Prezident Miloš Zeman by si „velice přál“ personální změny v České televizi. Řekl to v televizi Barrandov, bez upřesnění, koho by se měly týkat. Připomněl, že takové změny nemůže dělat prezident, ale mohou je spustit poslanci, když dvakrát zamítnou výroční zprávu o hospodaření České televize. „Tak uvidíme, jestli to udělají,“ pověděla hlava státu.

Jaké reklamy v naší televizi nikdy neuvidíte

Tehdy jsem objevil hlavní kouzlo reklamy – tomu, koho chcete oslovit, tzv. mluvíte z duše.

Občas je dobré si připomenout, že reklama může být i zábavná a nemusí se za ni člověk stydět – ani jako tvůrce, ani jako konzument. Tedy pokud se vám, jako tvůrcům, podaří alespoň občas přiblížit ideálům, kvůli kterým jste se kdysi začali reklamou zabývat.

Já, kupříkladu, jsem si s ní začal, úplně náhodou, již v roce 1991. Seděl jsem u videa, pouštěl jsem si reklamy ze zlatých 80. a počátku 90. let a měl jsem pocit, že tohle je přesně to, co chci dělat. Bavit se komunikací, která má přesah do ne snad kultury, ale minimálně do showbusinessu v dobrém smyslu slova.

A objevil jsem tehdy hlavní kouzlo reklamy – consumer insight. Tento, dnes již zprofanovaný termín, neznamená nic jiného, než že tomu, koho chcete oslovit, tzv. mluvíte z duše. Mluvíte k němu stejnou řečí, jako rovný s rovným. Nepodceňujete ho a nabízíte zážitek – ne upocenou rutinu.

Dost teorie. Zde je namátkou pár ukázek toho, díky čemu jsem kdysi získával ztracenou chuť do práce:

Patetická reklama na pivo, jak si ji asi u nás představuje třeba Pilsner Urquell. Jenže tahle je z jiné planety….

Proč takové reklamy nikdy neviděl žádný Čech (mimo Čechy z reklamního oboru)? Protože jsou třeba pro českého, nevyspělého a nepřipraveného konzumenta takové reklamy příliš odvážné, složité, a já nevím, co ještě by se dalo najít jako výmluva (či doporučení výzkumné agentury).

Nedělají je společnými silami ani naši klienti, ani naše reklamní agentury – tedy naši kreativci. Naši kreativci si jen stěžují, že vyhráli málo cen v Louskáčku. Za co? Za nějaký chytrý, rádoby hezky nafocený inzerát pro fitness centrum, restauraci, optiku či jazykovou školu? Pojďme raději pořádně dělat to, co je vidět. Ano. Je to pracnější. Proto to také u nás za moc nestojí.

Zpět do současnosti. I dnes je dobré si občas připomenout, jak je důležité dělat dobrou reklamu. Lidé si to zaslouží. A budete se divit, vydrží mnohem víc.

Proto si dovoluji přidat pár mých oblíbených bizarností, o kterých ani nemá cenu přemýšlet, že by někdy vznikly u nás.

Znalci z oboru je všechny jistě budou znát, ale z vlastního výzkumu vím, že dobrých příkladů není nikdy dost. A pokud vám to přišlo málo bizarní, můžeme se příště vrátit do Čech a pustit se do českých prapodivností.

Ale nebude to taková zábava.