Investice do marketingu vzrostou příští rok o 12 %, odhaduje AKA

Odhadovaná hodnota trhu by podle asociace agentur měla dosáhnout 139,4 miliardy Kč.

Investice do marketingové komunikace podle Asociace komunikačních agentur (AKA) porostou v příštím roce 2022 i přes nepříznivé dopady inflace a koronaviru o 12 % a měly by tak dosáhnout 139,4 miliardy Kč. Vyplývá to ze zářijového výzkumu marketingových investic v Česku, který pro AKA zpracovala agentura Nielsen Admosphere. Podle odborníků na komunikaci roste za posledních šest let nejrychleji nemediální reklamní trh. „Klienti chtějí stále více prodávat. A tím rychleji rostou požadavky na aktivity na podporu prodeje,” uvádí David Čermák z Aktivační sekce AKA.

Podle výzkumu porostou v roce 2022 nejdynamičteji investice právě do nemediálních kanálů, meziročně by měly vzrůst o 20 % na celkovou hodnotu 62,3 miliardy Kč. Mezi nemediální kanály patří například spotřebitelské soutěže, věrnostní programy, instore podpora, direct marketing, ochutnávky či roadshows. „Nejedná se však o bannerovou internetovou reklamu, ta se počítá do mediálních investic. Jedná se o content, social, vývoj webů, vývoj e-shopů, tvorbu aplikací a jejich obsahu,“ vysvětluje Čermák. Sledovat budeme snahu dohnat to, co loni nebylo možné: „Klienti do budoucna očekávají, že budou moci realizovat aktivity, které předtím nemohli. Největší zájem tak v nemediálních kanálech je o face-to-face prodej, shopper marketing a podobné aktivity, během kterých je nutná interakce se spotřebitelem.“

U mediálních kanálů se očekává pro rok 2022 růst 6 % na úroveň 77,1 miliardy Kč. Mezi mediálními kanály byl v době covidu největší pokles mezi venkovní reklamou, printovou reklamou a rádiem. Naopak dlouhodobě jsou stále na vzestupu investice do televizní reklamy. A vysoký nárůst nastal u internetové reklamy.

Naprostá většina dotázaných marketingových pracovníků ve výzkumu uvedla, že pro příští rok zachovává svůj rozpočet podle plánů, 44 % dokonce plánuje rozpočty navyšovat. Jen 13 % dotázaných bylo nuceno rozpočty na rok 2022 snižovat.