Pořádání letošního mistrovství světa v ledním hokeji vychází, jak odhaduje jeho organizátor Český svaz ledního hokeje, na zhruba 650 milionů Kč. Devadesát procent této částky by měl pokrýt prodej vstupenek. Příjmy od marketingových partnerů hokejový svaz nespecifikoval, ale všechny předpoklady hovoří pro to, že budou vyšší než v loni v Bělorusku. Také celkové investice do reklamy a sponzoringu v České televizi, která turnaj vysílá, v souvislosti s hokejovým šampionátem mají narůst - loni přitom dosáhly 19 milionů Kč.
Oficiálním hlavním sponzorem je automobilka Škoda Auto, která spolupracuje s Mezinárodní federací ledního hokeje (IIHF) i s národními hokejovými federacemi dlouhodobě a šampionát podporuje už potřiadvacáté. Mezi dalšími sponzory jsou Pivovar Krušovice, Henkel, Raiffeisenbank, Nike, Zepter, Benzina, ČEZ, Fortuna, Coca-Cola, McDonald’s či Orion. Z obchodních řetězců je oficiálním partnerem Kaufland.
Značky nebudou vidět jen v tradičních médiích, jako je televize a tisk. Hodně reklamních a marketingových aktivit se váže přímo na hokejové arény, v nichž budou jednotlivé zápasy probíhat, tedy k O2 Aréně v Praze a ČEZ Aréně v Ostravě. Reklama vyrazí také přímo do ulic a pochopitelně do obchodů.
Škoda poprvé představuje Superb
Konkrétně Škoda Auto už tradičně vybavila organizační výbor šampionátu svou oficiální flotilou vozů, čítající v letošním roce 14 vozů Škoda Superb nové generace a 36 vozů Škoda Octavia Combi, a její logo tak bude vidět jak pod ledem a na mantinelech, tak třeba na týmových dresech. Tím ale její marketingové aktivity nekončí. Aktivní bude i v takzvaných Fun zónách před oběma arénami, v nichž bude šampionát probíhat.
„Bude zde vystavena celá modelová řada vozů Škoda včetně nové generace vozu Superbu, kterou uvedeme na trh až v červnu. Všechny vozy budou otevřené,“ řekl Médiáři manažer korporátní komunikace Škody Auto Tomáš Kubík. Tým hostesek Škody bude podle něj všem zájemcům zdarma rozdávat fandítka a dárky jako například národní vlajky, helmy a podobně. Před každým zápasem proběhne před oběma arénami vystoupení tanečnic zvaných Škoda Ice Girls. Moderátor bude zvát návštěvníky zón k účasti v hokejovém kvízu o lístky na hokejové zápasy včetně finále.
„Před O2 arénou bude navíc instalován robobrankář – počítačem řízený brankář s infračervenými senzory pohybu, na něhož bude možné pálit puky. Tato čidla budou zároveň měřit rychlost a tvrdost střely,“ popisuje další aktivitu Kubík. Také uvnitř hokejových hal podle něj najdou diváci Fan zónu Škoda s vystavenými vozy, fotoboxy a fandícími předměty zdarma.
„Kromě aktivit v místě konání akce jsme připravili i stránku Škoda hokej s aktuálními informacemi a články o mistrovství a mobilní aplikaci IIHF powered by Škoda s výsledky, statistikami a dalšími informacemi,“ uvádí Tomáš Kubík. Fanouškům v Mladé Boleslavi nabídla automobilka hokejovou arénu Na Karmeli. Kromě přenosů zápasů zde budou probíhat debaty s hokejovými hosty. Na výše zmíněných aktivitách Škoda spolupracuje s agenturou Jacaranda.
Pilsner Urquell: pivo poteče nejen v arénách
Také značka Pilsner Urquell pivovaru Plzeňský Prazdroj vybuduje coby oficiální partner české národní reprezentace speciální fanouškovské zóny. Ty budou podle manažera značky Lukáše Novotného laděny v pivovarském stylu a stanou se součástí kampaně Společně pro české zlato. Kampaň začala v březnu premiérou nového hokejového spotu Pilsner Urquell. Dalším je třeba ten s hokejistou Tomášem Hertlem.
