István Lékó: Česká pozice si na sebe nemusí vydělat

Zakladatel, provozovatel a šéfredaktor v jedné osobě István Lékó odhalil překvapivý přístup k hospodaření i první údaje o návštěvnosti zpravodajského webu Česká pozice.

Čerstvý zpravodajský web Česká pozice bývalých redaktorů Eura a Czech Business Weekly, koncipovaný jako “odpověď profesionálů na mediální výzvy 21. století”, nemusí vykazovat zisk. Překvapivý přístup k hospodaření svého média včera odhalil zakladatel a provozovatel České pozice István Lékó.

Promluvil ke zhruba třem desítkám účastníků večerního setkání IntelTalk v pražském sídle PricewaterhouseCoopers, které jako první tohoto cyklu uspořádala pod hlavičkou své firmy MediaIntel mediální poradkyně České pozice Cristina Muntean.

“Berou to jako charitu, nemusíme být ziskoví,” prohlásil šéfredaktor o těch, kdo pomáhají financovat zpravodajský web, provozovaný jeho firmou Léko Media Group. Při startu loni na přelomu listopadu a prosince řekl Médiáři, že Českou pozici financuje z vlastních dlouhodobých úvěrů, které u bank zajišťuje “skupina tří slušných podnikatelů”; kdo to je, neřekl tehdy ani teď.

Česká pozice viditelně inzeruje jen na Facebooku. Repro: facebook.com

Česká pozice viditelně inzeruje jen na Facebooku. Repro: facebook.com

Pro garanty úvěrů je prý důležitejší, aby Česká pozice přispívala k tomu, aby z tuzemska mizela korupce, fungovalo zdravotnictví, školství, byly tu dobré silnice. Nikoli aby byl web za každou cenu soběstačný a musel kvůli tomu dělat etické ústupky. “Přátelé, kteří financují můj projekt, mi třeba říkají ‘nepiš hezky o ČEZu jenom kvůli reklamě’,” podotkl István Lékó.

Web, jehož letošní provozní náklady mají být mezi 20 a 30 milionů korun, zaznamenal v prvním měsíci svého provozu (konkrétně od 1. do 26. prosince 2010) 16 tisíc unikátních návštěvníků týdně, z nichž každý zhlédl v průměru 3,5 stránky (měřeno Google Analytics). “S minimem marketingu,” upozornil Lékó. Web viditelně inzeruje jen na Facebooku.

“Moji sponzoři jsou spokojení,” řekl k výsledkům šéfredaktor České pozice. Pozitivně údajně reagují taky inzerenti, momentálně se na webu propagují ČSOB či Skanska.