Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Inzerce v rádiích spadla na půlku, tisk i outdoor přišly o třetinu

Na reklamní byznys značně dopadla krize kolem koronaviru, tuzemská média začala trpět.

Na inzertních příjmech médií v Česku se v dubnu projevila omezení v důsledku pandemie koronaviru. Zatímco televize z pohledu reklamy meziročně klesla jen o 3 %, u tisku a venkovní reklamy byl propad víc než třetinový (34 %, respektive 36 %) a u rádia skoro o polovinu (44 %). Monitoring Nielsen Admosphere neuvádí reálné inzertní útraty, ale počítá obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v ceníku. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Reálný propad může být letos na jaře vyšší, vydavatelé mluví až o 70 %.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp duben 2019 duben 2020 změna
televize 5,45 5,30 -3 %
tisk 1,74 1,14 -34 %
rádio 0,74 0,42 -44 %
venkovní 0,49 0,31 -36 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Ceníková hodnota reklamního prostoru je letos v případě televize zatím o 10 % nad loňským rokem, naopak v případě tisku, rádií a venkovní reklamy jde o pokles kolem 15 %. 

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-duben 2019 leden-duben 2020 změna
televize 17,02 18,70 10 %
tisk 5,58 4,82 -14 %
rádio 2,44 2,05 -16 %
venkovní 1,60 1,35 -15 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největším inzerentem v tuzemských médiích v dubnu podle monitoringu Nielsen Admosphere byl, stejně jako v březnu, Jaromír Soukup Shop, tedy internetový obchod Jaromíra Soukupa, majitele televize Barrandov a už jen menšinového spoluvlastníka největší tuzemské mediální agentury Médea. Soukup Shop v médiích obsadil inzertní prostor v ceníkové hodnotě celkem 259 milionů Kč.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, duben 2020

pořadí zadavatel útrata
Jaromír Soukup Shop 259
Henkel ČR 191
Plzeňský Prazdroj 158
Kaufland Česká republika 154
Mountfield 134
Alza.cz 129
Lidl Česká republika 120
Billa 114
Mattoni 1873 111
10  Vodafone Czech Republic 107

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Připomeňme, že prvenství Soukupova e-shopu v žebříčku inzerentů zřejmě souvisí s tím, že majitel Barrandova dal ve své televizi velký prostor reklamě svých aktivit, přičemž je zároveň možné, že tak využil prostor po kampaních zrušených či odsunutých kvůli koronaviru. Tato propagace měla v březnu i dubnu často formu sponzorských vzkazů.