Duo Těžkej Pokondr zveřejnilo na YouTube svůj „zakázaný rozhovor“ s novinářem Jaroslavem Kmentou, interview je o hrozbě Andreje Babiše a motivech odchodu Pokondrů z Frekvence 1. Rádio mezitím vysílalo nekonfliktní předvolební rozhovor Xavera Veselého s Babišem.

Jak marketingový obsah třídit a uspořádat

Kde najít a jak předkládat dobrý doplňkový obsah? Jaké nástroje použít, jaké filtry obsahové i formátové? Čtěte čtvrtý díl seriálu agentury C3 Prague o content marketingu.

Objevte tajemství content marketingu

Objevte tajemství content marketingu

Jakých deset nejzajímavějších věci ze svého oboru jste se tento týden dozvěděli? Kde jste se je dozvěděli? Je pravděpodobné, že aspoň některé z nich jste objevili díky uspořádanému obsahu.

Uspořádaný obsah je materiál, který byl složen z různých zdrojů na určité téma nebo námět. Hraje neocenitelnou roli při oddělení užitečného či zajímavého obsahu z proudu dalších informací, které se na internetu objevují každý den. Je to kvalita redakčního výběru, která při výběru uspořádaného obsahu rozhoduje o jeho hodnotě.

Může to být hodnotný doplněk tvorby obsahu, pokud se dělá dobře. Pokud se dělá špatně, vypadá to jako spíš výplň z lenosti. Klíčem je myslet na ty, pro které obsah uspořádáváte – co je pro ně relevantní, zábavné či užitečné? Mělo by to být součástí vašeho celkového obsahového plánu, nikoliv něco, co na poslední chvíli dáte dohromady, abyste zaplnili díry ve svém nakladatelském plánu.

Dobrý výběr obsahu je obecně míň náročný na čas než tvorba obsahu. Zahrnuje však

  • průzkum za účelem identifikace hodnotného obsahu, ať už se jedná o články, videa či infografiku,
  • příslušný komentář či kritiku vysvětlující, proč je daný obsah hodnotný,
  • titulky či jiné navigační pomůcky, které čtenáři umožní rychle pochopit, o čem obsah je.

Když máte před sebou celičký internet, může se otázka kde začít zdát omračující. Budete-li však mít připravené content marketingové strategie a persony, které definují, co vlastně hledáte, tak se vám to nestane. Víte-li, co hledáte, zůstává jedinou otázkou, kde to najít.

Někdy můžete mít pocit, že je těžké mít neustálý přehled o veškerých trendech a zprávách z oboru. Existuje naštěstí spousta lidí, kteří už obsah uspořádávají – to práci usnadňuje – a nástrojů, které dokážou vyfiltrovat málo relevantní informace.

Oborové emailové zpravodaje dokáží poskytnout užitečný přehled novinek či témat a mohou vás nasměrovat k detailnějším zdrojům. Jistě ve vašem oboru budou i bloggeři, jejichž materiál nějak rezonuje s tím, čeho se snažíte dosáhnout. Najděte ty nejlepší a sledujte je – a neplýtvejte časem na ty ostatní.

RSS feedy a hashtagové filtry na Twitteru jsou neocenitelné, pokud chcete být mezi prvními při oznamování mimořádných zpráv či trendových témat. Musíte však dodržovat jistou kázeň v tom, kolik času do tohoto průzkumu investovat, abyste na sklonku dne nezjistili, že jste ho půlku věnovali rešeršování jednoho odkazu a kritice o dvou větách.

Pro video a vizuální obsah se můžete přihlásit k odběru na kanálech YouTube a relevantních témat na Instagramu, Flickru a Pinterestu. Bez ohledu na povahu materiálu – ať je textový, zvukový či vizuální – je klíčem k efektivitě rychlé prohlídnutí obsahu a vyhodnocení, zda má nějakou hodnotu. Pokud nemá, rychle přejděte na další.

Je řada nástrojů, které mohou proces vyhledávání a sdílení obsahu usnadnit. Třeba Pocket je apka a rozšíření vyhledávače, který zjednodušuje uspořádání a sledování zajímavých blogů. Feedly funguje jako účinný RSS kanál pro agregování a prohlížení vašich oblíbených kanálů. Storify je víc zaměřené na obsah sociálních médií a – jak jste asi uhodli – příběhy. Scoop.it doporučuje na základě vámi vybraných kategorií, a to pomocí rozhraní ve stylu Pinterestu. Existuje řada dalších pomůcek, výše uvedené jsou však bezplatnými či levnými alternativami a dobrými výchozími body.

Filtrovat i formáty

Tak, už jste našli ten správný super obsah, který se bude dobře sdílet. Co s ním udělat? Obyčejně si nejdřív definujete, jaký chcete obsah, a až potom řešíte správný formát. S uspořádáním obsahu je to dnes ale o něco složitější. Protože je všude příliš mnoho informací, je užitečné použít zároveň filtr jak redakční (co je zajímavé), tak i formátový (jak to použiji). Je efektivnější identifikovat, co bude fungovat jako listicle (článek coby seznam položek), než najít veškerý dohledatelný zajímavý obsah, a pak si lámat hlavu nad tím, v jakém formátu ho ideálně sdílet. Pružnost je přitom ale klíčem, protože pokud se vám podaří najít něco velkého, budete se snažit i najít způsob, jak to použít.

Toto jsou některé z hlavních formátů uspořádaného obsahu:

  • listicle – například 10 nejlepších blogů o hasičích, 20 nejroztomilejších fotek kočiček a podobně
  • emailový zpravodaj – shrnutí nejnovějšího dění v oboru či sektoru s komentářem
  • blogy a vlogy – pilíře textového a video uspořádaného obsahu
  • nástěnky Pinterest – pro vizuálnější sdílení
  • obrázky – obrázek někdy vydá za tisíc slov; proč dnes nesdílet něco krásného?

Bez ohledu na obsah a formát existuje zlaté pravidlo uspořádávání obsahu: nepokradeš. Vždy uvádějte zdroj materiálu a nikdy ho nevydávejte za svůj vlastní. Ostatně jak byste sami reagovali, kdyby vám někdo zcizil obsah slovo od slova a vydával ho za svůj vlastní?

Když už postoupíte až sem, je načase začít svůj krásně uspořádaný obsah pumpovat ven prostřednictvím kanálů sociálních médií a seznamů odběratelů obsahu. Koneckonců pokud by se vám nepodařilo oslovit svou cílovou skupinu, přišlo by veškeré vaše úsilí vniveč.

Ověřte si, co funguje a co nefunguje. Kdo odkazy otvírá? Jaký druh uspořádaného obsahu je pro vaše publikum ten nejlepší? Permanentně sledujte chování, abyste mohli svůj přístup k uspořádávání a výběru obsahu v čase přizpůsobovat a zlepšovat. Kdo ví, třeba se jednou stanete příštím Buzzfeedem, budete-li v tom dobří.

Objevte tajemství content marketingu

Kliknutím na obrázek zobrazíte všechny díly seriálu

Text je placenou propagací agentury C3 Prague