Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 5. týden 2020
- DDB Prague: Ráno naruby? (49 %)
značka: McDonald’s, klient: McDonald’s ČR - Havas Prague: Chytrá domácnost (48 %)
značka, klient: Moneta Money Bank - Bookin Agency: Havana Club 7 (44 %)
značka: Havana Club, klient: Jan Becher - Karlovarská Becherovka - Brain One: Ochránce vašeho mládí (44 %)
značka: Astrid, klient: Sarantis Czech Republic - Effectivity: Moje první volba (34 %)
značka: Kaufland, klient: Kaufland Česká republika
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. McMuffin dostal dva plakáty (49 %)

McDonald’s: Ráno naruby? (DDB Prague)

McDonald’s: Ráno naruby? (DDB Prague)
Rána jsou těžká. Mezi zamáčknutím budíku a příchodem do práce se toho může hodně poplést nebo zkazit. A přesně o tom je kampaň McDonald’s od pražské DDB Ráno naruby. Pomocí jednoduché metafory a hry s prostorovou orientací ukazuje, že není nic, co by pořádná snídaně nespravila: „McMuffin nastartuje nebo aspoň spraví náladu, když ráno vykročíte levou nohou.“
Během mého rána naruby to nejsem schopen ani přečíst. Navíc, moje ráno naruby znamená, že zítřek možná nepřijde, takže si můžu dát opravdovou prasárnu. Tedy i McDonald, nicméně tahle vyfouklá věc na vizuálu mě spíš odpuzuje.
Pavel Jechort
Vizuál, který zaujme a potěší.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Tento outdoor ohrožuje vedle silnice bezpečnost provozu a stalo se to mně osobně, když jsem se ráno snažil rozluštit význam a téměř naboural. Láká oči, ale na špatném médiu.
Vratislav Šlapák (Mustard)
Jako skica dobrý a finální zpracování? Nebo už bylo pátek odpoledne a spěchalo se na autobus?
Michal Šoller (Cognito)
Kdyby prokazatelně nebyl McDonald takovej sh*t, tak je to snad můj lovebrand. Aspoň podle komunikace z pražskýho DDB.
Ondřej Souček
Je až neuvěřitelné, jak velké a zaběhnuté značce může fungovat ta malá špetka „rebelství“. Prosté, a přesto naprosto účinné. Rozhodně zaujme, když ráno potkáte na zastávce MHD.
Jakub Strýček (Zonky)
Izem mítunkčámaz ukídub a medohcířp od ecárp es cebův cin olatsen.
Ivan Peterka (Peppermint)
2. Havas přebírá kocoura Tomia (48 %)
Moneta Money Bank spouští kampaň na podporu půjček, v níž hlavní roli hraje opět tradiční nerudný kocour. Za novým konceptem stojí agentura Havas, která s ním loni zvítězila v tendru šesti agentur. Koncept načatý Kaspenem zůstává, jen kocour Tomio se přizpůsobil digitálním ambicím banky. „Myšlenka nové kreativní platformy je postavená na dramatizaci situací, kdy se náš kocour stává tak trochu obětí moderního digitálního světa,“ uvedl šéf marketingu Monety Jan Müller. Režie spotu se ujal Tomáš Bařina v produkci Boogie Films.
Jelikož si můžu půjčit na všechno, tak proč ne na chytrou domácnost. Asi se chce říct, že klient Monety je sofistikovaný technosexuál. Tenhle příběh by vypadal dobře jen se stonásobnou porcí odvahy, kterou ale zase aby lupou pohledal.
Pavel Jechort
Vkusné, důstojné pokračování sympaticky nerudného kočičáka. Není to otravné, je to vizuálně čisté. Monetu v tom poznám na první pohled.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Kocour je oběť nejenom nových technologií, ale i únavy. Je na něm vidět, že už chce do penze.
Vratislav Šlapák (Mustard)
Mám slabost pro kočky a kocour Monety mě už dlouho baví. Navíc znám klienty, kteří jim ho závidí. Tak si tu chlupatou nerudnost Monety ještě užijme.
Michal Šoller (Cognito)
Proč nejsou postupně představováni další protagonisté příběhu, nechápu. Kocour už mele z posledního a zasloužil by si podporu od nějakých parťáků. Tipnul bych si, že snad každý kreativec dělající Monetu má takový nápad. Na co to naráží? Jakápak žába sedí na prameni?
Ondřej Souček
