Jako každý rok: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat jen v pondělí.

Jak vzniká audiokniha: jsou za ní měsíce práce

Agentura Česká produkční popisuje, s kým a jak přesně pracuje na zvukových verzích knih.

Nestačí si sednout, zapnout nahrávání a jedním dechem přečíst celý titul. Tak jednoduchá příprava audioknihy opravdu není. Od chvíle, kdy se rozhodnete nahrávku vytvořit, až do momentu, kdy si ji poprvé pustíte a poslechnete si ji, uplynou dva až tři měsíce. Během nich probíhá nejen čtení knihy, ale předně výběr režiséra a herců, tvorba hudby, čištění nahrávky nebo příprava grafické podoby CD. To vše po patnácti vytvořených audioknihách pro Knižní klub máme u nás v České produkční už vyzkoušené a zažité. A přesto pokaždé najdete jiné kouzlo a nečekanou věc. Tvorba audioknih není rozhodně žádná nuda, ale řemeslo jako cokoliv jiného.

Představte si, že v pondělí ráno dostanete na stůl titul, ze kterého má vzniknout audiokniha. V tu chvíli začne dvou až tříměsíční kolotoč příprav, na jehož konci dostanete hotovou nahrávku na úhledně zabaleném a potištěném CD. Nejdříve ale musíte vybrat toho správného režiséra. V České produkční jsme si vytvořili režisérský tým a tak máme na výběr hned z několika. Je mezi nimi Jan Drbohlav, který napsal scénáře k filmům Habermannův mlýn nebo In nomine patris, či Libor Hruška, dabingový režisér seriálu Kobra 11. Dále spolupracujeme s hercem a režisérem Jiřím Bábkem, známým například z filmu Fontána pre Zuzanu. Když vyberete režiséra (samozřejmě po tom, co ověříte jeho časové možnosti a aktuální pracovní vytížení), zašlete mu výtisk knihy, aby si ho mohl přečíst. Až do tohoto okamžiku jste zatím využili jeden týden práce.

Další pondělí začnete vybírat studio, ve kterém celé nahrávání proběhne, a to tak, abyste byli vše schopni odevzdat ve stanoveném termínu (a to včetně výsledné grafiky). Až když máte režiséra a studio, můžete teprve začít řešit samotné hlasy. Týden až 10 dnů obvykle trvá, než najdete herce. Není to jen o výběru, ale také o tom, aby měli na celé natáčení čas. Ve výsledku můžete vše natáčet s jedním hercem, nebo i s více lidmi. Záleží na knize. V České produkční spolupracujeme často například s Tomášem Hanákem, Jakubem Saicem nebo Valerií Zawadskou. Setkáte se, ujasníte si podmínky, předáte výtisk knihy a začnete plánovat natáčecí frekvence - tedy natáčecí dny.

Například pro knihu o 300 stranách musíte společně s režisérem, hercem a studiem najít 10 x 4 hodiny natáčecího času. Natáčet navíc můžete maximálně třikrát týdně, někdy i čtyřikrát, ale znamenalo by to práci o víkendu. Nemůžete točit pořád, protože je nutné nechat čas na rekonvalescenci hercova hlasu. Samotné natáčení tedy zabere dva až tři týdny podle vytíženosti režiséra, herce a studia.

Pak přichází na řadu postprodukce. Zkušenost nám říká, že stejný počet hodin, které trávíte natáčením, zabere i následné čištění nahrávky od nechtěných zvuků. Ty mohou být způsobeny například otáčením stránek. Do nahrávky také potřebujete domíchat hudbu, která je v audioknize rovněž důležitá. Hudbu musí ovšem někdo složit a nahrát, takže je zapotřebí dalšího člověka. Až se vše zkompletuje, musíte si nahrávku poslechnout a zjistit, zda je vše v pořádku. Poté ji můžete i s grafikou na přebal CD poslat rovnou do tiskárny. Od okamžiku odeslání zvukové nahrávky do chvíle, kdy v rukou držíte výsledné zabalené CD, které má veškerou požadovanou grafiku, včetně informací o samotné audioknize, režisérovi, skladateli a životopisu autora i herce nebo herců, uběhne zhruba 14 dnů.

Naše práce tím ale nekončí. O nových  audioknihách se musí lidé nějak dozvědět. Proto u nás připravujeme rádiové spoty a ukázky audioknih pro YouTube. K tomu děláme také sponzorské spoty, takzvané voiceovery. Představit si je můžete jako “sponzorem pořadu je nová kniha...“. Jen na podzim jsme takových sponzorských vzkazů udělali 18.

Kromě skvěle recenzovaného Hadrového panáka Daniela Cole, kterého čte Martin Stránský, jsme od roku 2017 vytvořili například audioverzi sci-fi příběhu Ready Player One od Ernesta Cline. Tu právě filmově zpracoval Steven Spielberg a pro českého posluchače knihu v našem podání načetl Miroslav König. Připravili jsme detektivní audioknihu Kapitán Exner: Osamělý mrtvý muž z pera Václava Erbena, kterou čte Martin Stránský, nebo thrillery Manželé odvedle a Někdo cizí v domě od Shari Lapen, v podání Martiny Hudečkové a Libora Hrušky. Jako audioknihu jsme vytvořili i hlasovou verzi pohádkového příběhu Lapuťák a kapitán Adorabl Dominika Landsmana, kterou namluvil Zbyšek Pantůček. Nebo Momentky od Báry Nesvadbové. Knihu čtou Jitka Čvančarová a Jitka Ježková. Zatím poslední audioknihou je Pohřešuje se prezident, kterou namluvil Tomáš Petřík, a jejímiž autory jsou James Patterson a bývalý americký prezident Bill Clinton.

Pokud byste chtěli celý proces bilancovat a shrnout, vypadalo by to asi následovně - od chvíle, kdy dostanete od zadavatele (tedy v našem případě Knižního klubu) na stůl knihu, do okamžiku, kdy začnete natáčet s herci, uplynou dva týdny. Dva až tři týdny pak zabere samotné natáčení a stejný čas trvá postprodukce. Pak ještě přičtěte 14 dnů na kompletaci a výrobu CD s nahrávkami. Když to tedy vše sečtete, za načtením jedné audioknihy, jejíž papírová předloha má zhruba 300 stran, se skrývají až tři měsíce práce.

Renáta Jarošová

Autorkou textu je account manager České produkční Renáta Jarošová

Text je součástí placené spolupráce s agenturou Česká produkční