Největší komunikační skupina světa WPP se do konce letoška zbaví jednorázových plastů - brček, kelímků, příborů, lahví. Po celém světě se to dotkne víc než 3.000 kanceláří agentur WPP. V nich navíc ulehčí recyklaci. Se začátkem letošního festivalu v Cannes to oznámil šéf skupiny Mark Read.

„Je jasné, že ve fondu UNICEF nejsou žádní balíci“

„Černým koněm Vánoc“ i vítězem druhé adventní Reklamní katovny jsou Dárky pro život od VCCP pro UNICEF. Druhá je další nekomerční kampaň, spot Ogilvy pro Nadaci Leontinka.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 49. týden 2018

  1. VCCP: Černý kůň Vánoc (47 %)
    značka: Dárky pro život, klient: UNICEF
  2. Ogilvy: Nadace Leontinka (43 %)
    značka, klient: Nadace Leontinka
  3. Gate 78: Pro ženu, jakou jsi (22 %)
    značka, klient: Astratex
  4. Zaraguza: Neopakujte stále stejné chyby (22 %)
    značka: Mall Pay, klient: Mall Group
  5. Concept One: #vjednomdresu (20 %)
    značka: Bohemia, klient: Intersnack

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 5 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Unicef propaguje Dárky pro život (47 %)

Nezisková organizace Dětský fond Organizace spojených národů (UNICEF) má novou vánoční kampaň, která podporuje projekt Dárky pro život. Ve vánoční kampani fondu nazvané Černý kůň Vánoc agentura VCCP dramatizuje skutečnost, že nejcennějším dárkem pod stromečkem uvědomělých lidí může být papírový certifikát, který pomáhá zachraňovat životy dětí. Spot si hraje se čtyřmi zabalenými animovanými vánočními dárky, které se pod stromečkem pohoršují nad obyčejnou papírovou kartičkou. Dárkům s hlasem pomohli známí čeští herci – luxusní krabičku namluvila Jitka Čvančarová, francouzské víno a největší dárek oživil Jan Přeučil, krabičku s mobilem roboticky rozvibrovala Eva Hrušková. O celou produkci a postprodukci spotu, a to včetně designu charakterů, se postaralo animační studio Eallin. Spot režíroval Štěpán Zálešák.

Docela roztomilé. Vystupují zde hezké charaktery, ale mohla by s nimi být o fous větší švanda.
Jakub Hussar (Haze)

Tohle je fajn. Milé, vánoční, laskavé, a navíc srozumitelné.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Toto mne poněkud mrzí. Tyhle papíry, co prý podle tvůrců spotu „nevypadají tak dobře“, si i v rodině dáváme, a osobně je považuju za naopak hodně luxusní a skvělé. Podle mého by si tedy zasloužily lepší zacházení.
Jan Javornický

Vtipná kreativa i rozhovory balíků. K tomu profesionální provedení, reklama se povedla. Je jasné, že v UNICEF nejsou žádní balíci.
Petr Kašpar (Cognito)

Pěkné vánoční překvapení.
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

2. Pětibojař Svoboda běží pro Leontinku (43 %)

Nadace Leontinka, která pomáhá zrakově postiženým, především dětem a mladým lidem, uvádí nový televizní spot. Ten apeluje na všechny, kterým nejsou zrakově postižení lhostejní a chtějí jim pomáhat plnit jejich sny pravidelnou finanční podporou. Spot pochází od agentury Ogilvy, která nadaci dlouhodobě podporuje, a v roli traséra se v něm objeví olympijský vítěz v pětiboji David Svoboda, s ním běží prakticky nevidomý sportovec Marek Moflar, kterého Nadace Leontinka podporuje přes 10 let. Podkresová hudba vznikla výhradně pro tento spot, skladbu Seed vytvořil americký skladatel Randal Collier-Ford.

Sarkasmus není na místě, je to pěkný.
Jakub Hussar (Haze)

Kde jsem jenom tohle viděla? Aha, asi všude. Ale to je na druhou stranu jediná výtka, kterou mám.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Určitě to mohlo být lepší, ale i tak je to tento týden o parník nejlepší.
Jan Javornický

Asi dobrý. Má to v sobě trošku amerického patosu, ale v únosné míře. Hlavní myšlenka není nijak převratná, ale ani to mi vlastně nevadí. Jen prvních 10 vteřin je možná zbytečně natahovaných. Hlavou mi ale vrtá jedna věc, jak je to vlastně s tím Markovým okem?
Petr Kašpar (Cognito)

Známá osobnost nám říká, že „když to děláš dlouho a pořádně, tak to dokážeš“. Toto je dlouho opakující se formát, kterému už je nejvyšší čas zamávat.
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

3./4. Tváří Astratexu opět Kubelková (22 %)

Na konci října se na televizních stanicích objevil nový reklamní spot online prodejce spodního prádla Astratex. Průvodkyní světem spodního prádla je tradiční tvář značky Iva Kubelková. Ta vystupuje už ve třetím spotu. Stejně jako u předchozích tří spotů pochází i tento z dílny agentury Gate 78, výrobu zajišťovala zlínská IS Produkce.