Sdělení, která spot obsahuje, jdou rovnou na komoru, půjčka na domácnost patří mezi tři klientsky nejžádanější, lidé mají rádi praktickou ukázku jednoduchosti, nízký úrok je veliký a výrazný a hezky na konec „můžete být i klientem jiné banky“. Mám jen dvě připomínky. Přestože koncept s kocourem mám osobně hodně rád, zde mohl kocour sehrát klíčovou roli v celkovém zjednodušení doručovaných informací. Nestalo se. Druhým bodem je zasazení spotu až do příliš luxusního prostředí, se kterým se diváci budou jen těžce ztotožňovat i při velké míře aspirace.
Jakub Strýček (Zonky)
Mám dojem, jako bych to už viděl. Tak před třemi, čtyřmi lety. Koncept pořád stejný (nic proti němu), posun k digitalizaci nepatrný.
Ivan Peterka (Peppermint)
3. Havana Club opouští tradici (44 %)
Prodejce kubánských rumů Havana Club spustil novou kampaň, kterou chce podpořit globální přeměnu značky z kubánských rytmů do urban/street kultury. Dvouměsíční kampaň, jejíž základním prvkem je nový spot, je součástí kreativy pro značku Havana Club na rok 2020 z dílny agentury Bookin Agency Matěje Kretíka. První vlna kampaně běží od poloviny ledna do konce února 2020. Vidět bude především na Instagramu, Facebooku a YouTube. Podpořena bude i offline, a to citylighty a rolling boardy. Spot rozpracoval režisér Martin Štembera alias Flashfaker. Reklama vypráví příběh párty ve městě od začátku do konce a zároveň tak oslovuje novou cílovou skupinu – mladé lidi, kteří žijí městským životem, nocí a nespoutaným mládím. Protagonisty spotu jsou známé tváře, tedy herec Janek Gregor a modelka Tereza Marie Valtová.
Nevím, na základě jakých čísel a výzkumů je příběh spíchnutý, ale něco tak odpudivého pro příslušníka středního věku a příjmové kategorie, která si může dovolit lepší pití, jsem dlouho neviděl. Už tam chybí jen přepadení, vražda, crack a ranní pomočení se na matraci. Fakt z toho mám depresi.
Pavel Jechort
Chybělo málo a z těch rychlých střihů jsem dostala epileptický záchvat. Není mi jasné, co chtěli tvůrci tímto videoklipem říct, ale asi to bylo něco o tom, že pít Havanu je děsně, ale fakt děsně cool. Ale, jak by řekl můj syn, je to trochu try-hard.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
V dnešním nánosu banalit a beznaděje je toto jediná, byť také trochu vypelichaná vlašťovka, která snad věští blížící se jaro a s ním i větší kreativitu a lásku ke své práci.
Vratislav Šlapák (Mustard)
Málem jsem dostal epileptický záchvat, i když jím netrpím. Poslední dobou začíná být street styl hodně oblíbený, bohužel to má za následek, že z cool stylu se stane ohraná písnička. Přiblížit se mládí není špatná myšlenka, jen bych se snažil si zachovat havajskou identitu.
Michal Šoller (Cognito)
Pro mou generaci neZet je silně znepokojující kousek. Žádná idea, nic, za čim by si ta značka stála. Havana si myslí, že dokáže stejnou věc jako Jägermeister, jenže to tak lehký nebude.
Ondřej Souček
Rychlý střih, jasný positioning a trochu hodně dost připomíná kampaň Jägermeisteru asi dva roky nazpátek, ale jinak velmi dobrá práce.
Jakub Strýček (Zonky)
Havana se zabydluje v ulicích Prahy, kde už jeden gang vládne. Vytáhla ale trochu stereotypní zbraň, aspoň ve videu.
Ivan Peterka (Peppermint)
4. Hanu Vagnerovou hýčká Astrid (44 %)
Tradiční značka české kosmetiky Astrid, která teď spadá pod řecký koncern Sarantis, uvádí na trh nový krém Q10. Kampaň k tomu zajišťuje marketingová agentura Brain One. Hlavní tváří komunikace se stala herečka Hana Vagnerová. „Ztělesňuje sofistikovanou podobu české krásy,“ uvádí agentura. „Za každou cenu jsme se chtěli vyhnout dermatoložkám v bílých pláštích, garantovanému vyhlazení pleti do tří týdnů, žvatlajícím děckám osahávajícím své dokonale hladké maminky a všem dalším ošoupaným tropám z reklam na krémy proti vráskám. Ochráncův úděl za každou cenu chránit vláčnost Hančiny kůže vnáší do spotu alespoň ždibec humoru,“ popisuje uvažování nad kampaní Marek Linhart, kreativní ředitel Brain One.

