Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Investice do reklamy v Evropě letos navzdory olympiádě a fotbalu zpomalí, vinou eurozóny

  • ČTK
  • 28. 08. 2012 10:02

Růst investic do reklamy ve střední a východní Evropě po letošním zpomalení v následujících dvou letech opět zrychlí tempo a přiblíží se deseti procentům. Vyplývá to z prognózy agentury ZenithOptimedia, která pravidelně monitoruje světový reklamní trh.

Odborníci ZenithOptimedia odhadují, že zatímco loni investice do reklamy v zemích střední a východní Evropy vzrostly o 8 % na 25,9 miliardy dolarů, letos se zvýší pouze o 6,2 % na 27,5 miliardy. Příští rok by se ale jejich hodnota měla zvýšit o 9 % a v roce 2014 o 9,9 % na bezmála 33 miliard dolarů.

VÝDAJE NA REKLAMU V HLAVNÍCH MÉDIÍCH (NOVINY, ČASOPISY, TV, RÁDIO, KINO, OUTDOOR, INTERNET
v milionech dolarů / % oproti předešlému roku
2010 2011 2012 2013 2014
střední a východní Evropa 23 980 / 6,9 25 906 / 8,0 27 510 / 6,2 29 987 / 9,0 32 944 / 9,9
celý svět 463 741 / 6,9 481 446 / 3,8 501 956 / 4,3 528 500 / 5,3 560 578 / 6,1
Zdroj: odhad ZenithOptimedia

Zpomalení růstu reklamních investic letos navzdory fotbalovému šampionátu a letním olympijským hrám v Londýně vykáže celá Evropa. Na vině jsou některé země eurozóny, které se potýkají s vážnými hospodářskými problémy a v letošním roce zaznamenají výrazný propad reklamních investic.

Celosvětové investice do reklamy by podle ZenithOptimedia měly letos vzrůst o 4,3 % na 502 miliard dolarů (deset bilionů Kč), což je o něco méně, než se původně předpokládalo.

„V Evropě letos reklamě pomohou olympijské hry v Londýně a mistrovství Evropy ve fotbale, díky nimž by i západní Evropa měla zaznamenat mírný růst o 0,4 %. V samotné eurozóně je kvůli hospodářské situaci ve středomořských státech očekáván v roce 2012 pokles o 1,1 %,“ stojí ve zprávě ZenithOptimedia.

V letech 2011 až 2014 agentura ZenithOptimedia předpokládá, že 60 % nárůstu reklamních výdajů bude pocházet z rozvíjejících se trhů, převážně z Brazílie, Ruska, Indie a Číny.

Z pohledu investic do jednotlivých typů médií odborníci v příštích letech očekávají výrazný nárůst reklamy na internetu, a to hlavně díky sociálním médiím. Podíl globálních investic do reklamy na internetu na celkovém objemu finančních prostředků vložených do reklamy by se měl zvýšit z loňských 16,5 % na 21,5 % v roce 2014.