Jak minimalizovat odpad z obalů? Cesty hledají prodejci i výrobci

V centru Prahy otevřel obchod Minimum Waste, jenž prosazuje život bez odpadu. Letos se jedná už o několikátý projekt, který se snaží vyloučit nebo minimalizovat přepravní obaly. Podobně uvažují Alza.cz, Rohlik.cz, Košík.cz nebo rychloobrátkový gigant Procter & Gamble.

Interiér nové prodejny Minimum Waste ve Zlatnické 12, Praha 1

Interiér nové prodejny Minimum Waste ve Zlatnické 12, Praha 1

Nová malá prodejna Minimum Waste, která se nově otevřela v centru Prahy, prosazuje namísto recyklace takzvanou precyklaci, prevenci odpadu. Dosud Minimum Waste fungoval jako prostor pro sdílení informací, jak precyklaci uvádět do reálného života, nyní nabízí i předměty, které umožní žít bez odpadu nebo které jsou s odpadem nějak spojené. Prodává tak opakovaně použitelné varianty běžných jednorázových (plastových) produktů, jako jsou nákupní tašky, krabičky, dózy na potraviny, lahve, kelímky na kávu či bezobalovou kosmetiku. Ekologické obaly se zároveň snaží být estetické a sortiment zahrnuje další věci s „odpadovým příběhem“ jako kabelky z ananasových listů nebo hrnečky z kávového lógru. Prodejna a zároveň i osvětový prostor se nachází ve Zlatnické 12 v centru Prahy, otevřeno má od pondělí do čtvrtka od 11 do 19 hodin, v pátek od 11 do 17 hodin.

Z nabídky prodejny Minimum Waste

Z nabídky prodejny Minimum Waste

Z nabídky prodejny Minimum Waste

Z nabídky prodejny Minimum Waste

Z nabídky prodejny Minimum Waste

Z nabídky prodejny Minimum Waste

Z nabídky prodejny Minimum Waste

Z nabídky prodejny Minimum Waste

Z nabídky prodejny Minimum Waste

Z nabídky prodejny Minimum Waste

Mýdlo z nabídky prodejny Minimum Waste

Mýdlo z nabídky prodejny Minimum Waste

Z nabídky prodejny Minimum Waste

Z nabídky prodejny Minimum Waste

Stokrát použitelná obálka

Alza.cz testuje doručovací obálku RepeteBox

Alza.cz testuje doručovací obálku RepeteBox

Cestu k opakovanému využití obalů hledají v poslední době i další prodejci, včetně těch největších. Například přední český e-shop Alza.cz v červenci zahájil testování opakovaně použitelných přepravních obalů od startupu RepeteBox. Měkká obálka ve dvou velikostech 7 a 14 litrů vzniká ve spolupráci s chráněnými dílnami na Moravě a použít ji lze údajně i stokrát. Obálka je díky své speciální úpravě určena ke zpětnému odběru - je v ní jazyk, na který se nalepí vytištěná zpětná adresa pro vrácení, další možnost pro doručovatele je zboží přímo před zákazníkem z obálky vyjmout a vzít si ochrannou schránku s sebou zpět. Pilotní testování právě probíhá v Bratislavě.

Doručovací obálka RepeteBox pojme 7 či 14 litrů

Doručovací obálka RepeteBox pojme 7 či 14 litrů

Doručovací obálku RepeteBox lze rozložit

Doručovací obálku RepeteBox lze rozložit

Doručovací obálku RepeteBox lze rozložit

Doručovací obálku RepeteBox lze rozložit

Košík.cz odsypává do sáčků

S bezobalovým systémem koketuje také online supermarket Košík.cz ze skupiny e-shopů Mall Group. Od ledna nabízí ve zkušebním režimu vybrané sypké suroviny, které lze objednávat na váhu. Baleno je do recyklovaných sáčků. Koupit tak lze rýži, luštěniny, mouku, cukr, sušené ovoce, oříšky, vločky či těstoviny, celkem 60 produktů. Šéf Košíku Tomáš Jeřábek tvrdí, že bezobalové doručování zboží představuje běžný budoucí standard českého prodeje potravin. „Do dvou let budeme ve spolupráci s výrobci schopni distribuovat až pětinu potravin v zálohovaných obalech,“ věří.

Nákup probíhá tak, že zákazník na webu zadá požadované množství, suroviny na váhu pak s dalšími položkami dorazí v jednodruhovém papírovém sáčku s polepkou, splňujícím certifikaci FSC. Sáček může posloužit ke skladování potraviny, prázdné obaly pak při dalším nákupu vyzvedne kurýr a Košík.cz zajistí jejich recyklaci. Testování probíhá se společností MiWa, jejichž systémem by Košík.cz v budoucnu nahradil své prototypové řešení. MiWa, což je zkratka z Minimum Waste, provozuje úvodem zmíněný prostor v pražské Zlatnické. Firmu MiWa v roce 2014 založil a vlastní Petr Báča, zakladatel marketingové agentury Cocoon, která se léta zabývá designem klasických obalů. MiWa letos se svými produkty vstoupila na trh a Košík.cz je jeden z prvních obchodníků, které její řešení využijí.