Hana Vagnerová na klíčovém vizuálu kampaně Astrid
Tvář Vagnerové provází celou kampaň od packagingu, přes klasické dvacetivteřinové televizní spoty i jejich desetivteřinové střihy pro online po citylighty či zastávky MHD. Speciálním umístěním brandingu je kluziště na pražském Žižkově, které tematicky sedí k ději videa.

Obrandované kluziště pod žižkovským vysílačem

Obrandované kluziště pod žižkovským vysílačem
Takže, mám tady archetyp mudrce, jakože mikroperly, říznutý klaunem, jakože vtipný buddy k protagonistce. No a ta je zase tak profláklá se značkou Trivago, že můj mozek nedokáže při sledování myslet na nic jiného, než že někam vycestuju. Celé to nevypadá tak zoufale, ale na funkci to vliv mít rozhodně bude.
Pavel Jechort
Tohle je fajn. Situace s ochráncem pleti mohly být klidně extrémnější, ale možná prostě značka nechtěla být vysloveně crazy. V záplavě reklam na kosmetiku si zrovna této určitě všimnete.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Stokrát viděný princip. Astrid by si zasloužil víc.
Vratislav Šlapák (Mustard)
Až na to přeretušované finále je to fajn.
Michal Šoller (Cognito)
„Chci tě chránit, jako mikroperla, má lásko,“ to nezní špatně, to použiju při další schůzce se svou přítelkyní. Celý je to samozřejmě dobře, jenom mi nesedí, jak si Hana přejede prstem po tváři. Podívejte se na to taky, co je za tim?
Ondřej Souček
Řemeslné, české a se známou tváří… Je to takové zvláštně všední. Přiznám se, že jsem zvědavý, jak to bude fungovat v reklamním bloku s ostatními reklamami na kosmetické produkty. Ale jedno se musí nechat - je to první spot, u kterého jsem díky neúnavnému šarmantnímu pánovi vzpomněl na scénu z Pulp Fiction o misce s rýží.
Jakub Strýček (Zonky)
Tak moc se chtělo vyhnout reklamním klišé, až se ho tam ždibec najde.
Ivan Peterka (Peppermint)
5. Kaufland osobně jmenuje (34 %)

Kaufland: Moje první volba (Effectivity)

Kaufland: Moje první volba (Effectivity)
Německý obchodní řetězec Kaufland nasazuje v Česku novou kampaň Moje první volba od slovenské reklamní agentury Effectivity. Kampaň startuje 29. ledna a s nejrůznějšími obměnami bude tvořit základní kostru komunikace značky po celý rok. Hlavní myšlenka celé komunikace zní Kaufland osobně. „Naše zákazníky oslovujeme jejich křestním jménem a ke každému z nich přistupujeme osobně, neoslovujeme anonymní dav,“ naznačuje princip kampaně Renata Maierl, tisková mluvčí místní pobočky Kaufland Česká republika. „Začínáme s Janou. Jana je v Kauflandu opravdu pravidelnou zákaznicí, protože je to jedno z nejoblíbenějších jmen v republice,“ tvrdí mluvčí. Křestní jména budou ve vizuálních výstupech kampaně postupně přibývat. Při použití nejfrekventovanějších 30 jmen Kaufland jmenovitě osloví až 4,5 milionu zákazníků. V komunikaci se také objeví skutečná jména zákazníků. „Unikátní na kampani je i fakt, že všichni, kteří v reklamním spotu představují zaměstnance Kauflandu, jimi skutečně jsou,“ dodává mluvčí.
Kdy se vlastně stalo, že obchodní řetězce utekly do říše idejí? Vážně si myslíte, že někdo z reálného světa uvěří, že rajčata pěstuje v upraveném skleníku čacký zahradník, který k nim voní? Nebo jste viděli někdy někoho ve svých barácích vonět k zelenině s lačně přivřenými kukadly? Mý nervy. Proč nám a sobě tohle pořád děláte. Už jsou lepší plyšáci.
Pavel Jechort
Já nevím. Chápu, čeho chtěla značka dosáhnout, ale nějak nemůžu uvěřit tomu, že pekař myslí při pečení croissantů zrovna na mě, nebo na Janu. Možná spíš myslí na to, kdy bude konec směny. Ale třeba se pletu.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Kvalitní exekuce mnohokrát omletého přístupu.
Vratislav Šlapák (Mustard)
Více řetězců se snaží hrát na notu sympatického prodejce s poctivým zbožím od vedle. Věřím, že to dokáže nalákat, tak proč ne.
Michal Šoller (Cognito)
Podivejte, já jsem docela rád, že se tam neocitlo moje jméno. Když si představim odbarvenou paní ve středních (mejch) letech, jak skřehotá u rozpečenýho croissantu „z toho bude mít Ondřej radost“, tak na mě jde hrůza. No, dobře. Tohle je popíchnutí z necílové skupiny. Z marketingového pohledu je všechno jistě správně.
Ondřej Souček
Chápu snahu být osobní, ale pro mě to zpracování nezafungovalo. Ve spojení se supermarketem v tom pro mě chybí vnitřní uvěřitelnost. Možná je to jen o absenci záběrů setkání zákazníka a zaměstnance, možná je to ruka, která něco podává, možná by pomohla jedna věta navíc, ale ne. Tohle jen pro mě standardní Kaufland s hezkou myšlenkou, pro kterou se nepovedlo najít ten správný nosič.
Jakub Strýček (Zonky)
A co Ingrid? Kam se poděla Ingrid? A Tadeáš, Vlastimil, Zlata? Tento osobní přístup se mi zdá poněkud nedostatečný.
Ivan Peterka (Peppermint)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Šéfredaktorem Hrotu je Pavel Štrunc, povede web i tištěný měsíčník

Jakub Železný už v ČT nebude moderovat Události. Střídá ho Josef Kvasnička

Umělá inteligence už pronikla do většiny médií
