Už od samých počátků je cesta Čilichili napříč online platformami z drtivé většiny organická. Na webu, který původně pouze zrcadlil tištěný magazín, posléze vznikl blog – ten pobral na první pohled možná jednodušší, ale pro onlinové publikum stravitelnější obsah než časopis jako takový. A právě blog byl prvním velkým krokem k masivnímu organickému dosahu sociálních sítí Čilichili.
Příchod nynějšího online editora Jana Studničky znamenal pro facebookovou stránku Čilichili a Cilichili.cz další experimenty s formáty. Díky těm se zanedlouho podařilo narazit na zlatou žílu, která Facebook vystřelila k nynějším 300.000 fanoušků a sledujících. Zlatou žilou byly takzvané quote memes, tedy vtipné a trefné hlášky s puristickou grafikou. Právě ty jsou díky své jednoduchosti vděčným zdrojem virálního dosahu. A protože tento formát částečně vzešel z Instagramu, byl pro Čilichili Instagram dalším logickým krokem
„Věděli jsme, že máme na Facebooku řadu formátů, které můžeme na Instagramu vytěžit, akorát je musíme zpátky poinstagramovat,“ říká šéfeditor projektu Čilichili Štefan Švec. „Quote memes si na Instagramu vedly dobře, ale v té době už nebyly novinkou, což nám situaci trochu ztížilo – příliv fanoušků zkrátka nebyl takový, jaký jsem si představoval. Tak jsem se rozhodl svěřit Instagram někomu, kdo na téhle sociální síti vyrostl.“
Instagram není Facebook a naopak
Instagramový obsah dostal na starost nejmladší člen týmu, Anna Kruchňová. A @instacili díky několika jednoduchým krokům pořádně ožilo. „V první řadě bylo nutné dát příspěvkům nějaký řád – zjistit, kolikrát denně postovat, aby stránka žila, ale abychom zároveň lidi nebombardovali obsahem nonstop,“ říká Anna. „Dalším důležitým krokem bylo najít časy, ve kterých jsou fanoušci nejaktivnější, a servírovat jim posty ‚pod nos‘ – na čísla má velký vliv to, jestli se obsah zveřejňuje v šest ráno, anebo v šest večer. No a v neposlední řadě záleží na tom, jak posty otagujete. Je totiž nutné vědět, že ne každý anglický hashtag nutně přiláká jen zahraniční publikum a ne každý český hashtag bude fungovat.“
Nejdůležitější je ale podle Anny samotný obsah. „Věděli jsme, že potřebujeme něco, čím zase vybočíme z řady a dáme zhýčkaným uživatelům Instagramu zásadní důvod, proč nás sledovat.“ Vzhledem k tomu, že měla Anna Kruchňová z Čili blogu zkušenosti s psaním článků, které jsou specifické svým bodovým členěním nebo velice krátkými odstavci, rozhodla se začít těžit už existující blogový obsah. Ten převedla do podoby #Devater – karuselových postů v téže jednoduché a populární grafice, jakou byly do té doby tvořeny quote memes. Ty tak obsáhnou to nejlepší z daných článků, jsou pro fanoušky rychle stravitelné a v neposlední řadě vedou lidi na web. „Říkáme tomu sharecyklace,“ dodává Jan Studnička.
Obsah vytvářený uživateli
Na cestě k love brandu je ale v době influencerů důležité znát svou cílovou skupinu a umět s ní pracovat – dát fanouškům dostatečný prostor, aby se sami mohli podílet na chodu stránky. K tomu jsou ideální Instastories, dočasná sdělení, pomocí kterých se běžně promují nové příspěvky ve feedu či důležitá sdělení... a samozřejmě zvyšují engagement. Instagram v rámci Stories poměrně nedávno přišel s funkcí Otázky. „Tu jsme zase vzali tak trochu po našem. Zavzpomínali jsme na doby poradny v časopisu Bravo a zavedli ‚Čilinku důvěry‘, která pokaždé sklidila velký úspěch,“ dodává Anna Kruchňová.
Body pro Vodafone
Hlavním posláním Čilichili je od začátku neotřelé promo značky Vodafone. Jak tedy začlenit brandový obsah do Instagramu, který by na první pohled mohl působit jako samostatně fungující formát? „Na Facebooku mimo jiné promujeme Vodafone tak, že v určitých časových intervalech nasazujeme posty ve barvách Vodafonu, s logem Vodafonu a s telekomunikační tematikou anebo blogové články, na jejichž konci je promo konkrétního produktu Vodafonu. Zároveň sloužíme jako další platforma, skrz kterou může Vodafone představit novou kampaň. A tak je tomu i na Instagramu – máme brandové quote memes a brandová #Devatera,“ říká Jan Studnička. Dodává, že úspěch brandového obsahu je srovnatelný s tím nebrandovým – fanoušci jsou na tuhle formu zvyklí a Vodafone si tak spojují se vším příjemným, co jim Čilichili nabízí. Brandovaný obsah má stejný dosah a angažovanost na jeden post jako nebrandovaný. Průměrně dosahujeme 70.000 oslovených uživatelů na jeden post.
„Native advertising ve své nejlepší podobě,“ usmívá se Jindřich Novák, kreativní ředitel Boomerangu. Navíc veškerý obsah vzniká v úzké spolupráci s klientem. Šéfredaktorka magazínu Tereza Macková Jiráková z brand oddělení Vodafonu s Čili týmem vymýšlí témata, dává podněty, navrhuje formáty a vůbec se aktivně podílí na chodu magazínu. „Když je mezi agenturou a klientem taková důvěra a tak efektivní spolupráce, vzniká projekt, který vyhrává ceny,“ dodává Novák. „Takže jestli potřebujete znát tajemství úspěchu, kterým @instacili dosáhne až 10 milionů zobrazení měsíčně, je to vzácná kombinace nadšených kreativců, svobodomyslné agentury a hlavně klienta, který ví, co chce, a nechá vás na tom pracovat tak, jak chcete vy. A v tom je Vodafone boží.“
Klíčová fakta
- 50.000 organických fanoušků za půl roku
- 70.000 fanoušků jako průměrný dosah na jeden post
- 10 milionů zobrazení @instacili měsíčně
- 3 lidi v redakci @instacili
Autor je obchodní a marketingový ředitel Boomerang Communication. Text vychází v rámci placené spolupráce se zmíněnou agenturou