Zásobníky na sypké suroviny v Košíku

Zásobníky na sypké suroviny v Košíku

Plnění recyklovaných sáčků v Košíku

Plnění recyklovaných sáčků v Košíku

Plnění sáčků sypkými surovinami v Košíku

Plnění sáčků sypkými surovinami v Košíku

Naplněný sáček na váze v Košíku

Naplněný sáček na váze v Košíku

Zpětný odběr recyklovaných sáčků kurýrem Košíku

Zpětný odběr recyklovaných sáčků kurýrem Košíku

Zpětný odběr recyklovaných sáčků kurýrem Košíku

Zpětný odběr recyklovaných sáčků kurýrem Košíku

Rohlik.cz využívá vratné obaly

Konkurent Košíku a největší hráč v online prodeji potravin Rohlik.cz začal své zboží v ekologických vratných obalech nabízet začátkem června. Jogurty, mléko, tvaroh nebo vybrané trvanlivé zboží jako rýži, mouku, oříšky nebo čočku distribuuje e-shop ve speciálních zálohovaných nádobách. Do první fáze zařadil okolo 30 produktů v bio kvalitě. Krátce po startu nové služby přidal Rohlik.cz ve vratných obalech ještě výrobky ze segmentu drogerie. „Tohle je budoucnost ekologického nakupování, které nám dává smysl. Dodavatelé nám skleněné nádoby naplněné potravinami přivezou, použité pak z našeho skladu odvezou, důkladně vymyjí, znovu naplní a přivezou,“ popsal Tomáš Čupr, zakladatel a většinový majitel Rohlíku.

Na prodeji ve vratných obalech firma spolupracuje s externími subjekty – trvanlivé zboží ze sortimentu probio připravuje a balí společnost Vratné lahve, mléčné produkty pak Farma Bemagro a drogerie ve společnosti Tierra Verde. Potravinářský sortiment se plní do uzavřených sklenic či lahví opatřených etiketou, za které se zaplatí záloha. Nasypání potravin do skleněných dóz probíhá přímo u dodavatelů za přísných hygienických předpisů. Připravené sklenice s obsahem se pak přesunou do skladů Rohlíku, odtud ho poté kurýři zákazníkům rozvezou až domů.

„Použité vratné lahve se pak předají našemu kurýrovi a záloha se připíše na zákaznický účet. Kurýr pak sklenice odveze zpět na sklad, odkud putují k dodavateli na důkladné vymytí. Právě na tento proces jsme kladli velký důraz. Pokud by nebyla garantována maximální hygieničnost, do toho projektu bychom nešli,“ popisuje logistiku Olin Novák, komerční ředitel Rohlíku. Drogistické zboží – konkrétně prací gel, aviváž, univerzální čistič a prostředek na ruční mytí nádobí – se plní do vratných plastových obalů, mechanika jejich oběhu je nicméně stejná.

Vratné obaly z nabídky Rohlíku

Vratné obaly z nabídky Rohlíku

Vratné obaly z nabídky Rohlíku

Vratné obaly z nabídky Rohlíku

Vratné obaly z nabídky Rohlíku

Vratné obaly z nabídky Rohlíku

Precyklace je tématem i tradičních retailerů. Například Penny Market letos přišel s kampaní 100 % designu, 0 % plastů, v níž se snaží zákazníky nalákat k nákupu textilních tašek. Aby taška byla pro zákazníky dostatečně atraktivní, objevují se na potiscích známé tváře jako zpěvačka Hana Zagorová, manželé Gottovi, Dykovi či Marešovi nebo kapela Lucie.

A hrneček máte?

V Praze se letos také objevil projekt Cirkulární kavárny, jehož cílem je minimalizovat odpad. Společně jej připravily Institut cirkulární ekonomiky (INCIEN), městská část Praha 7 a Pražské služby. Zapojené kavárny hledají cesty, jak předcházet vzniku odpadů a pokud už odpad vznikne, jak jej vytřídit a zrecyklovat. Z pilotního projektu by měla vzniknout ucelená příručka s radami pro ostatní, a to nejen kavárny, ale vůbec celý segment gastro provozoven.

Rovněž v tomto roce začala česká pražírna Doubleshot přesvědčovat zákazníky, aby si kávu s sebou nechávali připravit do vlastních termohrnků o obsahu 340 mililitrů. Ty jsou přitom vyrobeny ze 40 % z recyklovaných jednorázových kelímků. Doubleshot je bere od anglické firmy rCupprodává za 350 Kč. Alternativou je příprava do vratného šálku s mottem Otoč kelímek. Ten je možné vrátit kdykoliv, v jiné kavárně a dokonce i špinavý.

Přidávají se i P&G a Unilever

Téma precyklace se týká nejen prodejců, ale také výrobců. Rychloobrátkový producent Procter & Gamble letos oznámil, že jeho vybrané obaly budou znovu plnitelné. Do speciálních obalů se stáčejí šampóny, ústní vody nebo prací prášky. Systém, který toto řešení umožňuje, se nazývá Loop, a jedná se o otevřenou platformu, v němž se se značkami jako Hellmann’s nebo Dove angažuje mimo jiné další globální gigant Unilever. Zákazníci vybrané zboží objednávají přes stránky Loop a jeho partnerů, zboží je jim dodáno v ekologickém boxu, do něhož pak vracejí prázdné obaly. Funkčnost systému se nyní ověřuje v New Yorku.