Jak ze svého videa na YouTube vytěžit maximum

Petr Houzar z Googlu přibližuje možnosti vysílání a monetizace na populárním videowebu.

Během posledního roku a půl výrazně vzrostla konzumace obsahu na videowebu YouTube. Lidé si začali zvykat na živá vysílání a také na internetové premiéry. Obrovský úspěch zaznamenaly v tomto prostoru projekty jako ostravské Divadlo Mír se svými inscenacemi, Balet Národního divadla s premiérou Spící krasavice, kterou zhlédly desítky tisíc lidí, nebo Spolu jedním hlasem s charitativním šestihodinovým koncertem, díky kterému se podařilo vybrat finanční prostředky pro nemocnice.

Podle výzkumné agentury Median narostl počet diváků YouTube v Česku už na rovných 6,6 milionů a čas, který diváci během pandemie strávili s videem na YouTube, vzrostl o více než 40 %. Meziročně rostl nejrychleji zájem u diváků starších 45 let, o nichž lze říci, že díky pandemii poprvé objevili skutečný rozsah a rozmanitost obsahu na této videoplatformě.

Pokud jde o typ obsahu, největší nárůst zaznamenaly livestreamy neboli živá vysílání. Čas strávený sledováním živých přenosů narostl oproti loňskému roku téměř na dvojnásobek a stále se na těchto hodnotách drží. V posledním roce jsme v YouTube řešili zejména dvě témata - už zmíněný nárůst zájmu o živá vysílání a monetizaci videí, tedy jak na YouTube mohou tvůrci vydělávat. Dnes tyto dvě témata spojím, protože k sobě mají blíž, než se může na první pohled zdát.

Monetizace, dárcovství, fundraising

Mnoho tvůrců a kulturních institucí spoléhalo v pandemických měsících na YouTube jako na alternativní zdroj příjmu, ale zároveň jako na platformu, jejímž prostřednictvím je mohou diváci a fanoušci finančně podpořit. I zde je možné volit mezi dvěma různými způsoby: buď využít přímo řešení integrovaná v YouTube, nebo některou z nabídek třetích stran.

Nasbíral-li kanál minimálně tisícovku odběratelů a minimálně čtyři tisíce hodin „odsledovaného“ obsahu za posledních 12 měsíců (čehož lze dosáhnout v některých případech i v řádu dní), splnil podmínky pro to, aby jeho obsah mohl být zpeněžen. Vlastník kanálu tak může požádat o zařazení do takzvaného Partnerského programu YouTube. Ten má samozřejmě svá pravidla a ne každý kanál na YouTube lze zpeněžit. Mimo klasické reklamy před videem (a u delšího obsahu i během videa) nebo živým vysíláním získají tvůrci možnost aktivovat nástroj s názvem SuperChat. Ten umožňuje divákům během živého vysílání nebo premiéry tvůrce přímo finančně podpořit. Diváci mohou prostřednictvím SuperChatu například zvýraznit svůj dotaz v rámci otázek a odpovědí ve videopřenosu, což je postup, který se nejprve začal využívat v gamingu a později se ustálil i ve světě živých vysílání.

Youtubové kanály mají dále možnost aktivovat takzvané Členství (anglicky Channel Membership). Jejich diváci se tak mohou stát platícími odběrateli a pravidelnými měsíčními příspěvky podporovat tvorbu svých oblíbených tvůrců. Tvůrci pak mohou (a často se tak děje) těmto platícím divákům poskytovat exkluzivní obsah navíc. Nejčastěji se jedná o extra videa nebo speciální livestreamy.

Posledním přírůstkem do rodiny nástrojů, kterými lze podpořit tvůrce, je tlačítko Děkuji (anglicky Thanks) přímo pod videem, kterým lze finančně podpořit konkrétní video.

Nástrojů třetích stran také existuje celá řada. V době pandemie získala na popularitě zejména lokální služba Donio, různé dárcovské účty nebo také služba na podporu tvůrců Patreon. Pokud tvůrce nemá možnost vložit odkaz (číslo účtu, QR kód) na darování přímo do videa, je možné postup popsat aspoň slovně nebo vložit odkaz do textu pod videem. Využít lze viditelnou část popisku a v ní informovat diváky o možnosti a způsobu, jak mohou přispět.

Velmi dobře s možností získávání finančních příspěvků od diváků pracovala divadla, která měla aktivovanou monetizaci pomocí reklamy, do videí vkládala grafický odkaz na možnosti poskytnutí finančního daru a také jej uváděla v popisku pod videem. Každé video navíc běžně zůstává přístupné na YouTube (pokud se autor nerozhodne jinak), a divadlo tak nabíralo postupně další a další diváky a s tím související finanční podporu.

