Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Jak se za 27 let měnil český katalog švédské značky Ikea: z šestnácti na tři stovky stránek

Švédský řetězec s nábytkem Ikea jako každý rok představuje během letních prázdnin svůj nový katalog, kde prezentuje zboží pro nastávající sezonu. Tiskovina, která ve světě poprvé vyšla v roce 1951, se v Česku dostane do domácností 1,4 milionů zákazníků. Globálně je pak distribuována do 190 milionů domácností v 55 zemích světa. Legendární katalog je spolu s Biblí, Koránem a knižními sériemi s kouzelníkem Harry Potterem jednou z tiskovin s největší světovou distribucí. Podívejte se, jak se jeho vydání pro český trh měnilo od vstupu řetězce do Česka v roce 1991 do současnosti.

1991/1992

První katalog pro tehdy ještě československý trh vyšel v roce 1992

První katalog pro tehdy ještě československý trh vyšel v roce 1992

V roce 1991 vstoupil švédský nábytkářský řetězec Ikea na český trh a otevřel tu svou první pobočku v centru DBK Budějovická. Úplně první, ještě československý katalog Ikea, měl jen 16 stránek, neuváděl ceny a představoval omezenou nabídku. Přitom však zahrnoval většinu podstatných produktových kategorií, přičemž hlavní roli měl obývací pokoj, kuchyně a stolování. Menší prodejnu otevřel řetězec také na Slovensku v Bratislavě.  

1993

V historickém archivu řetězce Ikea chybí vydání českého katalogu z roku 1993. Důvod jeho nepřítomnosti není známý, vedení firmy se domnívá, že možná kvůli rozdělení Československa vůbec žádný nevyšel. V tomto roce také švédská obchodní síť oslavila 50. výročí od svého založení. K založení Ikea vypravila v domácím Švédsku speciální vlak, který celou zemi projel a předvedla výroční kolekci klasických produktů a sérii produktů ve švédském stylu éry krále Gustava z 18. století. V témže roce také obchod Ikea v Houstonu navštívil George Bush starší a pořídil si sadu nádobí, příborů a toaletní kartáče.

1994

V pořadí druhý katalog pro lokální trh z roku 1994

V pořadí druhý katalog pro lokální trh z roku 1994

Během dalšího roku, tedy 1994, katalog Ikea už vyšel. Došlo ke zdvojnásobení počtu stránek na celkových 32 a u produktů začala být uváděná cena. Hlavním bodem jsou stále obývací pokoje, větší prostor dostávají také doplňky. Firma v témže roce otevírá pod dceřinou společností Swedwood továrnu Jasná v Liptovském Mikuláši na Slovensku na zpracování dřeva. Do tří milionů domácností ve střední a východní Evropě pak švédský nábytkářský gigant doručuje brožuru o 16 stranách se společnou reklamní kampaní. Ve švédském Malmö testuje firma přítomnost konzultantů v prodejnách, kteří zákazníkům radí se zařizováním domácností. V Americe Ikea šokuje reklamou, v níž se objevují dva homosexuální muži a dosahuje sledovanosti 102 milionů lidí.

1995

První z katalogů pro rok 1995

První z katalogů pro rok 1995

Druhý z katalogů pro rok 1995

Druhý z katalogů pro rok 1995

Během roku 1995 si Ikea stále drží rozsah katalogu na 32 stran. Sekce věnovaná obývacím pokojům se rozrostla na celkových jedenáct stránek, o něco se zvětšuje i prostor věnovaný kuchyním. V tomto vydání také přibývají dekorace, které si zákazník může sám přizpůsobit, včetně tapet, podlah, textilů, zelené místnosti a venkovního nábytku. Je vydána brožura s letní kolekcí. První obchod Ikea ve Stockholmu zvaný Kungens Kurva slaví 30. výročí od svého otevření. Provoz zahajují obchody v Toulouse, Bratislavě a v Leedsu.

