Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Itálie hledá SuperSpisovatele

FremantleMedia, tvůrci SuperStar, Talentu a X-Factoru, se pokoušejí vyvolat zájem o literaturu v zemi, kde se čte čím dál míň.

Porotci reality show hodnotí kvalitu literatury v přímém televizním přenosu. Repro: facebook.com/MasterpieceRai

Porotci reality show hodnotí kvalitu literatury v přímém televizním přenosu. Repro: facebook.com/MasterpieceRai

Kontroverzní televizní formát vysílá od loňského listopadu italská veřejnoprávní stanice RAI 3. Formou reality show hledá nejlepšího začínajícího spisovatele. Kritici pořadu na jedné straně vyčítají, že je nudný, na druhé, že se skutečnou literaturou nemá co do činění. Zastánci naopak tvrdí, že jde o zajímavý pokus jak vyvolat zájem o literaturu v zemi, kde podle výzkumů lidé čtou čím dál míň.. Podle statistik z roku 2012 více než polovina Italů ve věku nad šest let nikdy nepřečetla jedinou knihu.

Pořad Masterpiece - který vyvinula RAI společně s přední produkční firmou FremantleMedia, jež vytvořila formáty SuperStar, Talent či X-Factor - je talentovou show, v níž mají šanci zviditelnit se nadějní autoři. Každou neděli večer se v pořadu prezentuje dvanáct z nich a na konci, v únoru, bude mít jeden to štěstí, že jeho román vydá nakladatelství Bompiani v úctyhodném nákladu 100.000 výtisků. Finálová dvanáctka vzešla z castingových kol, kterých se zúčastnilo na pět tisíc autorů.

RAI sice prezentuje Masterpiece jako unikátní televizní formát, který na světě nemá obdobu, nicméně při bližším pohledu je zřejmé, že obsahuje řadu prvků, typických pro talentové show, v nichž se hledají „nejlepší“ zpěváci, kuchaři, modelky nebo tanečníci. Kandidáti procházejí jednotlivými koly, kde plní různé úkoly a jejich snažení posuzuje odborná porota – ta v dramaticky inscenovaném finále epizody jednoho ze soutěžících vyřadí. Ke slovu se dostanou i diváci, v únoru mohou prostřednictvím hlasování vrátit do finále tři už vyřazené kandidáty.

RAI do poroty vybrala spisovatele Andreu De Carlo (patří ke komerčně nejúspěšnějším italským autorům), autora thrillerů Giancarla De Catalda (u nás jej mohou znát filmoví fanoušci jako autora předlohy k filmu Michela Placida Kriminální román (Romanzo Criminale) z roku 2005) a britskou spisovatelku a fotografku žijící v Itálii Tayie Selasiovou (její nedokončený román Ghana Must Go byl přeložen do třinácti jazyků). Potíž je v tom, že porota působí poněkud koženě, a emoce, které její členové při hodnocení „prožívají“, jsou pro diváky nevěrohodné.

Podobně jakou jiných talentových show byli kandidáti vybírání především tak, aby prezentovali jednotlivé sociální vrstvy a byli pro diváky co nejzajímavější. A tak mezi nimi najdeme nezaměstnaného herce, stydlivého sociálního pracovníka, uznávaného onkologa, dívku původem z Lotyšska pracující v call-centru, malířku, někdejšího burzovního makléře se čtyřmi dětmi a dluhy v řádu statisíců eur, ženu v domácnosti, učitelku v důchodu.

V prvním kole každý z kandidátů dostal minutu na to, aby přečetl nějakou zajímavou pasáž ze svého románu – porota přitom divákům jeho dílo představila krátkým popisem, například: sci-fi o čtyřech lidech s nadpřirozenými schopnostmi, romantický román o prostitutce ve starém Římě, thriller o padesátníkovi prožívajícím krizi středního věku.

Ve druhém kole byli kandidáti vysláni do různých prostředí (do vězení, mezi fotbalové fanoušky Neapole a podobně), aniž by věděli, za jakým účelem. Ve studiu posléze dostali třicet minut na to, aby ze svých zážitků vytvořili krátkou povídku, přímo před očima poroty a diváků. Každé slovo, které napsali, se zobrazovalo na velkoplošné obrazovce. Následoval test – každý z kandidátů měl během 59 vteřin, které strávil ve výtahu s prominentem, na to, aby celebritu přesvědčil o kvalitách svého románu.

Tvůrci pořadu kritiku sice přijímají, ale poukazují na to, že hlavním cílem jejich nebyla další z řady talentových show, ale vzbudit zájem o literaturu a čtení. „Kniha umírá. Musíme udělat všechno proto, abychom ji zachránili. Včetně talentové show,“ řekl De Cataldo deníku The New York Times. První epizodu Masterpiece sledovalo 700.000 diváků s podílem na trhu 5,1 %. U dalších zájem výrazně poklesl.