
Průměrná hodnota jednoho darovaného kilogramu přesahuje 100 Kč
Albert, Billa, Globus, Kaufland, Lidl, Tesco, Makro, Penny Market, drogerie Rossmann a DM, online supermarket Rohlik.cz – všichni tito prodejci se v sobotu 23. listopadu zapojí do dalšího ročníku Sbírka potravin. Tento projekt z oblasti společenské zodpovědnosti firem přitom výrazně zvedá prodeje vybraných produktových kategorií.
Co kilo, to stovka
Letos poprvé proběhlo i jarní kolo Sbírky potravin a lidé během něj darovali 235 tun zboží. Například jen jeden z partnerů akce, řetězec Billa, ve svých 48 zapojených prodejnách shromáždil téměř 30 tun zboží. Při bližším pohledu sbírku tvořilo 212 tun potravin a 23 tun drogistického zboží. Podle sdělení Miroslava Dinga, zodpovědného za komunikaci projektu Sbírka potravin, se v jarní sbírce podařilo shromáždit potraviny a drogerii v celkové hodnotě zhruba 25 milionů Kč. Průměrná hodnota jednoho darovaného kilogramu tak přesahuje sto korun. Nejčastěji přitom lidé kupují a darují to, co je na seznamu doporučených produktů - těstoviny, luštěniny a rýži. Pomoc je zaměřena zejména na seniory, matky samoživitelky, pěstounské rodiny, děti z dětských domovů, hendikepované či lidi bez domova a v nouzi.
Spolu s obchodními řetězci sbírku potravin podporuje také řada známých osobností, mezi nimi například herci Lukáš Hejlík a Jiří Mádl, někdejší Miss World Taťána Gregor Brzobohatá, spisovatelka Bára Nesvadbová, kuchařka Kamu nebo herečka Simona Babčáková.
Dárce zpraví letáky, rádio i dobrovolníci
V případě Kauflandu, největšího maloobchodního řetězce u nás, bude sbírka probíhat ve 48 vybraných prodejnách. Podle sdělení Renaty Maierl z oddělení firemní komunikace Kauflandu jsou zákazníci o akci informováni prostřednictvím letáku, kde najdou i produkty, které jsou pro darování vhodné. „Dál budeme informaci dávat i prostřednictvím sociálních sítí, webu, instore rádia přímo na prodejně a současně s tím informujeme i naše zaměstnance, že mají možnost i oni aktivně darovat a přispět tak na dobrou věc,“ vyjmenovává mluvčí Maierl. V den sbírky pak budou v každé prodejně přítomni dobrovolníci pořádajícího spolku Česká federace potravinových bank, kteří budou viditelně označeni a budou zákazníkům při vstupu rozdávat letáčky s informací o konající se sbírce. Letáček obsahuje také soupis doporučených potravin a drogistického zboží vhodného k darování.
Akční nabídka na akci
Globus letošní sbírku podpoří speciální akční nabídkou platnou jen v den sbírky zahrnující vybrané trvanlivé potraviny nebo drogerii. Ty budou nabízeny se slevou 20 %. Veřejné sbírce předchází i zaměstnanecká sbírka Globusu. Globus, který patří k nejdéle fungujícím partnerům sbírky, akci komunikuje ve svém letáku a také na stránkách určených zákazníkům Globus Bonus, na webu Globusu a na sociálních sítích. Zároveň zboží doporučované k nákupu bude přímo v prodejnách viditelně označeno. „Pro letošní podzimní sbírku jsme rozšířili doporučený sortiment trvanlivých potravin a drogerie s dvacetiprocentní slevou na 22 položek,“ říká Rita Gabrielová, vedoucí korporátní komunikace hypermarketů Globus. Jak dodává, jen při loňské podzimní sbírce lidé nakoupili a darovali přes 40 tun potravin a 4,5 tuny drogerie.
Zákazníci už sbírku očekávají
