Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Internetovým rádiím vládne Dechovka. Kvůli špatné náladě ve společnosti, míní majitel

Dlouhodobě nejposlouchanější rozhlasovou stanicí na internetu je Rádio Dechovka. Podle statistik serveru Play.cz, kde denně naladí rádio v průměru 50 tisíc unikátních posluchačů, se Dechovka drží na prvním až druhém místě mezi internetovými stanicemi. Dobrá čísla poslechovosti si internetové Rádio Dechovka, které v únoru dostalo celoplošnou licenci pro středovlnné vysílání a od března vysílá i v pražském Regionálním multiplexu 4, drží dlouhodobě. Na první příčce se střídá s tanečním rádiem SeeJay, na třetí pozici se drží Rádio 4U vysílající převážně taneční hudbu. Pozici letos postupně vylepšuje i veřejnoprávní Rádio Junior.

Denní maxima na Play.cz

Denní maxima na Play.cz. Graf obsahuje orientační měsíční průměry maximálního počtu posluchačů za den v jednom pětiminutovém intervalu. Jinými slovy je to průměr nejlepších pěti minut rádia v každém dni v měsíci. Číslo je vyjádřením aktivních streamů připojených k mediaserveru v měřeném intervalu. Nevypovídá však o celkovém počtu unikátních posluchačů za celý den, jelikož se posluchači kontinuálně připojují a odpojují. Počet posluchačů je potom násobně vyšší než je denní maximum. Unikátní uživatele ve významu, v jakém s nimi pracují weby, nejsou z hlediska Play.cz klíčovým ukazatelem - podstatné jsou podíly na celkové poslechovosti v danou chvíli. Data ze streaming serveru Play.cz (v grafu) zahrnují poslech ze všech zdrojů (jako třeba vlastní weby rádií, mobilní aplikace, hardwarové přijímače internetových rádií). Hodnoceni úspěšnosti rádia v kontextu dramaturgie probíhá tedy na ploše konkurentních uživatelů v rámci denního cyklu. Za tímto účelem poskytuje Play.cz typicky rádiovou statistiku - průměrnou čtvrthodinu anebo grafy vývoje poslechovosti za poslední rok. Unikátní uživatele ve významu, v jakém s nimi pracuji weby, nejsou klíčovým ukazatelem - podstatné jsou podíly na celkové poslechovosti v danou chvíli.

Poslechovost rádia Dechovka i ostatních stanic na prvních příčkách je podle měření Play.cz na úrovni některých regionálních FM rádií, které přes server také vysílají. Podle Romana Culka, jednoho z majitelů Dechovky (další jsou Leoš Pohl a Karel Jůzek), poslouchá přes počítač převážně generace 40+, se základním nebo středním vzděláním a pak hlavně důchodci. Agentura Media 40+, která Dechovku obchodně zastupuje, udává týdenní poslechovost 16.000 posluchačů a největší zastoupení u lidí ve věku nad 56 let, přičemž špička poslechovosti je mezi 11. a 17. hodinou.

„U rádií měříme unikátní připojení, což se minimálně rovná počtu posluchačů, někdy je reálných uživatelů díky agregacím ISP i více, než ukazují grafy. Na rozdíl od tradičních průzkumů jsou naše data objektivní, tedy nezasažená respondentem. Navíc kromě pouhého počtu známe i dobu poslechu a sociodemografické údaje,“ podotýká k systému měření Petr Sládeček, šéf Play.cz, přes který vysílá celkem 96 rádií, z toho 22 výhradně internetových.

Důvody velkého zájmu seniorské generace o tradiční českou dechovku vidí Culek hlavně ve vlně ‚špatné nálady ve společnosti‘. „Probouzíme vzpomínky na mládí, tedy ‚staré dobré časy‘, lidská paměť je v tomhle milosrdná a byť se mládí u leckoho pojí ještě s válkou, pamatuje si jen tancovačky nebo první lásky, kvůli tomu pak stojí za to pořídit si domů internet a počítač,“ vykládá si Culek. Dechovka přes internet vysílá od července 2009.

„Většinou nás doporučí rodičům děti, kteří se postarají zároveň o technické zázemí, ale dnešní generace šedesátníků je sama o sobě už slušně technicky gramotná, minimálně natolik, aby uměla obsloužit základní funkce jako třeba používat email nebo spustit prohlížeč,“ upozorňuje Culek. Základnu posluchačů vidí i ve studentech konzervatoře: „Všichni z nich si dechovkou prošli a někteří u ní i zůstávají.“

Rádio Dechovka není jediný projekt dechovkového rádia, který se v Česku chystá do analogového éteru. Loni v říjnu dali radní pro vysílání licenci Rádiu Orchidej rozhlasové skupiny Radio Investments, kterou nově vlastní poloviční majitel Primy Ivan Zach. Orchidej má vysílat z Brna na velmi krátkých vlnách (VKV).