1996

První z dvojvydání katalogu pro rok 1996

První z dvojvydání katalogu pro rok 1996

Druhé z dvojvydání katalogu pro rok 1996

Druhé z dvojvydání katalogu pro rok 1996

Rozsah českého katalogu se opět zdvojnásobil - nyní čítá 64 stran. Obal byl vyveden v tradičním stylu s kolekcí Gammelstad sestávající z nábytku z mořené borovice ve starožitném stylu. Úplně první strana pojednávala o vztahu Ikea k ekologii, první dvojstrana pak o skandinávských tradicích. Sekce věnovaná obývacím pokojům se rozrostla na 14 stránek. Dvou stran se poprvé dočkaly i koberce. Nově byly čtyři strany věnovány nábytku pro děti a další čtyři strany jsou zaměřené na domácí pracovny. Během čtyř květnových dní roku 1996 v Polsku setkalo 230 manažerů Ikea, kteří navštívili nové továrny. Ty se měly věnovat výrobním kapacitám v duchu kvality za nízkou cenu, a to zejména v oblastech voštinových desek a masivní borovice. V témže roce otevřelo sedm nových obchodů – v Esbo ve Finsku, Boloni, Frankfurtu, Vratislavi, Madridu, Bernu, Thurrocku ve Spojeném království a Utrechtu.

1997

Katalog Ikea pro rok 1997

Katalog Ikea pro rok 1997

V roce 1997 vychází první opravdový český katalog Ikea. Pro oddělení katalogových služeb v Älmhultu toto období nebylo jednoduché, neboť některé nové trhy, včetně Česka, se rozhodly, že chtějí nový typ katalogů. Proto má nový český katalog 196 stran. Oproti švédskému vydání s 368 stranami je však stále tenký. V porovnání s rokem 1996 působí jeho obal mnohem moderněji, stejně jako zbytek katalogu. Nově jsou zde zastoupeny všechny produktové oblasti, které mají dostatek prostoru. Výhodné ceny podporují ‚inzeráty‘ rozmístěné v celém katalogu, které prezentují vždy jeden z výrobků doplněný o výrazně nízkou cenu. V tomto roce se prodejna Ikea stěhuje z DBK Budějovická na pražský Zličín, kde dodnes sídlí její centrála. Obchod otevírá 3. října 1996 se sloganem 3. října šupito presto do Zličína. Celá síť řetězce Ikea nyní čítá 35.000 zaměstnanců, 2.500 dodavatelů a 134 obchodů.

1998

Katalog, který platil před dvaceti lety

Katalog, který platil před dvaceti lety

České vydání katalogu má stále 196 stran. Důraz je kladen na kuchyně, jimž se věnuje osm stran na začátku a dále v katalogu dalších deset stran. Mezi styly nyní již převládá ten moderní. V Evropě je největší novinkou uvedení kolekce Ikea pro děti, které doprovázel slogan Pro ty nejdůležitější lidi na světě. Jde o jeden z největších projektů v oblasti vývoje sérií a produktů v rámci celé organizace. U větších trhů jako Švédsko nebo Německo katalog obsahoval přídavek 28 vložených stran. Český katalog řetězce věnoval uvedení dětských výrobků šest stran. Ve srovnání s předchozím rokem se také otevřelo více nových obchodů. Mezi nejvýznamnější patří obchod v Brně, který otevřel 29. června a prodejna v Šanghaji.

1999

Katalog pro rok 1999

Katalog pro rok 1999

Český katalog Ikea v tomto roce narostl na celkem 238 stran, a je tak už jen o 62 % kratší než švédské vydání. Obal je výrazně laděn do žluta a na přední straně je pohovka Tomelilla. Jako úvod v katalogu jsou popsány výhody konceptu Ikea a malých obydlí. Do popředí se také dostává nábytek pro děti na celkových 14 stranách. Na třech stranách je představena kolekce nádobí 365+, která zapadá do celkového zaměření na kuchyně. V roce 1999 odchází prezident firmy Anders Moberg ze skupiny Ikea a na jeho místo v březnu téhož roku nastupují Anders Dahlvig a Hans Gydell. Otevírají se nové obchody, konkrétně v italském Carugate, Chicagu, Pekingu, Bristolu, Madridu, Freiburgu, Budapešti, Vídni, Dortmundu a v nizozemském Duivenu.

