Inzertní růst si v Česku letos i po sedmi měsících letošního roku drží pouze televize, meziročně o 4 %. Všechny ostatní mediatypy zaznamenaly v červenci meziroční pokles, konkrétně rádio o 12 %, tisk o 16 % a venkovní reklama dokonce o 27 %. Inzertní útraty v těchto třech mediatypech přitom nedají ani polovinu toho, co jde na reklamu do televize. Ukazuje to monitoring Nielsen Admosphere. Ten neuvádí reálné inzertní útraty, ale počítá obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v ceníku. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Reálný propad může být letos na jaře vyšší, vydavatelé tisku mluví až o 70 %. Pokles působila omezení v důsledku pandemie koronaviru.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | leden-červenec 2019 | leden-červenec 2020 | změna |
televize | 30,15 | 31,27 | 4 % |
tisk | 10,47 | 8,74 | -16 % |
rádio | 4,38 | 3,87 | -12 % |
venkovní | 2,99 | 2,19 | -27 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
V červenci televize meziročně rostla o 2 % (v červnu to bylo o 4 %), po dubnu a květnu, kdy zaznamenala propad. Za první letošní pololetí si přitom připisovala 4 %. Tisk, rádio i venkovní reklama zastavily dosavadní propad v řádech desítek procent a v červenci meziročně rostly, ale o jednotky procent.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | červenec 2019 | červenec 2020 | změna |
televize | 2,90 | 2,94 | 2 % |
tisk | 1,19 | 1,23 | 3 % |
rádio | 0,49 | 0,53 | 8 % |
venkovní | 0,37 | 0,37 | 2 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
V čele žebříčku největších inzerentů zůstávají maloobchodní řetězce Lidl a Kaufland, mezi něž se vklínila sázková kancelář Sazka.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, červenec 2020
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Lidl Česká republika | 116 |
2 | Sazka | 114 |
3 | Kaufland Česká republika | 104 |
4 | Albert Česká republika | 101 |
5 | Simply You Pharmaceuticals | 99 |
6 | Alza.cz | 95 |
7 | Procter & Gamble International Operations | 95 |
8 | Mountfield | 89 |
9 | Billa | 87 |
10 | T-Mobile Czech Republic | 76 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere