Diváci zpravodajských relací se letos mezi televizemi nepřelévají, ale od televizních zpráv začínají odcházet. Ukazují to údaje z elektronického měření sledovanosti za první tři čtvrtletí letošního roku.
Jak vidno z grafu, v lednu vyhledávalo večerní zprávy tří nejsledovanějších stanic celkem 48 % populace České republiky (lidé starší 15 let), v září už to bylo necelých 40 %. Pokles sledovanosti v průběhu letoška nebude zřejmě tak velký, podzim je totiž oproti třeba létu divácky silnější sezónou.
Další sada dat, kterou přebíráme ze zprávy od kolegů z Týden.cz s jejich svolením, jasně ukazuje, že hlavní večerní zprávy komerční televize Prima a zprávy České televize (vysílané na ČT1) si v žebříčku sledovanosti vyměnily místo.
Jak vidno, v roce 2008 měly večerní zprávy Primy průměrně kolem 600 tisíc diváků, zprávy na ČT1 kolem 900 tisíc. Letos je to opačně. Nova pokračuje v mírném poklesu z loňska, zatím na 2,1 milionu.
Čerstvý ředitel České televize Petr Dvořák i jeho nový šéf programových okruhů Milan Fridrich si problém dobře uvědomují. Poslední týden se vděčnými staly zprávy o údajném přesunu tradičního Večerníčku na jiný program.
„ČT se nechystá k přesunu Večerníčka z jednoho programu na druhý,“ tvrdí Fridrich v prohlášení, které tento týden rozeslal novinářům. „[ČT] chystá hlubší programové změny, které by měly vést k vyšší výkonnosti programů ČT1, ČT2 a ČT24 v podvečer mezi 18.00 a 20.00,“ dodal.
„Současný program ne zcela odpovídá společenským a diváckým změnám. Zamrzl ve stereotypu, který při dynamickém rozvoji českého televizního trhu, už nejde dále udržovat. Lidé později chodí z práce, mění svoje denní zvyklosti, mají širší nabídku programů v rámci digitalizace a ČT se v minulých letech tomuto trendu nepřizpůsobila,“ nachází Fridrich důvody propady.
„I nabídka dětských pořadů se změnila, včetně přístupu jiných televizí. ČT1 a ČT2 proto projdou redefinicí. Podvečer a prime time mezi 20.00 a 23.00 musí projít revizí a změnami. Jejich smyslem není pouhopouhá vyšší sledovanost, nebo přesun jednoho pořadu na jiný program, nýbrž lepší veřejná služba, pořady s nadhodnotou a větší zájem diváků. I veřejná služba potřebuje zájem diváků, jen z jiných důvodů než komerce. Důvody nejsou peníze, nýbrž obecný zájem, důkaz, že její vysílání prospívá, má společenský vliv.“
„V tomto smyslu nepřemýšlíme nad Večerníčkem, nýbrž celým dětským vysíláním jako celkem. Zda v nové době není lepší mít větší večerní vysílání a využít k němu jiný program než ČT1, kde na ploše 90 minut od 18.00 do 19.30 je hodina zpravodajství a 15 minut publicistiky,“ črtá šéf programu.
„Děti si zaslouží v podvečer větší péči, lepší programovou skladbu než pouze osamocený Večerníček. Dětské vysílání ČT má dobré jméno a je tradicí. Existují bohaté archivní fondy a dá se najít i větší, vhodný prostor. ČT nemá už jeden, ani pouhé dva programy, nýbrž čtyři a jejich prospěšná symbióza zatím bohužel ani nezačala,“ kritizoval taky Fridrich předchozí vedení.
Součástí textu byla původně data z interní prezentace televize Prima, bohužel nepřesná, proto jsem je z textu odstranil. Dotčeným i čtenářům se omlouvám.