Investice do internetové reklamy se loni zvýšily téměř o 23 % na 28,6 miliardy korun. Ukazuje to dnes zveřejněný průzkum agentury Median pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Největší část internetových inzertních výdajů připadá na celoplošnou reklamu, za kterou zadavatelé loni zaplatili 20,1 miliardy Kč, meziročně o 23 % víc. Reklama ve vyhledávání vzrostla o 25 % na 7,3 miliardy. Do katalogů a řádkové inzerce investovali inzerenti 1,2 miliardy, meziročně o 7 % víc.
Výkon jednotlivých forem internetové a mobilní reklamy
typ inzerce | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
display | 5,1 | 6,1 | 7,4 | 9,2 | 10,0 | 10,5 | 14,2 | 16,4 | 20,1 | 22,8 |
vyhledávání | 1,6 | 1,9 | 2,9 | 2,9 | 3,4 | 3,7 | 4,7 | 5,9 | 7,3 | 8,5 |
katalogy, řádková | 1,0 | 0,9 | 0,9 | 1,2 | 1,3 | 0,9 | 0,9 | 1,1 | 1,1 | 1,2 |
celkem | 7,7 | 8,9 | 11,2 | 13,3 | 14,6 | 15,0 | 19,7 | 23,3 | 28,6 | 32,5 |
* Do roku 2015 kombinace ceníkových a reálných cen, od roku 2016 ceníkové ceny. ** Reálné ceny. Údaje za rok 2019 jsou odhad.
V miliardách Kč, zaokrouhleno. Zdroj: Median, SPIR· 6. 3. 2019
Ve srovnání s dřívějšími údaji Nielsen Admosphere je online reklama mezi jednotlivými mediatypy stále druhým nejsilnějším médiem za televizí, na trhu jí připadá čtvrtinový podíl. Dominantní televize má podíl 46 % a objem investic 53,1 miliardy Kč. Za onlinem jsou tisk (loni 19,6 miliardy, podíl 17 %), rádio (8 miliard) a outdoor (5,2 miliardy).
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | 2016 | 2017 | změna | 2018 | změna |
televize | 4,1 | 48,1 | 13 % | 53,1 | 10 % |
tisk | 1,6 | 19,5 | 3 % | 19,6 | 1 % |
rádio | 0,7 | 7,6 | 7 % | 8,0 | 6 % |
venkovní | 0,4 | 5,3 | 3 % | 5,2 | -1 % |
V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere · 29. 1. 2019
„Čísla za rok 2018 jsou dobrou zprávou pro digitální trh a ukazují, že jeho možnosti ještě zdaleka nejsou vyčerpané. Loni se dokázal vypořádat se zavedením GDPR, a pokud nepřijde nesmyslná regulace, věřím v jeho další růst,“ prohlásil předseda SPIR Michal Hanák. Letos sdružení odhaduje růst investic do internetové inzerce o dalších 14 % na 32,5 miliardy Kč.