Členství na YouTube se ukázalo jako zajímavý doplněk příjmu z reklamy, v mnohých případech je dokonce násobně překonalo. Na různých workshopech, které jsme v poslední době pořádali, se většina tvůrců shodla na tom, že Členství jim funguje velmi dobře, protože mají možnost kreativně využívat veškeré možnosti a funkce, které jim YouTube nabízí a kombinovat obsah zdarma s obsahem za paywallem. Mohou tak platícím divákům (členům) vytvářet speciální obsah na míru, publikovat dlouhá videa, vést speciální chaty a podobně. Kreativitě se míra neklade.

Livestreamy 

Výhody livestreamu z pohledů pořadatelů a diváků

Dle zpětné vazby, kterou nám pořadatelé streamů poskytují, je čas strávený sledováním živého vysílání na YouTube řádově delší než u jiných platforem. Oceňují také možnosti vkládání oken do webových stránek, rozlišení 4K / HDR a využití až šesti kamer neboli pohledů, mezi kterými mohou uživatelé sami vybírat. Diváci, kteří se po dobu karantény přesunuli do obývacích pokojů, zase ocenili především kvalitu přenosu a možnost vše sledovat z pohodlí gauče na velkých televizních obrazovkách.

S přesunem většiny aktivit do online prostředí začaly živá vysílání ve velkém využívat kulturní instituce, hudebníci, kina, ale například i pořadatelé konferencí. Po roce plošného a intenzivního využívání různých možností a nástrojů, které livestreaming na YouTube nabízí, jsem připravil shrnutí nejzajímavějších tipů a postřehů.

Jak zorganizovat livestream na YouTube

Při plánování živého vysílání je důležité si uvědomit, že každý livestream sestává ze tří fází. Zvládnutí všech těchto fází je klíčovým faktorem úspěchu každého živého vysílání.

Fáze 1: vytvoření livestreamu v systému YouTube

Pokud jde o plánování živého vysílání na YouTube, nabízí platforma dvě možnosti: vytvořit si vše dopředu a vysílání naplánovat, nebo spustit okamžité vysílání. Pokud to časové možnosti dovolují, je výhodnější celé vysílání nastavit předem. To poskytuje pořadateli nejen lepší kontrolu nad obsahem, ale hlavně mu dává k dispozici URL, adresu, na níž samotný stream poběží. Tu je možné využívat pro všechny související aktivity (například pro propagaci nebo při teasingu diváků) a sdílet ji s dalšími spolupracujícími subjekty. Předem zveřejněná URL na plánovaný livestream uživatelům dává možnost odkaz nejen sdílet, ale i nastavit si upozornění na jeho začátek.

Zejména při větších akcích může být zajímavé plně využít možnost zapojení až šesti kamer nebo šesti zdrojů vysílání. Díky interaktivním možnostem platformy YouTube pak mohou sami uživatelé fungovat v roli režiséra svého představení, kdy si sami volí úhel pohledu kamery nebo si mohou vybírat například až ze šesti souběžných koncertů. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou živá vysílání ve 360 stupních, kde si uživatel může volně rozhlížet kolem sebe. Nejčastěji tyto vychytávky využívají různé kulturní instituce nebo festivaly.

Fáze 2: samotné živé vysílání

Po celou dobu samotného vysílání má pořadatel k dispozici detailní data o sledovanosti a technické informace, jako jsou údaje o datovém toku či stabilitě streamu. Livestream se objeví na YouTube v sekci Živě a pořadatel ho může vkládat na své stránky, sdílet na sociálních sítích a libovolně dále rozšiřovat mezi potenciální diváky. Vysílání může moderovat, nastavit automatické filtry na nevhodné výrazy nebo diskuzi pod videem úplně vypnout. 

Fáze 3: práce s videem po skončení živého přenosu

Po skončení živého vysílání se nabízejí dvě možnosti, jak s ním dále pracovat. Buďto vysílání úplně ukončit a vymazat, nebo ho nechat přístupné na YouTube ve formě klasického záznamu. Zde je dobré si uvědomit specifika spojená se sledováním online videa na platformě YouTube. Diváci přistupují k online videu spíše jako k platformě na vyžádání, kde si staví vlastní program na základě vlastních preferencí, a jsou tak pány svého času. Pro platformu YouTube je navíc charakteristické vyhledávání a objevování nového obsahu. Proto drtivá většina livestreamů nabírá větší počty zhlédnutí až v hodinách a dnech následujících po živém vysílání. Proto se vyplácí záznam přenosu na YouTube nechat přístupný i po skončení živého přenosu a z platformy jej nestahovat.