„Potravinová sbírka je pro naše obchody už v podstatě rutinou, a to se týká také komunikace,“ říká za Albert ředitel komunikace Jiří Mareček s odkazem na fakt, že prodejce se akce účastní už sedmým rokem. Podle něj jsou už zákazníci na ni zvyklí a dokonce ji očekávají. „Komunikačně sbírku podporujeme jak prostřednictvím PR, tak v místě prodeje. Marketingová podpora zahrnuje i letáky. V místě prodeje vyrábíme branding na košíky, budeme distribuovat letáky, samozřejmě pomohou dobrovolníci oblečení do zástěr, respektive stejnokroje sbírky. Před akcí také umístíme ve vybraných prodejnách plakáty s informacemi o sbírce. Komunikace sbírky proběhne i na sociálních sítích a v případě umístění hypermarketu v obchodních centrech i na webu a případně i sociálních sítích daného centra,“ vyjmenovává Mareček.
Offline i online
Rovněž komunikace stovky prodejen Tesco sází na osvědčený mix - informace v letáku, na webu, ale i přímo v obchodech, ať už formou instore rádia nebo nejrůznější POS materiálů. „Zároveň se do sbírky zapojuje i řada kolegů v roli dobrovolníků. Na každém zapojeném obchodě jsou pak dobrovolníci v zelených zástěrách, kteří distribuují letáčky v den sbírky, informují zákazníky a pomáhají s výběrem darů a následně je i třídí,“ dodává Václav Koukolíček, manažer externí komunikace Tesco Stores. A poznamenává, že letos podruhé bude možné darovat potraviny také prostřednictvím internetu, přes rozvozovou nákupní službu Tesco Online.
Nejen jídlo
Kromě potravinových obchodních řetězců se do akce zapojují i prodejci drogistického zboží. DM Drogerie Markt se do sbírky zapojuje už pošesté a jak říká Jiří Peroutka, manažera komunikace tohoto řetězce, snaží se aktivitu v co největší míře komunikačně podpořit. „V prodejnách ji podporujeme například rozmístěním POS materiálů, prezentací v reklamních materiálech, jako je leták Journal Express, či v online prostředí.“ Jak Peroutka dodává, i v případě DM bude ve všech prodejnách přítomen dobrovolník, který zákazníkům představí aktivitu Sbírka potravin, bude rozdávat informační letáky a vybízet k nákupu produktů.
Magická osmačtyřicítka
Do sbírky se zapojí také 60 prodejen Penny a prodejce pomáhá i s logistikou „Nejenže jsou naše obchody dvakrát ročně součástí Sbírky potravin, ale poskytujeme pomoc celoročně, když do potravinové banky přispíváme i my sami a poskytujeme jí také zdarma zázemí v podobě centrálního skladu v Modleticích u Prahy,“ říká Martin Peffek, jednatel společnosti Penny Market.
Dalším z partnerů je Billa, která stejně jako Penny spadá do skupiny REWE. Za tento řetězec se akce účastní 48 supermarketů. Tento počet, který se objevuje i u dalších řetězců, není náhodný. Jak totiž poznamenává Zuzana Holá, vedoucí firemní komunikace Lidlu, který do akce zapojí rovněž 48 provozoven, počet prodejen i lokalita vychází z přání a potřeb České federace potravinových bank.

Propagační plakát z Billy
„Sbírku směrem k zákazníkům aktivně komunikujeme v letáku, na Facebooku, na webových stránkách i v konkrétních prodejnách. V letáku platném na tento týden máme informaci o sbírce, kdy a za jakým účelem se koná, a s odkazem na seznam prodejen na webových stránkách. Stejně budeme v průběhu tohoto týdne informovat i na sociálních sítích,“ říká Zuzana Holá. Prodejny, ve kterých sbírka proběhne, budou označeny plakáty s informacemi o konání sbírky. I zde budou zástupci místní potravinové banky, kteří budou zákazníkům rozdávat letáčky. „V prostoru za pokladnami pak budou k dispozici označené nákupní vozíky, do kterých budou zástupci potravinových bank ukládat darované zboží,“ uzavírá mluvčí Holá.

AMI Digital Index 2023: Češi tráví na sítích míň času než loni. Prudce přibývá dlouhých videí

Exnovináři žurnalistiku milují, přesto si odchod chválí
