Před dvěma týdny se - i za viditelné účasti Médiáře - uskutečnila největší tuzemská oborová konference WebExpo. Nejen, že jsme chodili po přednáškách (a pár kolegů vyslali i do role vystupujících), akci jsme chtěli využít také pro získání nějakého toho zpětného odkazu, obecně podporu značky a marketing. Protože v případě získávání zpětných odkazů můžeme jen zřídka publikovat “ostrá” čísla klientských kampaní, chceme vám ukázat ta naše.
Co jsme dělali
Otevřeně přiznáváme, že jsme si chtěli tentokrát hlavně trochu pohrát a pobavit se, takže jsme na letošní WebExpo připravili kampaň, která kombinuje linkbuilding, linkbaiting i PR. V dnešní době se totiž hranice mezi těmito jednotlivými obory stírají. Spuštěním jakékoliv marketingové akce (kampaně) získáte zpětné odkazy a návštěvnost, vytvoříte zajímavý obsah, posílíte a vylepšíte značku - a to vše zároveň.
Letošní WebExpo provázelo v propagaci některé potíže, Webexpo dělalo chyby v komunikaci, web měl z hlediska použitelnosti a přístupnosti množství chyb a o jeho designu se vedly na Twitteru dlouhé diskuse.
Na tom jsme v zásadě postavili svou akci. Vytvořili jsme na subdoméně webexpo.h1.cz vlastní obsah s designem, který byl inspirován designem webu WebExpa 2011 (jenom byla stránka o trochu lépe použitelná). Shrnuli jsme jednoduše, jak se H1.cz WebExpa účastní: že tam lidé od nás budou přednášet, vyhlásili jsme se tweetovací soutěž o školení zdarma a umístili zde výpis tweetů s hashtagem #Webexpo a druhý s výpisem tweetů všech lidí z H1.cz, kteří šli na Webexpo.
Na konci stránky byl také k nalezení seznam lidí z H1.cz na Webexpu s odkazy na profily jejich sociálních sítí. Zároveň jsme po dobu této akce změnili šablonu našeho oficiálního blogu:
A také jsme napsali startovací článek na blogu, kde jsme do nadpisu vložili linkbaitingový sex, který už tu jednou úspěšně využil kolega Luboš Louženský. Zdálo se nám to tak průhledné, že by to mohlo fungovat... Pak už jen stačilo sledovat Google Analytics a náš Social Insider.
Výsledky
Co se dělo? Lidé o celé akci mluvili, posílali soutěžní tweety, informovali o naší akci na Twitteru i na Facebooku a agregátory tweetů a agregátory těchto agregátorů šířily naše odkazy.
Kolik nás to vše stálo? 24 hodin čistého času práce lidí z H1.cz. Žádné další náklady kromě práce, kterou jsme zvládli sami (a bavila nás). Co nám to přineslo?
- V době losování 55 soutěžních odkazů z Twitteru, další o akci,
- několik desítek odkazů z Facebooku (není možné přesně stanovit kolik, kvůli uzavřenosti některých účtů),
- neaktivní odkaz v tipu u události na Foursquare,
- dočasné odkazy u agregátorů Twitteru,
- 656 návštěvníku na doméně webexpo.h1.cz.
Získali jsme tedy několik desítek zpětných odkazů asi z deseti domén. Bohužel nám nemohla akce výrazně pomoci u frází týkajících se školení, protože na tyto fráze jsme dlouho velmi úspěšní.
Zisk se ovšem nedá měřit jen počtem zpětných odkazů, ale samozřejmě i na “neměřitelném” offline effektu. Lidé si o akci povídali, doporučovali si ji, s lidmi z H1.cz na tom o Webexpu o tom mluvili a značka H1.cz byla zase chvíli o trochu víc vidět.
Závěr je jednoduchý: linkbuilding a obecněji mnoho marketingových aktivit můžete dělat hodně rychle, bez velkých nákladů a s nezanedbatelným a částečně i měřitelným výsledkem. Základem je znát své podnikání, své publikum a mít chuť udělat občas něco trochu jiného, než děláte obvykle.