Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Jak péct veřejnoprávno a proč máme rádi křupavé

Některé věci je radost křoupat, jiné zase těžké skousnout. Máme obojí.

Každý už od školky ví, že piškot-banán-piškot je jedna z největších delikates na planetě

Každý už od školky ví, že piškot-banán-piškot je jedna z největších delikates na planetě

Text

The story of Jamal Khashoggi’s murder and how the world looked the other way (Evan Ratliff, Insider)

Když si autor dá tu práci, aby důsledně prozkoumal a popsal událost, která proběhla zpravodajstvím třeba před rokem, narodí se někde na světě koťátko. To se hodí: po přečtení článku bude roztomilé video na uklidnění potřebovat. Vražda saúdského disidenta je příšerný příběh na víc frontách: popravčí, který popisuje, jak při porcování těla obvykle kouří, pije kávu a poslouchá hudbu. Politici západních demokracií, firmy ze Silicon Valley a další mají všechny indicie o tom, co se přihodilo, ale s objednavatelem vraždy dál obchodují. Odpudivý případ, nádherná žurnalistika.

Země, kde je nemožné se znemožnit (Ondřej Slačálek, A2)

Slačálek připomíná osudy plagiátorů a dalších vysoce postavených akademiků, kteří udělali pořádné boty. Profesně je to ale kupodivu nediskreditovalo.

Autor i oběť Temna: Jak školní osnovy a komunistická propaganda zničily dílo Aloise Jiráska (Martin Novák, Hospodářské noviny)

Brzy to bude 90 let od smrti Aloise Jiráska, autora, kterého skoro nikdo nečte, ale všichni o něm něco tušíme. Martin Novák pro svůj článek o Jiráskovi zvolil docela jednoduchý model: zeptal se na něho scenáristky Zlatníkové, spisovatele Topola a historika Čorneje. Funguje to.

Garbage Language. Why do corporations speak the way they do? (Molly Young, Vulture)

Jako všechno na světě, vyvíjí se i korporátní hantýrka. O slovech, která raději nemají nic znamenat, protože co kdyby.  

In an environment of constant auditing, it’s safer to use words that signify nothing and can be stretched to mean anything, just in case you’re caught and required to defend yourself.

Vypečená veřejnoprávnost (Martin Groman)

Bývalý šéf rozhlasové Dvojky vysvětluje, proč Peče celá země dává v České televizi smysl. Zároveň platí, že by podobné – a ideálně inovativnější – formát „pro všechny“ mohl vymýšlet někdo z Kavčích hor. Podobně jako to dělají v BBC, odkud je koupený i formát show o pečení.

There’s an Entire Industry Dedicated to Making Foods Crispy, and It Is WILD (Alex Beggs, Bon Appétit)

Hlasitost křupnutí ovlivňuje, jak nám jídlo voní a chutná, píše Alex Begs, která se vydala do nitra křupacího průmyslu. Napsal bych, že to je hotová věda, někdo by si ovšem mohl myslet, že jde o nadsázku – ve skutečnosti je ideální křupnutí a naše posedlost hlasitým chroupáním hotová věda. Viz The Journal of Texture Studies.

Audio

Can Corporations Stop Climate Change? (Michael Barbaro, The Daily)

Nejposlouchanější zpravodajský podcast připravují v New York Times. Čísla jim negeneruje dobrá značka, ale bezvadná praxe. Důkazem budiž díl mapující, jak jeden dopis proměnil, jak se největší korporace staví ke klimatické změně. Pochází totiž z pera největšího správce finančních aktiv na světě a tato každoroční zpráva říká šéfům firem: začněte řešit klima, nebo s vámi končíme. Plány na zelenější podnikání na sebe nenechaly dlouho čekat. Nakolik jde v jednotlivých případech o upřímnou snahu a nakolik o mazaný PR tah vysvětluje Andrew Ross Sorkin.

Osamělost, láska a velký plán (Brit Jensen, Český rozhlas Vltava)

Příběh o osamělé důchodkyni Claire, která marně hledá sexuálního partnera, je pro Brit Jensen pozvánkou k zapeklitějším otázkám. Můžeme s postupujícím věkem vnímat jako atraktivní těla stejného pohlaví? Je to nutnost, nebo dozrávání? A co vlastně hledáme - něžnost, hluboký hlas, člověka, který nám bude láskyplně česat vlasy?

Z jiného vesmíru je Natalie Wynn, která se ve svých videích s pomocí filozofického arzenálu i dekadentního šarmu popasovává s kulturními válkami, identitou a sexualitou. Její poslední dílo je mnohem osobnější než ty zbylé – a vidět Natalie poprvé silně prorazit slupku ironie a různých smyšlených postav je mimořádně silný zážitek.

Ondřej Sliš & Jakub Jetmar

George

Nedělní přílohu internetu podporuje digitální bankovnictví George