2000

Vydání českého katalogu v novém miléniu

Vydání českého katalogu v novém miléniu

V novém miléniu se český katalog Ikea ztenčil o šest stránek na celkový počet 232. Nyní je český obal stejný jako ve zbytku Evropy. Jedná se o vyvážené vydání, které nechává vyniknout celé šíři nabídky Ikea, stále s důrazem na 24 stránkovou sekci o kuchyních, na 18 stranách se věnuje domácím pracovnám. Pro všechny zaměstnance řetězce byl velmi důležitým dnem 9. říjen 1999. Všechny obchody byly otevřené 24 hodin a o obrat se mohli všichni zaměstnanci podělit, což bylo před začátkem nového milénia vyjádřením díků ze strany zakladatele firmy Ingvara Kamprada. V tomto roce otevřely nové prodejny Ikea v Düsseldorfu, Štrasburku, Edinburghu, Poznani, Brémách, Moskvě, San Francisku, Hannoveru, Římě, Katovicích, Basileji a Innsbrucku.

2001

Katalog pro rok 2001

Katalog pro rok 2001

Katalog byl v tomto roce vydán v 30 jazycích a ve více než 100 milionech výtisků. České vydání mělo 236 stran, tedy o 4 více než v předchozím roce. Nejrozsáhlejší téma byly stále kuchyně, ačkoli se jim věnovalo jen 18 stran, zato se o dvě zvýšil počet stran s představenými kuchyňskými a jídelními stoly i židlemi. Sekce domácích pracoven opět narostla, z 18 stran na 22. Ve východní Evropě přibývá nové centrální skladiště, a to v polském městě Jarosty. V Malackách na Slovensku otevírá společnost Swedwood, výrobní podnik skupiny Ikea, novou továrnu vyrábějící dřevotřískové desky i nábytek. Firma také spouští svou vlastní železniční společnost pro převoz zboží nazvanou Ikea Rail. Nové obchody otevírají v kalifornském San Diegu, v Metách, Toulonu, Varšavě, Řezně a Drážďanech.

2002

Katalog, který prezentoval zboží pro rok 2002

Katalog, který prezentoval zboží pro rok 2002

Počet stran katalogu opět klesá na 232. Titulní stránka je totožná se stránkou 13 švédského katalogu a prezentuje borové knihovny Husar. Úvodní dvoustrana klade šest otázek zjišťujících důvody pro procesy probíhající ve firmě a napomáhá hlubšímu pochopení koncepce Ikea. Objevují se také sekce s různými řešeními domova pro inspiraci. Celý koncept obsahoval šest různých domovů a 50 stran, česká verze katalogu zvolila tři řešení a 24 stran - Malý domov s velkými nápady, Domov k rekonstrukci a Online domov. Sekce s pracovnami a kuchyněmi o pár stran přicházejí ve prospěch oblasti, kterou čeká silný růst – ložnice a úložné prostory v ložnici. Výroba tohoto katalogu je zjednodušena díky expanzi oddělení do nových budov. Pro ještě lepší katalogy v budoucnosti je nyní k dispozici dalších 5.500 metrů čtverečních. Otevírá či přesouvá se celkem 17 nových obchodů, mezi ty zbrusu nové patří například obchod v Ostravě, který otevřel 4. října 2001.

