István Lékó startuje zpravodajský web Česká pozice, vymezuje se vůči Euru

István Lékó (foto: Richard Cortés, Česká pozice)
V roce 1998 založil pro PPF ekonomický týdeník Euro, teď se István Lékó rozhodl sám vydávat zprávy na internetu. Do rozjezdu investoval 6 milionů, roční provoz má stát plus minus 30, do tří let chce být v provozním zisku. Začíná zítra či pozítří.

István Lékó (foto: Richard Cortés, Česká pozice)

István Lékó v pražské redakci České pozice (foto: Richard Cortés, Česká pozice)

Pod hlavičkou své nově založené společnosti Léko Media Group spouští někdejší zakladatel a dlouholetý šéfredaktor časopisu Euro István Lékó vlastní zpravodajský web Česká pozice. Vůči Euru, z něhož odešel, zase se vrátil a zase odešel, a jeho vydavateli, finanční skupině PPF “nejbohatšího Čecha” Petra Kellnera se ostře vymezuje prohlášením, že už “obsah nebude diktovat smrtící tandem špatné politiky a byznysu”.

“Nebudeme soutěžit s Aktuálně, s iDNES,” řekl Médiáři István Lékó, “jeden z nejobávanějších mužů českého ekonomického zpravodajství”, jak ho prezentovala televize Z1. Mezi hlavní tištěné konkurenty řadí právě Euro (odkud přišla většina vznikající redakce), dál Ekonom, Profit, částečně Respekt. Z cizojazyčných pak vydavatele The Fleet Sheet a Final Word Erika Besta (naopak Prague Post ne, ten “je slabý”), protože Česká pozice bude vycházet i v anglické verzi jako Czech Position.

Soupeření bere osobně i vedení Eura. Zaregistrovalo doménu madarskapozice.cz (šéfredaktor České pozice Lékó má maďarské kořeny). “Po experimentu NašeAdresa.cz se skupina PPF očividně rozhodla pustit do dalšího originálního projektu. Držíme palce. Teď jenom aby Euronews v kreativním rauši nezapomněla také na stránky www.euro.cz,” vrací ji to na svém facebookovém profilu redakce webu.

Nový web Česká pozice má začít fungovat na přelomu listopadu a prosince, konkrétně zítra či pozítří. Poběží na open source redakčním systému Drupal (je k dispozici zdarma) a kromě “svobodného” zpravování slibuje čtenářům “unikátní personalizaci”, inzerentům také “cílení s přesností na desetičlenné skupiny” či newslettery na míru.

Obchodní model je postavený na kombinaci placeného a grátis obsahu. Zprvu mají peníze přitékat klasicky z inzerce. “Letos ještě obsah nezpoplatníme,” říkají István Lékó a jeho zástupce Petr Bušta. To plánují nejdřív na únor 2011. Za netradiční a nové označují to, že pak reklamu chtějí cílit do placených sekcí.

Lékó by rád vydělával také na pořádání debatních setkání s politiky a byznysmeny, tedy z přidružené aktivity, z níž už déle profitoval i týdeník Euro pod jeho vedením.

Kromě toho, že úspěch budou měřit počtem citací v ostatních médiích, by napřesrok byli spokojeni s 45 tisíci unikátních uživatelů měsíčně (což je zhruba dvakrát tolik, než na webu dnes dokáže přilákat Euro). Pokud vše půjde dobře, uvažují autoři České pozice, že by v květnu začali vydávat také papírovou verzi.

Náklady na start se dosud vyšplhaly na údajných 6 milionů korun, roční provoz (hlavně náklady na lidi, nájem – Česká pozice si pronajímá patro budovy patřící Karlu Schwarzenbergovi, v pražské Ostrovní ulici, blízko Národního divadla – a telekomunikační služby) má být kolem 30 milionů.

Do tří let chce šéfredaktor Lékó dostat svůj web do provozního zisku (foto: Richard Cortés, Česká pozice)

Do tří let chce šéfredaktor Lékó dostat svůj web do provozního zisku (foto: Richard Cortés, Česká pozice)

Jediným vlastníkem vydavatelské společnosti s ručením omezeným Léko Media Group je šéfredaktor István Lékó, mediální podnikání, jak řekl Médiáři, hradí z dlouhodobých úvěrů, za něž mu u bank poskytla garance “skupina tří slušných podnikatelů” (jakých, to opakovaně odmítl říct). Plán zní být během tří let v provozním zisku.

Redakci České pozice tvoří, zjednodušeně řečeno, lidé jednak z Eura, jednak z letos zaniklého Czech Business Weekly vydavatelství Stanford. Píšících jsou zatím zhruba dvě desítky. Jak vyjmenoval šéfredaktor: Kateřina Menzelová, Petr Bušta (bývalí zástupci Istvána Lékó v Euru), dál Čestmír Klos, Lukáš Novotný, Petr Pokorný, Luděk Bednář, David Kasl, Pavel Matocha, Petr Matějček, Eva Jarešová, Martin Shabu. V anglické sekci pak Cristina Muntean, Tom Jones, Michael Stein, Mollie McGurk, Raymond Johnston či Brian Kenety.

Z Eura do České pozice přešel i výtvarný ředitel Richard Cortés, dál spolupracovat s novým médiem mají spisovatel Benjamin Kuras či komentátor Českého rozhlasu Petr Nováček. Mezi novými přispěvateli nemá chybět premiérův poradce Roman Joch.

Šéfem přes informační technologie bude v České pozici Robert Morrison alias Prague Bob, obchod a prodej inzerce řídí Klára Kortusová (ex Profit).

