Během prvního pololetí letošního roku veřejný sektor zadal v oblasti komunikace zakázky v hodnotě necelých 800 milionů Kč. Loni se jednalo za stejné období o částku přes 1,1 miliardy, meziročně tedy poklesly o čtvrtinu. Ukazují to data, které pravidelně zveřejňují Asociace komunikačních agentur (AKA) a Asociace public relations (APRA). Statistika nově sleduje i průměrný počet nabídek v tendrech.
Na úbytek veřejných zakázek mělo pravděpodobně největší vliv zastavení české ekonomiky v období od poloviny března do konce května. Pokud se však trend v druhé polovině roku neotočí, může signalizovat i dlouhodobější zpomalení investic ze strany státu. „Doufáme, že se naplní slib ministra průmyslu a obchodu Havlíčka, který na konferenci s profesními asociacemi potvrdil, že stát hodlá významně investovat do podpory tuzemské poptávky a minimalizovat rizika dlouhodobé ekonomické recese,“ říká výkonný ředitel AKA Marek Hlavica. Komunikace je podle asociace hnacím motorem ekonomiky a silným stimulem spotřebitelské poptávky.
Příslibem mohou být aktuální kampaně na podporu regionů a turistických cílů v Česku. Za pozitivní lze pokládat také dlouhodobě klesající počet rušených zakázek, v uplynulém pololetí se jednalo pouze o dva takové případy. „Rušené zakázky jsou pro dodavatele problém. Veřejné tendry jsou administrativně náročné a tedy velmi drahé. Agentura do výběrového řízení investuje průměrně 300.000 Kč. Rušení tendrů pak dodavatele odrazuje od účasti,“ dodává Hlavica s poukazem na přetrvávající nízkou účast agentur ve výběrových řízeních.
V tendrech průměrně jen dvě nabídky
AKA a APRA nově sledují také počet nabídek do veřejných tendrů. Data jsou k dispozici za posledních 12 měsíců a uvádějí, že v průměru zadavatel obdržel 2,3 nabídky. „To je velmi nízké číslo vzhledem k tomu, jak vysoce konkurenční je trh komunikačních služeb. Vypovídá to o nezájmu se těchto výběrových řízení účastnit. Pro dobrý výběr je optimální mít tři až pět účastníků tendru, což zajišťuje dostatečný tlak na kvalitu i cenu a zároveň není celý proces pro zadavatele neúměrně administrativně náročný,“ říká Michal Vlasák, člen výkonné rady APRA.
Komunikační zakázky jsou nicméně nad celkovým průměrem pro všechny druhy veřejných zakázek – ten za rok 2019 činil 1,68 nabídky.
Pro větší konkurenci na straně nabídky obě asociace dlouhodobě doporučují snížit administrativní náročnost výběrových řízení a správně nastavovat kritéria výběru dodavatele.
Veřejní zadavatelé patří mezi významné partnery dodavatelů služeb v oblasti komunikace. Zejména v rozvinutých zemích jejich zakázky tvoří i více než 20 % objemu trhu. Loňský rok byl v Česku zatím rekordní – s objemem dvou miliard však přesto tvořil sotva dvě procenta trhu. A statistiky za první pololetí naznačují, že rok 2019 překonán nebude.

Prezident Pavel uvedl vlastní podcast Podhradí, otázky pokládá Michal Půr

Šéf TV Nova Daniel Grunt: „Není reálné, aby vznikl Czechflix. Může jím být Voyo“

Tištěný časopis Moje psychologie se po půl roce vrací

Economia představuje webový Centrum Výběr