2003

České vydání katalogu Ikea pro rok 2003

České vydání katalogu Ikea pro rok 2003

Český katalog si udržel svých 232 stran z předchozího roku. Obal sdílí mimo jiné s Dánskem, Norskem nebo Německem. Motiv doplňuje motto Objevte třetí dimenzi! a je věnovaný chytrému využívání veškerého prostoru v obydlí a ‚krychlovému‘ přemýšlení, které vede k funkčnějším řešením v malých domovech. Výše zmíněné tři země měly štěstí, že unikly katalogové katastrofě, která postihla švédský trh. Společnost zde zkoušela nový koncept spočívající v jednom hlavním, faktickém katalogu vycházejícím v srpnu doplněném o katalog s inspiracemi. Poté měly během roku následovat tři další katalogy. Tento koncept se neuchytil. Tento rok byl kvůli oslabené ekonomice, epidemiím, teroristickým útokům a válce velice obtížný. Prodej stoupl o pouhá 3 %, což byl ještě skromnější výsledek, než Ikea čekala. Během roku docházelo k situacím, kdy se nedostávalo skladových zásob, a službám firmy chyběla kvalita. V roce 2003 bylo otevřeno, přesunuto nebo rozšířeno 21 obchodů.

2004

Katalog pro rok 2004

Katalog pro rok 2004

V roce 2004 bylo vydáno 145 milionů výtisků katalogu Ikea. Český katalog měl v tomto roce dokonce 358 stran. To je téměř stejný počet, jako jeho švédský ekvivalent se svými 362 stranami. Zatímco obálka švédské verze se zaměřila na jediný produkt (otočné křeslo Gubbo), české vydání se věnuje rodinné tematice. Následující stránky zobrazují rodiny, jež spolu žijí v různých částech domova. Rok 2004 byl pro Ikeu mnohem příznivější, hospodářský růst dosáhl 13 %, a to zejména v oddělení ložnic, kuchyní a výrazně také v oblasti pohostinství a prodeje švédských potravin. Mezi zákazníky z řad celých zemí vítězí Čína s celými 18 % všech nákupů. Na druhém místě se nachází Polsko s 12 % a na třetím Švédsko s 9 %. V témže roce se 18 obchodů otevřelo nebo přesunulo. Přibyly dva obchody v Rusku a první obchod v Portugalsku. V této době bylo v provozu 201 obchodů v 32 zemích světa.

2005

Obal českého katalogu pro sezonu 2005

Obal českého katalogu pro sezonu 2005

Katalog z roku 2005 měl celkem 358 stránek a prvních 65 bylo věnováno ložnicím. Zaměření na ložnice bylo globálního ráz. Český obal je se švédským téměř totožný a zobrazuje tradiční ložnici s otevřenými dveřmi, kterými se vstupuje na rozkvetlou zahradu. V celém katalogu převládá tradiční styl nad tím skandinávským. Celý rok byl opět vydařený a tržby vzrostly o 15 %. Výrazný růst vykazuje celá oblast věnovaná ložnicím, matrace, textily a úložné prostory a to samé platí i pro provoz restaurací a prodej švédských potravin. Celkem bylo otevřeno 27 nových obchodů (z toho sedm přestěhovaných) na čtyřech kontinentech, což je zatím nejvyšší počet v jediném roce. Počet návštěvníků obchodů Ikea se zvýšil o 14 % na téměř 454 milionů a obrat převýšil 15,2 miliardy eur. V květnu 2005 se počet zemí s obchody zvýšil na 33, když otevřel první obchod v Turecku. V polovině prosince 2005 otevřela nová prodejna Ikea na Černém Mostě. 

2006

V takovém přebalu vyšel katalog na českém trhu v roce 2006

V takovém přebalu vyšel katalog na českém trhu v roce 2006

Český katalog z roku 2006 měl na obale tradiční skandinávskou ložnici v tlumeném osvětlení a v odstínech béžové. Stále je zřetelný důraz na ložnice, což dokládá 57 stran hned na začátku. Velkou část nabídky tvoří chytré úložné prostory v kuchyni, kterým vévodí novinky jako Rationell a Grundtal. Převládající barvou jsou tmavé, syté, zemité tóny v odstínech zelené, červené a modré. Klíčovými pojmy je pohodlí a útulnost. Ikea tento rok také poprvé testuje kolekci Pals/Bastis věnovanou domácím mazlíčkům. Firma v roce 2006 zažívá jeden z lepších roků a tržby narůstají o 17 %. Vydáno je 174 milionů katalogů. Jedním ze zlatých hřebů tohoto roku je otevření prvního obchodu v Japonsku. Celkem v tomto roce otevřelo 24 obchodů (včetně čtyř přestěhovaných) v 16 zemích na čtyřech kontinentech – dosud nejvíce za jediný rok.

