Irská palírna Tullamore Dew na český a slovenský trh uvádí limitovanou edici Tullamore Dew Cider Cask Finished. Nová whiskey se vyrábí pouze v době sklizně jablek v Irsku a zraje v dubových sudech, ve kterých předtím fermentoval cider získaný ze sklizně. Česko a Slovensko jsou celosvětově jedinými trhy, kde je možné Cider Cask Finished zakoupit. Tullamore Dew v Irsku vyrábí destilérka William Grant & Sons, v Česku má její distribuci na starost firma Rémy Cointreau.
Novinka od Tullamore Dew je aktuálně dostupná v českých obchodních řetězcích, kde by se měla prodávat za doporučenou cenu 599 Kč, nebo na e-shopu Bottles and Stories za 459 Kč. Klasická Tullamore Dew se prodává zhruba za 500 Kč. „Whiskey Cider Cask Finished je exkluzivně prodávána pouze na českém a slovenském trhu, přičemž k nám do Česka dorazí 100.000 lahví (cca 5 % objemu celkových prodejů Tullamore Dew v Česku). Jedná se o ryze sezónní whiskey, doporučuji proto všem potenciálním zájemcům brzký nákup, protože očekáváme velký zájem nejen z řad tradičních fanoušků značky,“ říká Pavel Hojgr, brand manažer Tullamore Dew pro Česko.
„Hlavní důvod toho, proč jsme se rozhodli vytvořit limitovanou edici jen pro český a slovenský trh, spočívá ve faktu, že Česko je druhou největší zemí v prodejích Tullamore Dew na světe po Spojených státech. Bavíme se přitom v absolutních číslech, 300 milionů lidí v Americe - prodej 250.000 devítilitrových kartonů v USA, zatímco v Česku 10 milionů lidí - prodej 200.000 kartonů. Je to celosvětová anomálie, díky tomu máme výsadní postavení,“ řekl pro Retailek Hojgr.
Popularita whiskey Tullamore Dew, která je společně se značkou Jameson u nás nejprodávanější ve své kategorii, je podle Hojgra dána hlavně kontinuálními investicemi značky do marketingu. „Irská whiskey jde obecně navíc zákazníkům naproti, je jemná a tak chutná i ‚nepijákům‘. Češi mají také rádi alkohol, jsme téměř na špici v jeho spotřebě. Ekonomika a kupní síla roste, lidé bohatnou a dopřejí si rádi alkohol z importu, který je za rozumné peníze. To vše jsou faktory, kvůli kterým se tu Tullamore Dew stala oblíbenou značkou,“ doplnil Hojgr.
Cílová skupina se s novou edicí nemění
Tullamore Dew Cider Cask Finished se vyrábí v době sklizně jablek v Irsku, tedy od září do listopadu. Po sběru a vylisování jablek se mošt uloží na tři měsíce do dubových sudů po americkém bourbonu. Po uplynutí třech měsíců se vzniklý cider odčerpá a takto připravené sudy se naplní whiskey. Ta je v sudu uložená 13 až 15 týdnů. Chuť má limitovaná edice nasládlou s ovocnými tóny.
„Kategorie ciderů aktuálně mezi spotřebiteli funguje, je trendy. Navíc je jeho tradice stejně jako v případě whiskey silně zakořeněná v irské kultuře. Lidem, kteří mají rádi whiskey, nabízíme nové spojení a těm, kteří mají naopak rádi cider, můžeme ukázat inovativní kombinaci, čímž zase táhneme kategorii whiskey dál. Jako jeden z největších hráčů navíc cítíme povinnost posouvat kategorii whiskey kupředu,“ vysvětluje Hojgr. Cílovou skupinu Tullamore Dew jsou podle něj muži mezi 25 až 35 let, s novou limitovanou edicí se prý cílení nemění. „Přestože by se designově i charakteristikou mohlo zdát, že bude Cider Cask Finished mířit spíše na ženy, cílení neměníme. Zároveň na podporu limitované edice nepřipravujeme žádnou speciální podporu,“ uvedl brand manažer značky.
Zda se limitovaná edice bude opakovat i příští rok, je podle Hojgra otevřená věc. „Na jedné straně jde omezená možnost výroby, která je zároveň i složitá. Na druhé straně zase leží obliba stávající limitované edice, očekáváme však, že se prodá bez problémů. Nelze vyloučit, že přijde i jiná limitovaná edice, neustále mapujeme situaci a pracujeme na inovacích, které jsou podle mého názoru už součástí marketingového mixu,“ zakončil diskuzi Pavel Hojgr.