Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

Internetovou džunglí: 12 rad Jiřího Štěpána jak zlepšit online komunikaci

Zakladatel internetové firmy Etnera Activate Jiří Štěpán na pražské konferenci Internet Jungle poradil, jak návštěvníky jakéhokoli webu udržet spokojené a jak na tom vydělat.

Jiří Štěpán

Jiří Štěpán

  1. Vytvořte si persony. Tedy profily chtěných klientů. Pověste je na zeď online týmu. Detailně si je změřte. Nevěřte metrikám, které vám nabízejí online konzultanti. Kýžená metrika většinou není z webové analytiky, většinou si ji musíte nadefinovat sami, podle vlastního rozumu a potřeby.
  2. Vytvořte report pro top management sledující přínos online aktivit. Srozumitelné číslo, které každé pondělí ráno bude ležet na stole před poradou vedení. Tím, že metriku vytáhnete z online oddělení a donesete ji obchodníkům, konečně dostanete byznysový pohled a přístup k webu.
  3. Sledujte tři věci: akvizice, konverze, retenci. Tedy jak se mění online populace ve vaše návštěvníky a ti pak v zákazníky. Všechny tři se mohou zadrhnout: buď vodíte málo lidí nebo špatné. nebo vodíte správné, ale nedělají konverze, nebo se vám lidi nevracejí. Retence = nápady * kvalita dat. Jaká je základní otázka onlinu a obchodu vůbec? To, zda byl zákazník spokojený. Jiří doporučuje sledovat především tuto metriku.
  4. Komunikujte se zákazníky opakovaně, prostřednictvím e-mailů hlavně.
  5. Přitom personalizujte a čistěte databázi. Zadejte hned zítra čištění databáze. Cíl je znát minimálně jméno a příjmení, z toho pak poznáte pohlaví a kdy má svátek. A pozítří začněte rozesílky segmentovat.
  6. Pravidelně dělejte uživatelské testy. Nebo se aspoň online ptejte na spokojenost.
  7. Podívejte se, co uživatelé skutečně používají, a porovnejte to s tím, co jste čekali. Zjednodušujte, zjednodušujte, zjednodušujte - jako Google svou stránku s vyhledáváním. „Požadavek HR oddělení mít tam ten velký leták je nesmyslný.“
  8. Udělejte zátěžové testy, třeba se podívejte do Google Analytics.
  9. Otestujte si přístupnost, najdete 15-20 % lidí, kterým můžete naservírovat obsah lépe. Neignorujte různé 5% prohlížeče, dnes už jich je řada.
  10. Zkuste příští změnu nebo kampaň AB testovat. Tím ušetříte a vyděláte. Zjistíte často, že uživatelé se chovají jinak, než jste očekávali.
  11. Zkontrolujte, zda máte dobrou strategii tvorby obsahu. Zjistěte, kolik vydáváte na obsah poměrově.
  12. Nakreslete si svou mapu investic a metrik. Sdílejte KPIs napříč týmem, netáhněte každé oddělení za jiný konec provazu. Určete si vlastní metriky pro akvizici, konverzi i retenci a posuzujte je odděleně.