Hudebník a producent Karel Vágner prodal vydavatelství Multisonic, píše E15. „Ve chvíli, kdy něco vydáte, visí deska během krátké doby někde na internetu,“ řekl, proč se firmy po 29 letech zbavil.

Jak se dostat do médií aneb Kterak Informační institut kritikou ČTÚ opět nastavil politikům téma

Pošlete novinářům analýzu odborného problému a budou vám zobat z ruky.

Na mediálním nebi vyšla nová hvězda mezi experty. Málo známá společnost poslala do médií studii o cenách mobilního volání a novináři po ní lačně skočili. Razantní výroky, rychlé závěry, tabulky a čísla, to přesně moderní doba žádá. Informační institut, potažmo jeho ředitel Petr Cibulka mladší, se stal žádaným mluvčím k telekomunikační problematice.

Informační institut, který vznikl na konci srpna 2010, svolal tiskovou konferenci minulý týden. Představená analýza (napsal ji osobně Cibulka mladší) se věnovala cenám, jež platíme za volání z mobilního telefonu. Výsledkem je 44stránkový dokument [PDF], který konstatuje (ne)překvapivé věci: konkurence na trhu mobilních operátorů je nízká a ceny jsou naopak vysoké. Má se za to, že by stát měl přitáhnout mobilním operátorům otěže prostřednictvím svého úřadu, což je v době pravicové vlády takový roztomilý paradox.

V médiích pak uspělo tvrzení, že pokud jde o srovnání vyspělých zemí, platí čeští zákazníci jednoznačně největší „pálky“. Škoda jen, že nejnovější čísla v grafech jsou ze srpna 2010 (spotřební koše hovorů), případně z roku 2009 (hodnocení telekomunikačních regulátorů). Část faktických údajů je v poznámkách vágně zdrojována a v řadě případů jde o odvolávky na sekundární zdroje (zejména na články z internetových serverů). S primárními prameny dokument pracuje málo a v dílčích věcech se neváhá opřít o Wikipedii. Napsat obsáhlý materiál je jedna věc, ale postavit ho na konzistentních datech je věc druhá.

S autory analýzy navíc spolupracují lidé, kteří nepříznivou situaci teoreticky sami mohli ovlivnit, neudělali však vůbec nic. Minimálně jedna nepříjemná otázka by přitom stála za to: proč se o změnu poměrů na mobilním trhu dosud nezasadil dlouholetý poslanec ODS Aleš Rádl, který je spoluzakladatelem Informačního institutu? Zvlášť ve chvíli, kdy studie jeho vlastní společnosti uvádí, že zákony by potřebovaly vylepšit. Příležitostí k tomu měl dost - naposledy loni, kdy se novelizoval zákon o elektronických komunikacích (tzv. ZEK, čili zákon 127/2005 Sb.), který takříkajíc vymezuje pravidla hry na telekomunikačním trhu. Rádl se však slova nechopil a v aktuálním volebním období nepřišel ani s vlastní novelou.

Informační institut se sice označuje za nevládní instituci, čile však spolupracuje s politiky ODS (například Bohuslavem Svobodou nebo Jiřím Oberfalzerem) a s ekonomem Pavlem Kohoutem, členem Národní ekonomické rady vlády, ve které ředitel institutu Petr Cibulka jr. pro změnu pracuje jako asistent.

Vzbuzuje to otázky, zda celá aktivita kolem analýzy mobilního trhu neslouží spíš ke spin doctoringu proti předsedovi Rady ČTÚ, jehož do funkce dosadila vláda Jiřího Paroubka a jehož odvolání ostatně studie aktivně navrhuje. Vždycky je na místě se ptát cui bono, a obávám se, že prostá odpověď („bráníme přece zákazníky!“) nebude ta správná. Kdopak by asi dosedl na Dvořákovo místo?

Jako agenda setter funguje Informační institut sice relativně sporadicky, ale zato spolehlivě, což ukázaly i jeho předešlé materiály, které se v médiích také uchytily. Co potřebuje politik víc, než téma, nad kterým se může spravedlivě rozhořčit?

Třeba zrovna poslanec Rádl dotáhne věci do konce a od velkolepých slov přejde k činům. Na rozdíl od Českého telekomunikačního úřadu totiž může využít zákonodárnou iniciativu a sepsat novelu zákona, která dodá ČTÚ nové zbraně. Zlepšilo by mu to statistiku: v tomto volebním období zatím předložil jeden zákon a na plénu mluvil sotva sedmkrát.

V širších souvislostech však případ Informačního institutu znovu dokazuje, jak snadné je dostat vlastní agendu do médií: prostě si založte obecně prospěšnou společnost či občanské sdružení, chopte se nějakého ležícího tématu (je přitom jedno, zda mu rozumíte, nebo ne) a přes noc z vás bude expert, ani nebudete vědět jak.

Hlavně to ale ze sebe vysypte do dvou minut.