Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Internetoví obchodníci loni utržili 155 miliard Kč, je to 13 % maloobchodu

Plnou třetinu loňského obratu udělaly e-shopy před Vánocemi. Letos se má růst zpomalit.

Česká e-commerce byla v uplynulém roce 2019 opět rekordní, její obraty přesáhly 155 miliard Kč. Uvádí to Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a internetový srovnávač cen Heureka. Podle nich podíl e-commerce na maloobchodu dál roste, loni tvořil skoro 13 % tuzemského retailu, přesněji 12,7 %.

„Celkové online prodeje zboží v roce 2019 předčily naše očekávání. Druhé pololetí bylo pro internetové obchody velmi úspěšné, a tak můžeme hovořit o růstu o 15 % v porovnání s rokem 2018,“ hodnotí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Před Vánocemi si nakonec zákazníci nakoupili přes internet za víc než 52 miliard Kč, což je plná třetina ročních výnosů.

„Češi našim e-shopům důvěřují. Díky stále se zlepšujícím službám a široké nabídce doručení objednávají nakupující po internetu stále víc zboží z kategorií, kterým ještě nedávno dominovaly kamenné obchody. Zmínit můžeme dál raketově rostoucí prodej potravin, ale také například drogerii. Obecně platí, že Češi nakupují online stále častěji a pravidelněji,“ doplňuje Jan Vetyška.

Také v letošním roce 2020 očekává APEK další růst obratů ze zboží prodaného po internetu. „Vzhledem k dosaženým vysokým hodnotám prodejů lze předpokládat mírné zpomalení. Očekáváme, že česká e-commerce v novém roce poroste v rozmezí 10 až 15 %,“ komentuje šéf asociace, která v oboru elektronického obchodu sdružuje přes 580 firem, podnikatelů a odborníků.

A jaká je podle něj největší výzva pro e-shopy na následujících 12 měsíců? „Online obchody se budou nadále snažit posunout především kvalitu doručení objednaných zásilek. Zlepšení v takzvané poslední míli bude i v roce 2020 velkým úkolem pro dopravce z oblasti e-commerce.“