2007

Vydání českého katalogu pro rok 2007

Vydání českého katalogu pro rok 2007

Ikea začíná reagovat na velké množství lidí připojených k internetu a vytváří koncept relaxování doma. Švédský katalog na obalu vystavuje otevřený domácí prostor s usmívající se rodinou, která spolu tráví čas. Poselství tohoto vydání je jasné i tak, ale přímo ho vysvětluje motto Žijte jednodušší život. Český obal pak zobrazuje malý, uklizený a harmonický obývák laděný do bílé a červené. Obě vydání však mají společných následujících 69 stránek věnovaných času stráveného s rodinou v kuchyni. Oddělení textilu se dostává také více prostoru. Vzory se pyšní grafickým designem a spoustou barev, některé z kolekcí jsou inspirovány 50. a 60. léty. Ikea v roce 2007 tak představila novou službu, která pokrývá vše od financování po montáž. Otevřelo se 29 obchodů na čtyřech světadílech. Počet zemí s obchody se zprovozněním první prodejny Ikea v Rumunsku zvýšil na 35. Počet návštěvníků řetězce se globálně se zvýšil o 16 % na 583 milionů, zatímco obrat vzrostl o 17 %. Došlo také k vylepšení webových stránek Jelikož internet přitahuje čím dál více návštěvníků, rozhodli jsme se vylepšit webové stránky, které za rok 2007 navštívilo 450 milionů lidí.

2008

Vydání katalogu před deseti lety

Vydání katalogu před deseti lety

Obal českého a švédského vydání v tomto roce vypadá totožně. Je na něm vidět moderní obývací pokoj s modrou sedačkou a skříňkami s dvířky z červeného skla a celou řadou doplňků. Obývací pokoje se opět dostávají do popředí s uvedením řady nových produktů na trh a znovu je jim věnována první, 65 stránková sekce v katalogu. Celkový počet stran dosahuje 362 a převládá moderní styl. Otevírá 28 obchodů Ikea na čtyřech kontinentech. Tři z nich se přestěhovaly a jeden byl otevřen znovu. S otevřením obchodu v kyperské Nikósii se počet zemí zvýšil na 36, obchodů je celkem 285. Prosperuje hlavně Rusko a Čína, zato na velkých, osvědčených trzích jako USA, Velká Británie a Německo byl růst pomalejší. Obrat vzrostl o 9 % na celkových 22,5 miliardy eur.

2009

Přebal katalogu z roku 2009

Přebal katalogu z roku 2009

V roce 2009 se přední strana katalogu podobá švédskému vydání – zobrazená místnost je stejná, jen s jinými barvami. Jde o světlou kombinaci obýváku a domácí pracovny. Ústředním tématem tohoto roku je flexibilita a funkční bydlení. Sekce obývacích pokojů má 73 z celkového počtu 362 stran. Novým přírůstkem je lenoška, avšak hlavním bodem jsou úložné prostory. Tento rok byl navzdory globální recesi plný úspěchů. Otevírá se 19 nových obchodů Ikea, z čehož dva jsou přestěhované. Jedním z milníků byl 300. obchod, otevřený v ruském Omsku. A otevřením obchodu v irském Dublinu vzrostl počet zemí, v nichž IKEA funguje, na 37, s celkovým počtem 301 obchodů.

