V úterý 21. ledna 2020 proběhne v pražském kině Atlas další ročník Digiveletrhu, naší každoroční přehlídky, co komunikační agentury chystají na další rok. Agentury i klienti, můžete se hlásit.

Jak se bude letos obchodně vyvíjet pivařská sezóna? Známe odpověď

Květen byl studený, červen i červenec naopak představovaly pro prodej piva ideální počasí a srpen to pravděpodobně pokazí.

Dosavadní data prodeje piva v tomto roce naznačují, že loňské rekordy nebudou překonány, přesto jsou poměrně optimistická – i přes pokles prodejů tržby rostou. Podle aktuální zprávy - nicméně vydané s časovým odstupem - Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) naplnil letošní červen očekávání pivovarů.

Zatímco deštivý květen byl teplotně podprůměrný, červen se průběhem počasí a tedy i spotřebou piva podobal loňskému roku. I tak podle dat ČSPS celkový pivní výstav oproti loňskému červnu poklesl o 6 %, což představuje produkci „jen“ 1,861 milionu hektolitrů. Zatímco loňský rok s produkcí 1,977 milionu hektolitrů byl rekordní, letošní červen zhruba odpovídal produkci z roku 2016 a po několika letech růstu se tak dostavil pokles.

A zatímco prodeje tradičního českého ležáku (piva se stupňovitostí 11 až 12 %) i nadále držely prodeje na úrovni loňského roku, spotřeba výčepních piv se naopak oproti loňskému červnu meziročně propadla o 12 %.

Hospody závislé na počasí a zahrádkách

Především se zmíněnými ležáky je spojen restaurační prodej tankového piva a ten v červu podle ČSPS rostl meziročně o 3,5 %. Sudové pivo oproti loňskému červnu ztrácelo o 6,5 %, což podtrhuje celkový trend. Čepovaného piva se totiž v českých hospodách a restauracích pije rok od roku méně a jeho podíl na celkové konzumaci činil v roce 2018 jen 36 %.

Agentura Data Servis, která dlouhodobě mapuje právě trh on-trade (restaurace), hlásí za celé první pololetí tohoto roku stejný vývoj jako ČSPS - meziročně poklesla spotřeba piva v gatro provozovnách o 4 %, v případě výčepních piv dokonce o 6 %. Naproti tomu celkové tržby hospodských za prodej piva během letošních prvních šesti měsíců rostly o 1 %, neboť pivo meziročně zdražilo v průměru o 4 %. Spolu s tržbami i za ostatní prodej registruje agentura meziročně nárůst tržeb provozovatelů gastro podniků o 2 %, a to navzdory tomu, že lehce poklesla návštěvnost (- 2 %). Za ni může především studené jaro, zatímco za růstem tržeb je pak všeobecné zdražování. Nepřekvapí proto, že tržby nejvíce rostly v prémiových podnicích a restauracích zaměřených na kombinaci piva a jídla, tedy v takzvaných značkových hospodách.

Spotřeba piva v restauracích. Zdroj: Data Servis - informace

Spotřeba piva v restauracích. Zdroj: Data Servis - informace

Agentura Data Servis pak disponuje údaji nejen za první pololetí tohoto roku, ale i za červenec. Podle nich se hospodám dařilo i o prázdninách. „Co se týká červencových výsledků, návštěvnost, tržby i celková spotřeba piva nám vychází obdobně jako loňský červenec,“ sdělila Médiáři ředitelka agentury Marcela Šimková. Podle ní byl loňský rok pro restauratéry úspěšný mimo jiné proto, že zahrádky díky počasí měly otevřeno až tři čtvrtě roku, když sezónu zahajovaly už v březnu. Fenomén pivních zahrádek přitom u nás potvrzují statistiky, které evidují 40 % podniků nabízejících venkovní posezení. Restauračních zahrádek je u nás víc než 7.000, pětina z nich přitom v Praze.

Spotřeba klesne, tržby by nemusely

Podle Marcely Šimkové budou celkové letošní prodeje piva i dalších nápojů na trhu on-trade tak jako tak poznamenány propadem spotřeby, která se však nepromítne do poklesu tržeb.

Optimistický scénář, který počítá s analogickým vývojem jako v loňském vydařeném roce, odhaduje propad prodeje piva o 2 %. Pesimistický scénář, který počítá s pokračováním trendu z letošního prvního pololetí, pak odhaduje celkový roční pokles prodeje piva o 4 %. Naopak pokud by letošní rok měl pro hospodské dopadnout stejně úspěšně jako loni, musela by naopak spotřeba piva ve druhém pololetí meziročně vzrůst o 4 %.

Scénáře letošní spotřeby piva v restauracích. Zdroj: Data Servis - informace

Scénáře letošní spotřeby piva v restauracích. Zdroj: Data Servis - informace

Vliv počasí na návštěvnost a tržby v restauracích. Zdroj: Data Servis - informace

Vliv počasí na návštěvnost a tržby v restauracích. Zdroj: Data Servis - informace

Vzhledem k tomu, že aktuálně přišli meteorologové s informací, že skončila vlna veder a po zbytek srpna nás čeká chladnější a deštivější počasí, je zřejmé, která varianta je reálnější.

Soudky už zákazníky nezajímají

Kromě vývoje on-trade trhu stojí za zmínku i několik dalších letošních trendů v prodeji piva. Podle dat ČSPS se v červnu dalšího posílení dočkalo pivo v plechovkách, které výrazně posiluje posledních několik let. Oproti loňskému červnu došlo k meziročnímu nárůstu plechovek o 3,5 %, zatímco PET lahve v červnu meziročně klesly o 12,5 %. Pivu v plechovkách patří stále větší podíl na trhu baleného piva právě na úkor PET lahví.

Hlavní podíl baleného piva, okolo 40 %, nadále patří vratným skleněným lahvím. Naopak už počátkem léta výrazně propadla spotřeba piva v minisoudcích, a to o celé dvě třetiny (67 %). „Minisoudky byly hitem loňské extrémně dlouhé a horké letní sezóny, kdy je lidé rádi kupovali na zahradní oslavy. Letos však o ně zatím podobný zájem není a jejich spotřeba dosahuje pouhé třetiny loňských červnových výsledků,“ říká Martina Ferencová, výkonná ředitelka ČSPS.