Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

Investice do online reklamy loni vzrostly o 23 %

  • ČTK
  • 06. 03. 2019 13:00

Investice do internetové reklamy se loni zvýšily téměř o 23 % na 28,6 miliardy korun. Ukazuje to dnes zveřejněný průzkum agentury Median pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Největší část internetových inzertních výdajů připadá na celoplošnou reklamu, za kterou zadavatelé loni zaplatili 20,1 miliardy Kč, meziročně o 23 % víc. Reklama ve vyhledávání vzrostla o 25 % na 7,3 miliardy. Do katalogů a řádkové inzerce investovali inzerenti 1,2 miliardy, meziročně o 7 % víc.

Výkon jednotlivých forem internetové a mobilní reklamy

typ inzerce 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
display 5,1 6,1 7,4 9,2 10,0 10,5 14,2 16,4 20,1 22,8
vyhledávání 1,6 1,9 2,9 2,9 3,4 3,7 4,7 5,9 7,3 8,5
katalogy, řádková 1,0 0,9 0,9 1,2 1,3 0,9 0,9 1,1 1,1 1,2
celkem 7,7 8,9 11,2 13,3 14,6 15,0 19,7 23,3 28,6 32,5

* Do roku 2015 kombinace ceníkových a reálných cen, od roku 2016 ceníkové ceny. ** Reálné ceny. Údaje za rok 2019 jsou odhad.
V miliardách Kč, zaokrouhleno. Zdroj: Median, SPIR· 6. 3. 2019

Ve srovnání s dřívějšími údaji Nielsen Admosphere je online reklama mezi jednotlivými mediatypy stále druhým nejsilnějším médiem za televizí, na trhu jí připadá čtvrtinový podíl. Dominantní televize má podíl 46 % a objem investic 53,1 miliardy Kč. Za onlinem jsou tisk (loni 19,6 miliardy, podíl 17 %), rádio (8 miliard) a outdoor (5,2 miliardy).

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp 2016 2017 změna 2018 změna
televize 4,1 48,1 13 % 53,1 10 %
tisk 1,6 19,5 3 % 19,6 1 %
rádio 0,7 7,6 7 % 8,0 6 %
venkovní 0,4 5,3 3 % 5,2 -1 %

V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere · 29. 1. 2019

„Čísla za rok 2018 jsou dobrou zprávou pro digitální trh a ukazují, že jeho možnosti ještě zdaleka nejsou vyčerpané. Loni se dokázal vypořádat se zavedením GDPR, a pokud nepřijde nesmyslná regulace, věřím v jeho další růst,“ prohlásil předseda SPIR Michal Hanák. Letos sdružení odhaduje růst investic do internetové inzerce o dalších 14 % na 32,5 miliardy Kč.