2010

Obal katalogu pro rok 2010

Obal katalogu pro rok 2010

V roce 2010 slavil švédský katalog 60 let. Katalog byl v roce 2010 vydán a zdarma distribuován ve 198 milionech výtisků, v 61 různých vydáních a 29 jazycích. Přední obal v Česku v tomto roce vyobrazuje průřez patrové budovy, v níž žijí nejrůznější lidé. Obývací pokoje jsou stále ve středu dění na celých 72 stranách z celkového počtu 374. Velká dvoustránka je věnovaná kořenům firmy ve švédské oblasti Småland. Dalšího výročí se dočkaly masové kuličky, které se v prodejnách Ikea začaly prodávat před 25 lety v kombinaci se smetanovou omáčkou a brusinkami. Dopad globální recese řetězec v roce 2010 pocítil, přesto obchody po celém světě navštívilo 699 milionů lidí, což je o 5,9 % více než v předchozím roce. Webová stránka si na účet připisuje 737 milionů návštěv. Celkový obrat se zvýšil o 4,7 % na 23,8 miliardy eur. Ve 38 zemích světa nyní funguje 316 obchodů Ikea. Během roku došlo k otevření nebo přestěhování 19 obchodů. Mezi nové přírůstky patří například prodejna v Santo Domingu, první v Dominikánské republice. 

2011

Přední strana katalogu Ikea pro rok 2011

Přední strana katalogu Ikea pro rok 2011

V tomto roce česká verze katalogu zobrazuje dítě sedící u televize obklopené úložnými prostory Besta s mottem Ať žije všední den!. Důraz je kladen na úložné prostory. Obývací pokoj a jídelna jsou stále propojenější. Často se teď nachází ve stejné místnosti. Ikea se soustřeďuje na místa, kde lidé během dne tráví nejvíce času společně – kuchyň a obývací pokoj. Katalogem se line nový styl, je více umělecký a úhly pohledu, osvětlení a použité rekvizity dávají vzniknout novému pocitu. Tento rok byl poměrně náročný – po celém světě dochází k dramatickým událostem. Mezi ně patří ničivé zemětřesení a tsunami vedoucí k nukleární katastrofě v Japonsku, požár, který zničil celý obchod Ikea v Izraeli, a přetrvávají nepokoje na Středním východě a v severní Africe. Ekonomická krize v tomto roce zasáhla většinu západního světa plnou silou. Výsledná stagnace na realitním trhu v mnoha zemích, kde Ikea působí, pak ovlivňovala i trh s domácím vybavením. Některé obchody se tak na mnohých z těchto trhů ocitly ve složité situaci. Po celém světě se v tomto roce nachází 325 prodejen švédského řetězce.

2012

Katalog pro rok 2012

Katalog pro rok 2012

Vydání katalogu v roce 2012 zahrnovalo 62 verzí, 29 jazyků a 212 milionů výtisků. V tomto roce se poselství věnuje bydlení v malých prostorech. České vydání volí tradičnější přístup s vyobrazením malé místnosti s chytře řešenými úložnými prostory a mottem „Domov nemusí být velký, ale chytře řešený.“ Následující stránky se věnují praktickým nápadům, jak pro různé životní situace v malých prostorech vybrat zařízení. Motiv nebyl zvolen náhodně, Ikea reagovala na situaci, kdy podle jejích výzkumů 80 % zákazníků žilo v oblastech s vysokou hustotou osídlení v bytech s omezenými prostorovými možnostmi. Katalog se i v tomto roce nejvíce orientuje na obývací pokoje, za nimiž následují jídelny a pak kuchyně. Převládajícími barvami byly černá a bílá, s výjimkou zelených rostlin. Během roku 2012 navštívilo obchody Ikea více než 770 milionů zákazníků, webové stránky si pak prohlédla více než 1,1 miliardy lidí. Za celý rok zahájilo provoz celkem 18 obchodů – 13 z nich bylo zbrusu nových a pět existujících obchodů se přestěhovalo za účelem dalšího zlepšení služeb. Firma už funguje na 40 trzích - nově otevřela v bulharské Sofii a thajském Bangkoku.

2013

Katalog Ikea je nyní kromě papíru k dostání také ve formě mobilní aplikace. Tu si stáhlo téměř 10 milionů uživatelů. Obsahu, který je nyní oproti minulosti navržen v novém moderním stylu, v katalogu předchází 9 stránek věnovaných inspiraci. Obsah je rozdělen do sekcí věnovaných organizaci, spánku nebo péči o sebe. Jedním z poselství je zpřístupnění celého domova dětem. Prvních 160 stránek katalogu se zaměřuje na inspiraci a interiéry, zatímco strany 161 až 304 se věnují produktům samotným. Pro obchody Ikea byl velmi důležitý příchod kuchyňské kolekce Metod, který představoval největší změnu sortimentu v historii Ikea. Využívá přístup založený na jednoduchých stavebních blocích o stejné velikosti, což zákazníkům umožňuje navrhnout si tisíce různých kombinací rámů, dveří, zásuvek a vnitřních přihrádek. Tuto kolekci začaly jako první nabízet obchody ve Skandinávii a na českém trhu byla představena v katalogu pro rok 2014. Tržby se na konci roku zastavily na 29,2 miliardy eur. Provoz zahájilo devět nových obchodů, mezi něž patří první obchody Ikea v Kataru a v Litvě.

2014

Taková byla přední strana katalogu na rok 2014

Taková byla přední strana katalogu na rok 2014

Na obálce ročníku 2014 je k vidění spíše koláž než realistický interiér. V tomto vydání se Ikea věnuje tipům pro udržitelnější způsob života. Nabízí také návod k používání nové aplikace a digitální verze katalogu. Některé z novinek jsou prezentovány na dvoustránkách v novinovém stylu. Obsah působí jako redakčně upravený, ale je uspořádán stejně jako v roce 2013 – na prvním místě jsou interiéry a inspirace, produkty samotné následují ke konci. První tematickou sekcí je odpočinek. V tomto roce se díky novému spojovacímu prvku, klínovému kolíku, změnil způsob, jakým si zákazníci nábytek sestavují. Klínové kolíky jsou do nábytkových panelů vsazeny z výroby, což znamená, že k sestavení nábytku už není potřeba vlastnit rozsáhlou sadu nářadí. Poprvé v dějinách žilo více lidí ve městech než na venkově. Tento celosvětový trend urbanizace znamenal, že obchody Ikea se musely stát dostupnějšími a začít nabízet kvalitní a cenově dostupné možnosti dopravy zboží domů. Během celého roku otevřelo 13 nových obchodů. Ve třech případech se jednalo o vstup na nové trhy, a to do Egypta, Jordánska a Chorvatska. 

2015

Katalog Ikea určený českému trhu pro rok 2015

Katalog Ikea určený českému trhu pro rok 2015

Obal českého katalogu byl v roce 2015 komponován s kosmopolitním designem. Vévodí mu fotografie postele před velkým oknem, z nějž je výhled na město. Na přední straně je vidět východ slunce, na zadní straně západ. Rozvržení i obsah jsou stejné jako v předchozím roce. Hlavním motivem katalogu je spánek. Jedna z dvoustran je věnována lepší kvalitě bavlny, poté následují koupelny. Část s produkty ke konci působí spíše časopisově a kombinuje různorodé produkty a jejich barvy, styly, materiály. Častěji se objevují pastelové odstíny. Restaurace Ikea začíná nabízet vegetariánskou alternativu masových kuliček. Vyrobeny jsou z cizrny, hrášku, mrkve, paprik, kukuřice a kapusty a obsahují méně kalorií a tuků. V tomto roce zahájilo provoz 14 obchodů Ikea, přičemž dva z nich otevřely v nových zemích – v Indonésii a v Jižní Koreji. Řetězec tak dosahuje počtu 375 prodejen po celém světě, navštívených 884 miliony lidí. Tržby činí 33,8 miliardy eur.