A proč se nový zpravodajský web jmenuje Česká pozice? Lékó s kolegy hledali název, který nebude obsazený, bude znít v češtině i v angličtině podobně a bude “trochu konzervativní”. “Novotvary nesnáším,” prohlásil šéfredaktor.


JAK SE ČESKÁ POZICE PŘEDSTAVILA NA WEBU

Web České pozice před spuštěním obsahu (repro: ceskapozice.cz)

Web České pozice před spuštěním obsahu (repro: ceskapozice.cz)

Vaše informace jsou přesné… Na této adrese brzy objevíte stovky dalších přesných informací.

Zaujali jsme pozice.

Po dlouhých letech vzniká v Česku nezávislé médium. Navzdory všem skeptikům je založili novináři a novinářům patří. Zanedlouho to bude i vaše médium. Prožijme společně tohle dobrodružství. Budeme sdílet informace, které si naše země ve 21. století zaslouží.

Informace pro svobodné lidi.


CO VZKAZUJÍ JEDNOTLIVÍ AUTOŘI

Posledních dvanáct let jsem řídil časopis nejbohatšího Čecha. Jenže letos mě týdeník Euro přestal bavit. Chci vytvářet web, jehož obsah nebude diktovat smrtící tandem špatné politiky a byznysu. Zato budeme spolupracovat s poctivými politiky a poctivými byznysmeny. Je to luxus? Ano, být svobodný je luxus.
ISTVÁN LÉKÓ

Chci psát, aniž by mi někdo shora kázal, zda smím, či nesmím.
KATEŘINA MENZELOVÁ

Právě teď je na internetu 1,5 miliardy lidí. Facebook má víc členů než Spojené státy americké obyvatel. Bez Twitteru se nepodniká. Proč už tam sakra dávno nejsme!?
PETR MATĚJČEK

Ekonom Joseph Schumpeter hovoří o kreativní destrukci, jejímž důsledkem jsou inovace. Pojmenovávat věci přesně může být destruktivní. Jenže inovativní. Světu vládne nejistota a proto je třeba riskovat…
LUDĚK BEDNÁŘ

Pocházím z novinářské rodiny. Obchoduji s informacemi, a je to adrenalin. Mojí prioritou je neprodávat „teplou vodu“. Raději myšlenky, obsah, který obohacuje.
KLÁRA KORTUSOVÁ

Zase jsem někde zaslechl, že zprávy na papíře jsou serióznější než na internetu. Chci přesvědčit i svoji 88letou babičku, že už to neplatí.
PAVEL POKORNÝ

Věřím v primát politiky nad ekonomikou. Proto mě zajímají vazby mezi politiky a ekonomickými zájmy. Kdo s kým? Proti komu? A proč?
MARTIN SHABU

Moje práce je otevírat kauzy, které pak přebírají ostatní média. Někdy končí před soudem. A jejich aktéři za mřížemi.
PAVEL MATOCHA

Člověk to pochopí za pár týdnů. I v médiích je nejdůležitější se nebát. Uchovat si svůj charakter. A důstojnost.
ALEXANDRA BARTOŇOVÁ

Každých pět nebo deset let vzniká v českých médiích něco výjimečného. Mám štěstí, že od roku 1990 bývám u toho. Pořád totiž ještě věřím, že elity a střední stav potřebují víc než zmanipulovanou zpravodajskou pěnu.
PETR BUŠTA

Můžete ode mne čekat neodfláknuté texty. Jsou vaši právníci připraveni?
EVA JAREŠOVÁ

Civilizovaná země má mít civilizovaná informační média. Pomíjivosti už máme dost. Je na čase, aby skutečné elity takové médium pomohly vytvořit.
MARTIN RYCHLÍK

Rozjíždět nový web, který si notabene musí na sebe vydělat, se zdá být pošetilé v době wikipedií a „informací zadarmo“. Pokud bychom však nečinili bláhové věci, sotva by vzniklo cokoli chytrého a užitečného.
LUKÁŠ NOVOTNÝ

Mám rád výzvy, které mají jasné vize a cíle. Když se k tomu přidá týmové nadšení, je to šance, která se neodmítá.
MARTIN BŘEZINA

Taky pozorujete ty čachry? Velkoenergetické lobby se podařilo zpochybnit obnovitelné zdroje energie. Peníze určené na ochranu přírody se tiše přelévají do dálnic. Establishment triumfuje. A tomu je třeba čelit. Hlásím se do služby.
ČESTMÍR KLOS

Je to jako lezení po skalách: zdoláte-li jednu cestu, chcete lézt jinou, těžší. Znám tyhle lidi a vím, že nezůstávají pod stěnou. Právě jsme objevili nové postupy, které žádné médium v Česku zatím nevyužívá.
DAVID KASL

I want to work with people who make a difference. I want to learn from the best and write for the best. Czech Position is an offer you can’t refuse.
CRISTINA MUNTEAN

The Czech Republic faces economic and political challenges that require hard choices. I’ve chosen Czech Position to provide readers with a better insight.
TOM JONES

I know how to utilize the Internet. My Twitter has more than 70,000 regular readers. They know how to exploit information. I enjoy developing websites like CeskaPozice.cz.
ROBERT MORRISON

No more waiting for old-fashioned media. Czech Position is progressive, ambitious and innovative. Doing things differently and better will push our way.
MICHAEL STEIN

Czech Position is a unique platform for exchanging ideas. We have a rare opportunity to be a part of Czech Position from its beginning.
MOLLIE MCGURK

There is a lack of Czech news and opinion available in English. I want to help fill the gap and to deliver news while it is fresh.
RAYMOND JOHNSTON

Pramen: ceskapozice.cz