Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

Jan Tuna byl loni nejvytíženějším mluvčím. Tomio Okamura až devátý

Nejfrekventovanější kauzou, k níž se mluvčí vyjadřovali, byla Sazka.

Jan Tuna a Aleš Hušák. Foto ČTK/Peška Stanislav

Generální ředitel Sazky Aleš Hušák (vpravo) a tiskový mluvčí Sazky Jan Tuna 27. května 2011 v Praze v přestávce jednání o tom, zda Sazka projde reorganizací, nebo na ni bude uvalen konkurz. Foto ČTK/Peška Stanislav

Ze všech podnikových mluvčích se novináři z celostátních deníků minulý rok ptali Jana Tuny, který mluvil za společnost Sazka, a to přitom jen čtyři měsíce. Mezi mluvčími institucí veřejné správy byla největší scháňka po Ondřeji Jakobovi z ministerstva financí.

Zjistila to společnost Media Tenor, která analyzovala obsahy MF Dnes, Lidových novin, Práva, E15 a Hospodářských novin.

Mluvčí v roce 2011

Novináři z celostátních deníků v průběhu roku 2011 podrobně sledovali kauzu loterníjní společnosti Sazka, od lednového podání insolvenčního návrhu přes odvolání předsedy představenstva Aleše Hušáka až k jejímu následnému prodání skupinám KKCG a PPF.

Bývalý tiskový mluvčí Sazky Tuna se tak stal vůbec nejvíce citovaným mluvčím roku, pozadu nezůstala ani Lenka Tichá (13. místo mluvčích korporátní sféry), která Tunu nahradila poté, co kontrolu nad Sazkou převzal insolvenční správce Josef Cupka.

“Kauza Sazky významně vytížila také Daniela Plovajka ze skupiny miliardáře Karla Komárka či mluvčího skupiny Penta Martina Danka,“ přiblížila analytička Media Tenoru Lucie Hrdličková.

Ondřeji Jakobovi z ministerstva financí coby nejcitovanějšímu mluvčímu státní správy zabral nejvíce prostoru vysvětlováním změn souvisejících s důchodovou reformou. Vlastimil Sršeň z ministerstva zdravotnictví si v denících získal významný prostor při vysvětlování přesunů jednotlivých položek do kategorie nadstandardu.

Významné rozdíly se projevily v rozdělení tiskových mluvčích podle pohlaví. „Za korporátní sféru, tedy podniky, mluvili v roce 2011 výrazně častěji muži než ženy. Naopak za veřejnou sféru vystupují s mírnou převahou spíše ženy,“ uvedla Hrdličková.

„Nejvýraznější převahu mají potom tiskové mluvčí v řadách policejních složek – za 75 % promluv mluvčích policie stojí ženy, čtvrtinu tvoří muži,“ doplnila analytička.