Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Jaký obsah tvořit? Stačí prohlížeč a vlastní rozum

Přemýšlíte-li, jaký obsah produkovat, musíte zjistit, jaký obsah lidi chtějí, a zvolit adekvátní přístup. Zkoumat, plánovat. Čtěte třetí díl seriálu agentury C3 Prague o content marketingu.

Objevte tajemství content marketingu

Objevte tajemství content marketingu

Informovat, vzdělávat a bavit – tak je formulované poslání British Broadcasting Corporation (BBC). Tato nejstarší veřejnoprávní vysílací stanice se už od svého vzniku před 90 lety až dodnes drží svého poslání na všech platformách, na kterých vysílá – v televizi, rozhlasu, herních a digitálních formátech. Nepotřebujete roční výnosy pět miliard eur, abyste si dokázali vzít poučení z jednoho z nejúspěšnějších producentů obsahu v dějinách. Vše, co potřebujete, je prohlížeč a vlastní rozum.

Když přemýšlíte, jaký obsah produkovat, musíte začít úvahou, jaký obsah lidi chtějí. Přesněji řečeno, musíte zjistit, co lidi hledají. Naštěstí kvůli tomu díky pokladnici informací, kterou lze generovat na internetu, nepotřebujete armádu výzkumníků.

Vaše znalosti oboru a zákazníků jsou dobrým začátkem. Tyto znalosti mají ale větší váhu a hodnotu, jsou-li podpořena daty. Google Keyword Planner je nástroj, kterým lze vyhledávat pojmy relevantní pro vás sektor a tvořit seznamy nejpoužívanějších klíčových slov. Poté tato klíčová slova zkoumejte a získejte ještě úplnější sadu pojmů. Když tyto pojmy zadáte do vyhledávacího panelu, získáte seznam otázek, které lidé v souvislosti s těmito termíny kladou. A to už jste na půl cesty k seznamu obsahových nápadů.

V dalším kroku byste měli promyslet, jaký druh obsahu je vhodný pro vaše hlavní témata. Hledají lidé něco zábavného? Nebo spíš tvrdé informace? Potřebují pomoci s konkrétními úkoly? Jaký druh obsahu vytvořili jiní? Co chybí a co lze udělat lépe? Kde lze přidat hodnotu?

Příběhy jsou jedním z mocných nástrojů, jak zasáhnout publikum. Lidé si vyprávěli příběhy od chvíle, kdy na stěnu jeskyně namalovali první lov na bizona, možná ještě dříve. Příběhy se v mysli dokážou držet lépe než čísla – tak je náš mozek nastaven. Koneckonců člověk neolitický neměl k dispozici excelové tabulky.

Chceme-li se podívat, jak lze příběhy používat ve větším, jsou tu překrásně uspořádané příběhy komunity Airbnb, které vyprávějí o zájmech a posedlostech skutečných lidí – zákazníků sdíleného ubytování. Videa mají autentičnost, která zároveň odráží a buduje hlavní hodnoty společnosti a ukazuje, jak společnost zlepšuje životy svých zákazníků. Tím se tato videa stávají silným nástrojem pro budování zákaznické základny Airbnb.

BarkBox, dodavatel pamlsků pro psy, si svou reputaci vybudoval sociálním obsahem, který rezonuje se základnou jeho cílové skupiny, ale zcela jiným způsobem. Obsah, který produkuje, je v rozsahu od laskavého Z mejdanu se stane mise na záchranu štěňat až po naprosto ulítlé Když pejskaři hrají flašku. Bez ohledu na použitý tón je každý z nich miniaturním příběhem.

Pro některé prodejní modely se lépe hodí informativnější přístup. Get Your Guide je web, který vydělává tím, že lidem poskytuje snadný způsob rezervace dovolenkových zájezdů. Ale nejen to – poskytuje rady, informace a tipy o těch nejdůležitějších destinacích. Můžete si u nich rezervovat výšlap na Eiffelovu věž, ale také vám poradí, kde jsou nejlepší místa na pořízení selfíček s věží v pozadí. To je přidaná hodnota.

Přístup založený na informování je zejména vhodný pro výrobky s dlouhým cyklem nákupu či pro složité výrobky. Poskytování poučeného a uvěřitelného obsahu zákazníkům vám dokáže vybudovat firemní reputaci a zvýšit prodeje. Značky potřeb pro kutily jsou skvělým příkladem tohoto přístupu – tak například britská Homebase nabízí informace o čemkoliv, od míchání betonu po instalaci myčky na nádobí.

Nadnárodní poradenská společnost McKinsey používá k posílení své reputace na trhu manažerské rady z oblastí, které jsou pro jejich klienty zajímavé. Jste generální ředitel a zajímá vás, jak může umělá inteligence ohrozit váš obor? McKinsey má k tomu článek. A pokud potřebujete nějakou radu, ví, komu zavolat.

Existuje i další úhel pohledu na obsah, který je také efektivní – a to užitkový pohled, který lidem poskytne nástroje, které chtějí či potřebují. Automobilový průmysl už si je delší dobu vědom hodnoty poskytování online nástrojů k tomu, aby si uživatelé mohli sami nakonfigurovat své ideální auto – ať už si kupují něco praktického, jako je Škoda, nebo auto snů jako McLaren.

Personalizace se však dnes rozšiřuje od velkých nákupů na každodenní položky. Nike ID poskytuje svým zákazníkům online nástroj, který jím umožňuje personalizaci sportovních bot v celé řadě modelů. Máte rádi fialovou a žlutou? Žádný problém! Je to nástroj, jehož prostřednictvím lze mezi značkou a jejími zákazníky vybudovat mimořádný vztah.

Ve finančním sektoru posouvají hranice internetové startupy, které dokážou poskytnout nástroje pro snadnější spravování a plánování nakládání s penězi. I když se žádná finanční firma bez úvěrové či hypoteční kalkulačky neobejde, vznikají celé obchodní modely, postavené na složitých nástrojích, které nové firmy odlišují od konkurence. Tak například finanční společnost Personal Capital lidem dává přehled jejich finančního stavu, a to nejen z pohledu bankovních účtů, ale i investic a penzijních plánů a nabízí i rozpočtové nástroje, které lidem pomáhají při plnění finančních cílů.

Jak už asi chápete, obsah může mít mnoho podob a formátů. Co je pro něj klíčové, je výzkum a plánování, které vám na začátku pomůže rozhodnout, zda potřebujete článek o umělé inteligenci či video o jezevčíkovi v nesnázích. Když se rozhodnete špatně, může to vaši společnost stát reputaci.

Zajímavé

  • 40 % kupujících se v roce 2016 informovalo pomocí tří a více informačních kanálů – to je ve srovnání s rokem 2002 nárůst o 10 %,
  • ale 81 % kupujících si před velkým nákupem dělá online průzkum
  • 83 % uživatelů internetu ve Velké Británii během uplynulého roku nakoupilo online

Objevte tajemství content marketingu

Kliknutím na obrázek zobrazíte všechny díly seriálu

Text je placenou propagací agentury C3 Prague