Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Inzerce v médiích v červenci meziročně přibylo

Letošní inzertní růst televize zůstává na 4 %, jako v pololetí. Ostatní mediatypy klesají.

Vizualizace nového Lidlu v Uničově

Největším inzerentem byl v červenci řetězec Lidl. Ten zároveň v létě zahájil stavbu nové prodejny v Uničově v ulici Šumperská, která se má otevřít v první polovině příštího roku. V současnosti Lidl v Česku provozuje 261 prodejen. Vizualizace: Lidl

Inzertní růst si v Česku letos i po sedmi měsících letošního roku drží pouze televize, meziročně o 4 %. Všechny ostatní mediatypy zaznamenaly v červenci meziroční pokles, konkrétně rádio o 12 %, tisk o 16 % a venkovní reklama dokonce o 27 %. Inzertní útraty v těchto třech mediatypech přitom nedají ani polovinu toho, co jde na reklamu do televize. Ukazuje to monitoring Nielsen Admosphere. Ten neuvádí reálné inzertní útraty, ale počítá obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v ceníku. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Reálný propad může být letos na jaře vyšší, vydavatelé tisku mluví až o 70 %. Pokles působila omezení v důsledku pandemie koronaviru.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-červenec 2019 leden-červenec 2020 změna
televize 30,15 31,27 4 %
tisk 10,47 8,74 -16 %
rádio 4,38 3,87 -12 %
venkovní 2,99 2,19 -27 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

V červenci televize meziročně rostla o 2 % (v červnu to bylo o 4 %), po dubnu a květnu, kdy zaznamenala propad. Za první letošní pololetí si přitom připisovala 4 %. Tisk, rádio i venkovní reklama zastavily dosavadní propad v řádech desítek procent a v červenci meziročně rostly, ale o jednotky procent.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp červenec 2019 červenec 2020 změna
televize 2,90 2,94 2 %
tisk 1,19 1,23 3 %
rádio 0,49 0,53 8 %
venkovní 0,37 0,37 2 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

V čele žebříčku největších inzerentů zůstávají maloobchodní řetězce Lidl a Kaufland, mezi něž se vklínila sázková kancelář Sazka.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, červenec 2020

pořadí zadavatel útrata
Lidl Česká republika 116
Sazka 114
Kaufland Česká republika 104
Albert Česká republika 101
Simply You Pharmaceuticals 99
Alza.cz 95
Procter & Gamble International Operations 95
Mountfield 89
Billa 87
10  T-Mobile Czech Republic 76

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere