Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Jak uspět s digitálem na Young Lions

Eduard Piňos z agentury Nydrle dává tipy na lepší umístění v klání mladých kreativců.

Porota kategorie Cyber zasedá. Foto: Jan Marcinek

Porota kategorie Cyber zasedá, Eduard Piňos v čele stolu. Foto: Jan Marcinek

V soutěži mladých kreativců Young Lions se letos v kategorii Cyber sešlo plných 22 prací z týmů napříč celou domácí reklamní scénou, včetně jednoho klientského týmu. Nevídaný to zájem! Není překvapením, že vzhledem k šířce startovního pole byl široký i kvalitativní rozptyl přihlášených prací. Co bylo ale zarážející, je fakt, že jen málo přihlášených projektů správně uchopilo základní reklamní pojmy.

Protože jsem měl tu čest být součástí letošní poroty, dovolil bych si uchazečům nabídnout několik rad a tipů, jak zvýšit svou šanci na úspěch v příštích ročnících.

Oprašte si základní pojmy

Jednoznačně nejčastější položkou, nad kterou porota letos nevěřícně kroutila hlavou, byl insight. Když člověk pročítal už pět prezentaci v řadě, která v prostoru vyhrazeném pro insight – tedy nějakého jedinečného vhledu do motivace cílové skupiny – zcela nepochopitelně (a často velmi zdlouhavě) rekapitulovala zadání, bylo těžké pak objektivně zhodnotit i zbylou část, byť mohla být sebekvalitnější.  

Víc myšlenky, míň textu

Při prezentaci strategie a kreativní ideje je obecným nešvarem využívání příliš složitých popisů a opakování už řečeného mnoha jinými slovy. To platí obecně a dvojnásob pro soutěž, kde musí porota vstřebat velké množství prací během několika málo hodin. Odrážky, jasné a přesné formulace i jednoduchý diagram, to vše vydá za tisíc slov.

Jedno nejde bez druhého

Stejně jako ve standardním návrhu komunikačního řešení, i v případě digitálních projektů je třeba, aby byly obě základní složky – strategie a kreativa – vyrovnané. Jedno nemůže fungovat bez druhého. Vzhledem k povaze kategorie Cyber nejde v případě kreativní myšlenky o vizuální zpracování, ale o originální nápad (navazující na insight), jak danou strategii přenést v praxi pomocí zvolených kanálů.

Vyhrává ten, kdo do toho dá víc

Ne vždy dostanete od klienta přesné zadání, ne vždy bude ideální. Kdo ho ale pojme ve větší komplexitě, domyslí i aspekty, na které se třeba v briefu zapomnělo, vyhrává. V soutěži, ale i v běžné praxi.

Cyber dává větší možnosti

Zatímco v rámci klasické nadlinkové (ATL) komunikace je originální práce s vybranými kanály relativně omezená daným médiem, digitální prostředí, neustále vznikající nové služby, formáty a technologie nabízí skvělou možnost přijít s inovativními řešeními, které ještě nikdo jiný nevyzkoušel. Práce, které naplno využijí této výhody (a budou splňovat také všechn výše uvedené), mají velkou šanci na úspěch.