Pivovar pokračuje prodejem limitované edice pivních plechovek s medailony českých hokejových legend a speciálními soutěžními akcemi v obchodních řetězcích, restauracích a hospodách. Koncem dubna pak jeho kampaň vyvrcholí překvapením pro české hokejisty.
Krušovice mají svou zónu
Vlastní fanouškovskou zónu v rozsahu zhruba devíti kilometrů čtverečních bude mít i oficiální partner mistrovství – pivovar Heineken a jeho značka Krušovice. Ta se bude nacházet v prostoru před pražskou 02 Arénou, kde se bude čepovat krušovická desítka z tanků. K dispozici má být i velkokapacitní restaurace s nabídkou jídel mezinárodní kuchyně. Součástí prostoru před halou bude i pódium s programem a velkoplošná obrazovka se zápasy a hokejovými vstupy. Zóna se otevře vždy na začátku prvního dopoledního zápasu a zavírat se bude o půlnoci, vstup do ní bude zdarma. V televizi Krušovice uvedly sérii reklam se svým stoickým hrdinou Králem.
Fortuna otevírá trezor s lístky
S aktivním oslovením lidí přímo v ulicích počítá také sázková kancelář Fortuna, která u příležitosti mistrovství uspořádala online soutěž o tisíc vstupenek na šampionát. V jejím rámci byl v úterý a ve středu 28. a 29. dubna instalován na pražském Náměstí republiky před obchodním domem Palladium od 10 do 20 hodin obří trezor a kolemjdoucí jej mohli zkoušet otevřít pomocí mobilní aplikace. Fortuna spustila také guerillovou aktivitu, při níž její asistenti oslovují na ulicích lidi a ptají se jich, co by byli ochotni udělat pro získání lístků na šampionát. „Jeden mladík si nechal takto oholit půl hlavy a druhý spořádal třicet knedlíků s gulášem za 45 minut,“ sdělil Médiáři tiskový mluvčí Fortuny Petr Šrain. Kampaň s trezorem Fortuna připravuje ve spolupráci s komunikační agenturou Zaraguza. Guerilla v ulicích nebo třeba dvoudenní turnaj na herních konzolích, který proběhl v Roxy a kde vítěz bral dva lístky na finále šampionátu, je z dílny Right Communications.
Kaufland uvedl výrobky inspirované hokejem
Výraznou viditelnost získává šampionát také v obchodních řetězcích, do nichž soustředí své aktivity některé rychloobrátkové značky, a k propagaci mistrovství se navíc připojují i samotné řetězce. Tesco uspořádalo v parafrázi na častý povzdech „chleba proto levnější nebude“ akci, kdy po vítězství českého týmu v některém ze zápasů zlevní v následujícím dnu chleba o 40 % (konkrétně půjde o chléb z pekárny Penam). Kromě toho nasazuje řetězec do prodeje speciální sladkosti jako například perníkové puky nebo donuty s posypkou v barvách trikolory.
Také obchodní řetězec Kaufland, který je oficiálním partnerem mistrovství, představil sérii produktů inspirovanou mistrovstvím. V produktové řadě K-Purland tak nabízí mělněné maso pod názvem Hokejová mela, hamburger Hokejový puk a klobásu Pořádná hokejka.
Kromě toho spustil novou kampaň nazvanou Z lásky k hokeji. Do půlky května poběží v České televizi, v televizích Nova, Prima a Barrandov půlminutový spot s dětmi na ledové ploše. Autorem je agentura Glanzer a Partner, režíroval Michael Baumbruck v produkci Lucky Man Films. „Hokejovou podobu“ získaly i webové stránky firmy. Na nich a na facebookových stránkách běží i soutěž o vstupenky.
Orion patří do týmu
Na „hokejový výrobek“ vsadila také značka Orion společnosti Nestlé, která dala čokoládovým figurkám speciální obaly ztvárňující jednotlivé české reprezentanty. Maskoti letošního šampionátu, jimiž jsou králíci z klobouku Bob a Bobek, se pak objevili na baleních celého produktového portfolia Nestlé.
Soutěže, soutěže, soutěže
Snad každá značka, která spojila některé ze svých reklamních aktivit s hokejovým mistrovstvím, pořádá soutěž o vstupenky. K soutěžení slouží jak mobilní aplikace, tak online, tak aktivity v ulicích. Nadlinkovou i podlinkovou komunikaci své image i produktových novinek spojila se šampionátem coby jeho sponzor například Raiffeisenbank, na jejíž microsite se může soutěžit o vstupenky do 30. dubna.