2016

Obálka katalogu z roku 2016

Obálka katalogu z roku 2016

Obálka českého katalogu v tomto roce je plná zelené barvy díky množství čerstvých bylinek a rostlin v rustikální kuchyni. Celé vydání se zaměřuje na novinky a kolekce pro vitalitu. Představeny jsou hned na první straně následující po obsahu.  Následujících 72 stránek uvádí příklady řešení pro kuchyně a stolování. Kuchyně Metod byly uvedeny na trh v roce 2014, ale pořádné využití v kuchyni nalézáme až v tomto vydání. Pěstování a třídění nyní patří k důležitým kuchyňským aktivitám. Pozornost je věnována i jídlu, kde je na několika stranách představeno pár novinek. Ikea také začíná používat řadu obalů na bázi rostlinných vláken a papíru. Materiály jsou plně recyklovatelné a nabízejí stejnou ochranu jako pěnový polystyren. Po čtyřletém zavádění do praxe nahrazují polystyren téměř ve všech obchodech na světě, kromě balení spotřebičů. V červnu 2016 otevírá první veřejné muzeum Ikea švédském Älmhultu, vzniklo přeměnou obchodu. Návštěvníci si zde mohou udělat výlet do minulosti v podobě místností kompletně zařízených ve stylu minulých dekád. Stejně jako v předchozím roce otevírá 14 obchodů, z toho jeden vstupuje na nový trh – v Maroku. Celkový počet obchodů roste na 389, navštěvuje je 915 milionů lidí. Tržby vzrůstají na 36,4 miliardy eur.

2017

Katalog z roku 2017

Katalog z roku 2017

Náklad katalogu Ikea dosahuje 203 milionů výtisků. Vyobrazena je na něm večeře pro přátele v typicky skandinávské místnosti. V katalogu je hodně textu a barvy jsou syté a tmavé. Na straně následující po obálce vysvětluje firma principy demokratického designu a navrhování výrobků pro lidi. Obsah nyní vypadá méně magazínově, ale stále se významně věnuje novinkám v oblasti vaření a stolování. Novým přírůstkem je série příběhů o vaření, jídle a obecně životě, další příběh pojednává o naší návštěvě u jednoho z našich indických dodavatelů. Během roku vznikají první kuchyně Ikea vyrobené z recyklovaného dřeva a plastu. Vznikly také nové způsoby, jakými firma komunikuje, jako je Ikea Place využívající rozšířenou realitu, aby si lidé mohli výrobky lépe představit u sebe doma. Nakupování po internetu bylo dostupné na 42 trzích. Do 403 obchodů se podívalo 936 milionů zákazníků. Ikea už působí na 49 trzích, vstoupila do Srbska. Hospodářský růst dosahoval 4 %, což je méně než v předchozích letech. Tržby (včetně těch z prodeje služeb) dosahují celkem 38,3 miliardy eur.

2018

Zatím poslední vydání katalogu Ikea pro letošní rok

Zatím poslední vydání katalogu Ikea pro letošní rok

Motiv letošního roku vyjadřuje slogan Udělejte si víc místa pro život. Obývacím pokojům je věnováno 60 stran inspirace, která je ústředním motivem firmy, na začátku katalogu. Součástí vydání jsou také tipy na vytvoření zón v místnosti, která slouží všem účelům od odpočinku po večírky. Katalog obsahuje redakční sekci s příběhy. Barevně se kolekce v novém vydání zaměřují na různé odstíny šedé a tyrkysové. V letošním roce Ikea chystá v Česku otevření nového formátu prodejny uvnitř města na Václavském náměstí. Od září se také vystřídá vedení české, slovenské a maďarské části sítě - místo Marka Feltla po šesti letech nastoupí nová ředitelka Mounia Elhilali. V roce 2018 zemřel zakladatel švédského řetězce Ingvar Kamprad, a to ve věku 91 let. 

2019

Nový katalog pro český trh na rok 2019

Nový katalog pro český trh na rok 2019

Zatím poslední vydání, které jde v Česku do distribuce 16. srpna, má 280 stran. Katalog ukazuje sedm domácností s různými příběhy, které mají inspirovat k jednoduššímu uspořádání věcí. Katalog je dostupný pro mobilní telefony a tablety jako aplikace.