Závan vykachlíkované Družby z osmdesátek. Spot má totálně usedlý vizuál (ty rámy?), zbytek je běloskvoucí nuda.
Jakub Hussar (Haze)

Prý jsme každá jiná, originální, bez ohledu na věk a postavu. Proč jsou tedy ve spotu samé modelky? Kromě toho je zpracování sterilní a nesexy. A to říkám i navzdory tomu, že Iva Kubelková je má oblíbená vegetariánka.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

I kampaň plná žen jen ve spodním prádle může být nudná a zatraceně málo sexy. Ale je to poněkud škoda, ne?
Jan Javornický

„Každá z nás jsme jiná“, ale holky jsou přitom dost stejné – což teda mému mužskému oku nevadí, z pohledu ženy bych si ale dokázal představit, že bude i Astratex odvážnější a vybere holky/ženy opravdu rozdílných postav a věku, aby ukázal, že má produkty „pro ženy, jaké jsou“. Takhle je to trošku nuda.
Petr Kašpar (Cognito)

Zlatý rám v hlavní roli a umělost žen od úsměvu až po vlny ve vlasech se absolutně nepotkává s claimem „pro ženu, jakou jsi“. Méně přirozenou krásu už jsme snad ani vidět nemohli.
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

3./4. Mall přichází s odloženými platbami (22 %)

Provozovatel e-shopů Mall Group spustil kampaň na nástroj odložených plateb Mall Pay. Ten startuje finanční služby pod hlavičkou celé skupiny. Kampaň běží hlavně online a za její kreativou stojí agentura Zaraguza. Objevovat se bude do konce prosince. Během následujícího roku plánuje Mall Pay představit portfolio finančních služeb cílené především na lidi vyhledávající benefity při nakupování a na starostlivé, kteří za nákup neplatí předem a objednávají na dobírku.

Nápad dobrý, provedení trochu pokulhává. I ta „loopovitost“ motivů mi přijde taková na půli cesty.
Jakub Hussar (Haze)

Přijde mi to takové znepokojivé, až strašidelné. Dívat se znovu a znovu na chlupatou paži chlapa, kterému se odpáře rukáv, rozhodně není věc, kterou bych si chtěla zopakovat. Takže stejnou chybu dvakrát neudělám...
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Statické vizuály o dost lepší než videa. A ani v tom srovnání nejsou zas o tolik statičtější.
Jan Javornický

Tohle se moc nepovedlo, musel jsem zkouknout víckrát, abych pochopil, co se mi snaží říct. Spoty na mě působí dost šupácky, hudební podkres je otravný, v delší verzi spotu jsem si říkal, že se jim to asi zaseklo.
Petr Kašpar (Cognito)

Proč zní ten voiceover jako offline verze?
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

5. Chipsy chtějí spojit fanoušky hokeje (20 %)

Značka pochutin Bohemia se před začátkem sezóny stala partnerem Českého hokeje. Přišla s tím, co mají hokej a chipsy společného – a to schopnost lidi spojovat a prožívat společně zajímavé a emočně nabité chvíle. Z této myšlenky se zrodil koncept #vjednomdresu, který je ztělesněn trojdresem pro tři lidi, který funguje jen v případě, kdy jsou v něm oblečení všichni tři nositelé. Dres fanoušky spojí a tím šíří celou hlavní myšlenku, že v jednom dresu, si vše vychutnáme líp. Fanoušci už měli možnost se s trojdresem setkat při reprezentačním utkání Česko-Švédsko na začátku listopadu, do konce aktuální hokejové sezóny se bude objevovat především na zimních stadionech. Za přípravou a realizací televizního spotu stojí agentura AdHackers. Kreativní koncept včetně vizuálů připravila pod názvem V jednom dresu agentura Concept One.

Doufal jsem v něco jiného než zírání a gól. Nestalo se. Totálně zabitý potenciál.
Jakub Hussar (Haze)

Kde jsem to jenom viděla? Aha, všude.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Nejvíc mne zaujalo, že ač nové hokejové dresy u fanoušků moc neuspěly, logo celkem rozcupovali i grafici a „logovědci“, ale hnedle má obojí hlavní roli v kampani. Možná mám taky ještě šanci, třeba v Holyvůdu...
Jan Javornický

Tak nějak ničím nepřekvapí, ani neurazí. Vyměňte produkty a může to být reklama na cokoliv. Čekal bych líp prodané partnerství hokejové reprezentace, na první dobrou bych to nechytl. Škoda, že agentura nezkusila procpat myšlenku #vjednomdresu i do spotu. Aspoň nějaký nápad by tam byl.
Petr Kašpar (Cognito)

Ta podobnost s největší konkurencí na trhu, která komunikuje „fotbal chutná lépe s Lay’s“? Trojdres? WTF? Ne, tohle se opravdu nepovedlo.
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.