Na inzertních příjmech médií v Česku se v dubnu projevila omezení v důsledku pandemie koronaviru. Zatímco televize z pohledu reklamy meziročně klesla jen o 3 %, u tisku a venkovní reklamy byl propad víc než třetinový (34 %, respektive 36 %) a u rádia skoro o polovinu (44 %). Monitoring Nielsen Admosphere neuvádí reálné inzertní útraty, ale počítá obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v ceníku. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Reálný propad může být letos na jaře vyšší, vydavatelé mluví až o 70 %.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | duben 2019 | duben 2020 | změna |
televize | 5,45 | 5,30 | -3 % |
tisk | 1,74 | 1,14 | -34 % |
rádio | 0,74 | 0,42 | -44 % |
venkovní | 0,49 | 0,31 | -36 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Ceníková hodnota reklamního prostoru je letos v případě televize zatím o 10 % nad loňským rokem, naopak v případě tisku, rádií a venkovní reklamy jde o pokles kolem 15 %.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | leden-duben 2019 | leden-duben 2020 | změna |
televize | 17,02 | 18,70 | 10 % |
tisk | 5,58 | 4,82 | -14 % |
rádio | 2,44 | 2,05 | -16 % |
venkovní | 1,60 | 1,35 | -15 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Největším inzerentem v tuzemských médiích v dubnu podle monitoringu Nielsen Admosphere byl, stejně jako v březnu, Jaromír Soukup Shop, tedy internetový obchod Jaromíra Soukupa, majitele televize Barrandov a už jen menšinového spoluvlastníka největší tuzemské mediální agentury Médea. Soukup Shop v médiích obsadil inzertní prostor v ceníkové hodnotě celkem 259 milionů Kč.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, duben 2020
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Jaromír Soukup Shop | 259 |
2 | Henkel ČR | 191 |
3 | Plzeňský Prazdroj | 158 |
4 | Kaufland Česká republika | 154 |
5 | Mountfield | 134 |
6 | Alza.cz | 129 |
7 | Lidl Česká republika | 120 |
8 | Billa | 114 |
9 | Mattoni 1873 | 111 |
10 | Vodafone Czech Republic | 107 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Připomeňme, že prvenství Soukupova e-shopu v žebříčku inzerentů zřejmě souvisí s tím, že majitel Barrandova dal ve své televizi velký prostor reklamě svých aktivit, přičemž je zároveň možné, že tak využil prostor po kampaních zrušených či odsunutých kvůli koronaviru. Tato propagace měla v březnu i dubnu často formu sponzorských vzkazů.