jsou všechno jenom domněnky. Než začnete dělat komunikační strategii, musíte ji mít o co opřít. Třeba o výzkum BoomLab.

7) Jak získat Zlatý středník nebo Effie

  • host: projektová manažerka Eva Kuldová
  • Do některých kategorií v cenách Fénix, Zlatý středník nebo Lemur se sejde až 150 přihlášek. Čím v takové konkurenci prorazíte?

8) Hovory s prezidentem

  • host: ředitel Boomerangu Marek Slezák
  • Speciální díl o značkách, gravitační komunikaci a o tom, jak moc změnilo trh s obsahovým marketingem ČILICHILI a nástup sociálních sítí v letech 2008/2009.

9) Proč jsou firemní časopisy ošklivé?

  • host: art directorka Lucie Komárová
  • Při tlaku na efektivitu se design často podceňuje. Přitom je i pro efektivitu základní. Aby byl dobrý, musí respektovat značku, zásady práce s plochou a potřebuje kvalitní dramaturgii obsahu.

10) Humor ve firemních médiích

  • host: kreativní lídr Štefan Švec
  • Humor se mění asi nejrychleji ze všech komunikačních strategií. Máme štěstí, že v Česku mu nasazujeme jen málo hranic.

11) Jak hacknout Instagram 

  • host: content manažerka Bohunka Machovcová
  • Víc než polovina uživatelů Instagramu si denně prohlíží Stories. Uživatelům třetí největší sociální sítě se vyplatí naslouchat.

12) Kdo zachraňuje průšvihy ve firemních časopisech?

  • host: šéf produkce Pavel Matuška
  • Technická kontrola výstupů je v každé komunikaci extrémně důležitá. Obvykle na ni ale stačí jeden den.

13) LinkedIn: Ráj pro obsahové stratégy

  • host: digitální stratég Tomáš Cibor
  • Kromě databáze životopisů je profesní sociální síť i skvělou platformou pro firemní komunikaci. Dobrá firma rozhodně nemluví jen o sobě.

14) Speciální díl: Contentový jukebox

  • bez hostů, jen s Míšou a Martinem
  • Moderátoři In_contentu odpovídají na otázky posluchačů. Třeba o tom, proč 90 procent pozornosti publika připadá na 1 procento obsahu.

15) Content versus reklama

  • host: projektový manažer Robert Marek
  • Reklama prodává, content marketing buduje vztah s publikem každý den. Dobře je to vidět třeba na kampaních Radegastu, který dostal za budování značky cenu Effie.
Robert Marek mluvil o rozdílech mezi contentem a reklamou

Robert Marek mluvil o rozdílech mezi contentem a reklamou

16) Šíleně kruté publikum

  • host: manažer publika Jakub Stanjura
  • Než se otrkáte a přestanete si brát hatery osobně, chvíli to trvá. Každý hejt je ale příležitost ukázat, kdo jako značka jste.

17 ) Distribuce je popelka content marketingu

  • host: produkční Zuzana Dubcová
  • Pětina lidí čte časopisy pravidelně každý týden. Z 10.000 rozeslaných časopisů se jich 0,5 až 2 procenta vrátí, protože nejsou doručeny. A když už je posíláte, dejte pozor, aby se vešly do schránky.

18) DTPáci = inženýři grafiky 

  • host: DTP operátor Aleš Duroň
  • DTP dává grafice řád a funkčnost. Na rozdíl od bohémských designérů jsou DTPáci spíš technici. Buďte opatrní na to, jestli máte barvy v RGB (pro monitory), nebo ve CMYKu (pro tisk).

19) Randění a rozvody s klienty 

  • host: projektová manažerka Božena Hlaváčová
  • Dobrý projekťák umí vytvořit pocit, že se na něj klient může spolehnout. Základem dobrého výsledku je získat dobré zadání.

20) Firemní publikace získávají punc luxusního zboží 

  • host: grafický designér Jakub Kaše
  • Poptávka po krásných knihách, časopisech, ročenkách a výročních zprávách nepolevuje. Grafik pro tisk a pro online má jiné dovednosti a mělo by se s tím počítat.

21) Zapněte si SEO

  • host: editorka a SEO specialistka Liběna Říhová
  • Buď jste na první stránce Googlu, nebo v propadlišti internetu. V onlinu musíte zaujmout ihned.

22) Závěrečný díl: tipy a triky z naší kuchyně

  • bez hostů, jen s Míšou a Martinem
  • Jak udělat vlastní podcast tak, aby byl úspěšný. Pohled pod pokličku a shrnutí celého In­_contentu.

In_content nemusíte poslouchat od prvního dílu do posledního. Začněte prostě tématem, které vás zajímá nejvíc. Zbytek vás možná stejně vtáhne, protože budete chtít content marketingu porozumět ze všech stran. Je to obor, který za to stojí.

Text je placenou propagací agentury Boomerang Communication