Příkladem jsou velké festivaly, které třeba mimo jeden dlouhý záznam živého vysílání připravují i následné krátké sestřihy jednotlivých vystoupení. Podobně postupoval například i český online festival Spolu jedním hlasem nebo evropská Eurovize. Potenciál dodatečných zhlédnutí záznamu akce dokazuje například živý přenos koncertu Andrea Bocelliho z Milánské katedrály, který už v jeho průběhu sledoval rekordní počet diváků, ale po jeho skončení ho přišlo shlédnout ještě patnáctkrát víc dalších. O ty by se autoři i samotný mistr ochudili, pokud by po vysílání video stáhli. Podobný postup jsem doporučil už mnohým lokálním kulturním institucím a v drtivé většině případů se opravdu vyplatil.

Alternativa k živému vysílání: premiéra

Hodně tvůrců v poslední době využívalo možnosti livestreamu také pro svůj archivní obsah. Vhodnějším řešením pro tento typ audiovizuálního obsahu a záznamů, který pořadatel vlastní a chystá se ho streamovat na YouTube, je funkce premiéry. Ta mu dává k dispozici odkaz na připravené video nahrané na YouTube s konkrétním termínem premiéry, který je možné jednoduše sdílet na sociálních sítích i vkládat na další webové stránky. Stejně jako u livestreamu si uživatelé mohou nastavit upozornění, aby jim neunikl jeho začátek. Pořadatel přenosu si navíc může předem zkontrolovat kvalitu nahrávky a všechny další aspekty videa upravit podle svých představ.

Interaktivita

Online koncert Tata Bojs, konference Antipanic nebo už zmíněná akce Spolu jedním hlasem názorně předvedly možnosti interakce a zapojení diváků. Od jednoduchých funkcí, jako je chat s fanoušky, až po pokročilé, jako je virtuální studio, kde se přes videokonferenční platformy lidé mohou přímo zapojit do debaty. Ptát se mohou už před začátkem přenosu (přímo na YouTube, na webových stránkách i na sociálních sítích) nebo naopak po jeho skončení posílat nápady na další díl. Vrcholem interaktivity může být živý obsah ovlivněný rozhodnutím diváků, například výběr následující písně v reálném čase nebo improvizační divadlo na základě podnětů sledujících. Jedná se o běžné postupy, které na YouTube využívají ostřílení tvůrci, inspirovat se jimi ale může každý.

Jak dál promovat obsah na YouTube

Nejčastěji tvůrci využívají funkci „komunity“ neboli takzvané komunitní záložky. Jedná se o statický příspěvek, který se ukáže v rámci kanálu příspěvků na hlavní stránce odběratelů. Mimo klasického teasingu nového videa nebo připomenutí toho starého jsme v posledních měsících mohli často narazit na záběry nebo fotografie ze zákulisí, anketu s výběrem dalších představení nebo post promující obsah na dalším kanále. Kdo má vytvořen link na živé vysílání nebo premiéru, může využívat komunitní funkci i pro promo tohoto obsahu.  

Novinkou, která k nám dorazila letos v červenci, se staly YouTube Shorts. Krátká, maximálně šedesátivteřinová videa, která doplnila ekosystém YouTube o krátký formát, po kterém volali především ti nejmladší z tvůrců. Samotná novinka hned od jejího spuštění zaznamenala velký zájem jak diváků, tak i samotných tvůrců. Může skvěle doplňovat dlouhý obsah a fungovat jako ideální teaser nebo jako doplňkový materiál. Díky tomu, že Shorts fungují v rámci YouTube nezávisle na dlouhém obsahu, mohou sloužit nejen jako doplněk pro stávající odběratele, ale mohou pomoci získat diváky nové. Protože spousta tvůrců připravuje obsah i pro další sítě, je využití vertikálního krátkého videa nasnadě.

Asi nejlepším příkladem využití Shorts ve vztahu k dlouhému obsahu v Česku byl teasing premiéry nového videoklipu hudební skupiny Mirai a následná práce s obsahem ve formě Shorts, který natáčeli diváci. Ze zahraničí bych pak vyzdvihl nedávno zveřejněných 14 Shorts, kterými Ed Sheeran svým fanouškům naznačil, co mají čekat od jeho právě uvedeného alba s názvem =. YouTube Shorts ani komunitní záložka by neměly chybět v žádné dlouhodobé strategii práce s obsahem na YouTube.

Petr Houzar

Petr Houzar

Autor je obchodní ředitel českého YouTube