Jedenáctikolovou soutěž v hokeji pořádá také banka Zuno (spustila takzvanou Fair play arénu, v níž jsou hlavní cenou dva lístky na finále, ty vyhraje ten, kdo nejlíp odpoví na otázku, zda s ním jeho banka „hraje fér“, z odpovědí má podle marketingové expertky Zuna Ewy Golińské vzniknout takzvaný Férometr bank v Česku), Orion (soutěžící mají ukázat, jak fandí), Coca-Cola (klasické získávání kódů), Benzina (do soutěže o 600 lístků se lze zapojit natankováním aspoň 30 litrů), McDonald’s (zakoupit menu a zodpovědět správně soutěžní otázku) a mnohé další.
Euronics mění dresy
Řada značek samozřejmě připravuje v souvislosti se šampionátem celé nové série reklamních spotů. Televize a video je vhodným médiem třeba pro prodejce elektroniky.
Velkou reklamní kampaň tak spustil v ČT Sport konkrétně prodejce elektra Euronics, odstartovala už 17. dubna. „V televizní komunikaci jsme totiž využili dva hokejové zápasy českého týmu se Švédskem a Finskem, které se hrají těsně před mistrovstvím světa v rámci Euro Hockey Tour,“ upřesnil manažer marketingu Euronics Marek Ingr. Kampaň zkombinuje čtyři komunikační nástroje. Kromě televize a letáků ji posílí téměř dvě stovky billboardů a online aktivity. V rámci televizní kampaně bude firma propagovat především televizory, ale mimo ně i pračku, ledničku, notebook, chytrý telefon či fotoaparát, ke kterým bude rozdávat pivo Radegast jako dárek. V době mistrovství navíc personál prodejen Euronicsu vymění pracovní úbor za dresy českého mužstva.
Tipsport na spoty najal Čtvrtníčka
Sázková kancelář Tipsport uvádí v televizi a na internetu sérii sponzorských spotů v režii Petra Čtvrtníčka, ve kterých si zahrál i trenér českého národního týmu Vladimír Růžička či hokejisté Jakub Klepiš nebo Jiří Novotný. Spoty jsou vysílány ve třech variantách v televizi (ČT 1, ČT Sport a Nova Sport), v online prostředí pak v podobě prerollů a videobannerů. Součástí hokejové kampaně je také outdoorová prezentace a online i offline reklama, která tematicky vychází z motivů sponzorských vzkazů.
Během turnaje Tipsport oslovuje marketingově nové klienty vstupním bonusem až 50.000 Kč. Přichystal také soutěže - Hokejový maraton (sázka každý den mistrovství za 100 Kč) má dotaci 1.000.000 Kč, soutěžit se bude i o zájezdy, elektroniku a celkem 2.000 hokejových dresů českého národního týmu.
Odhady přijatých sázek jsou letos rekordní. „Jestliže jsme loni přijali sázky za 280 milionů korun, mohly by se sázky letos vyšplhat až na dvojnásobek,“ uvedl mluvčí Tipsportu Jiří Hadrava.
CZC.cz rozdává televize
Velkou hokejovou kampaň spustil i prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz, který podle svého prohlášení hodlá až do 15. května rozdávat denně jednu chytrou televizi Philips s úhlopříčkou 121 cm. Středobodem celé kampaně je microsite hokej.czc.cz. Vedle množství online aktivit kampaň podporují právě televizní a rozhlasové spoty.
Ostrava láká svět „virálem“
Mistrovství znamená větší zviditelnění také pro Ostravu, v jejíž ČEZ Aréně se odehraje část zápasů. Město si proto zadalo u produkční filmovou společnost Skórka Creative vytvoření spotu, jímž se snaží přilákat co nejvíc zahraničních i domácích návštěvníků. Doufá, že spot se stane virálním - že se bude přirozeně masově šířit.
Česká televize: moderátoři v šatně
Svůj „virál“ nasadila také stanice ČT Sport, která představila moderátorský a produkční tým, zajišťující přenosy z mistrovství, formou krátkého videa, které paroduje výjevy z hokejové šatny. V roli trenéra se v tomto případě představil šéfkomentátor redakce sportu Robert Záruba.