Je tu každoroční Sbírka potravin, charita, která zvedá prodeje

Zákazníci o víkendu nakoupí pro potřebné stovky tun zboží za desítky milionů korun.

Sbírka potravin

Průměrná hodnota jednoho darovaného kilogramu přesahuje 100 Kč

Albert, Billa, Globus, Kaufland, Lidl, Tesco, Makro, Penny Market, drogerie Rossmann a DM, online supermarket Rohlik.cz – všichni tito prodejci se v sobotu 23. listopadu zapojí do dalšího ročníku Sbírka potravin. Tento projekt z oblasti společenské zodpovědnosti firem přitom výrazně zvedá prodeje vybraných produktových kategorií.

Co kilo, to stovka

Letos poprvé proběhlo i jarní kolo Sbírky potravin a lidé během něj darovali 235 tun zboží. Například jen jeden z partnerů akce, řetězec Billa, ve svých 48 zapojených prodejnách shromáždil téměř 30 tun zboží. Při bližším pohledu sbírku tvořilo 212 tun potravin a 23 tun drogistického zboží. Podle sdělení Miroslava Dinga, zodpovědného za komunikaci projektu Sbírka potravin, se v jarní sbírce podařilo shromáždit potraviny a drogerii v celkové hodnotě zhruba 25 milionů Kč. Průměrná hodnota jednoho darovaného kilogramu tak přesahuje sto korun. Nejčastěji přitom lidé kupují a darují to, co je na seznamu doporučených produktů - těstoviny, luštěniny a rýži. Pomoc je zaměřena zejména na seniory, matky samoživitelky, pěstounské rodiny, děti z dětských domovů, hendikepované či lidi bez domova a v nouzi.

Spolu s obchodními řetězci sbírku potravin podporuje také řada známých osobností, mezi nimi například herci Lukáš Hejlík a Jiří Mádl, někdejší Miss World Taťána Gregor Brzobohatá, spisovatelka Bára Nesvadbová, kuchařka Kamu nebo herečka Simona Babčáková.

Dárce zpraví letáky, rádio i dobrovolníci

V případě Kauflandu, největšího maloobchodního řetězce u nás, bude sbírka probíhat ve 48 vybraných prodejnách. Podle sdělení Renaty Maierl z oddělení firemní komunikace Kauflandu jsou zákazníci o akci informováni prostřednictvím letáku, kde najdou i produkty, které jsou pro darování vhodné. „Dál budeme informaci dávat i prostřednictvím sociálních sítí, webu, instore rádia přímo na prodejně a současně s tím informujeme i naše zaměstnance, že mají možnost i oni aktivně darovat a přispět tak na dobrou věc,“ vyjmenovává mluvčí Maierl. V den sbírky pak budou v každé prodejně přítomni dobrovolníci pořádajícího spolku Česká federace potravinových bank, kteří budou viditelně označeni a budou zákazníkům při vstupu rozdávat letáčky s informací o konající se sbírce. Letáček obsahuje také soupis doporučených potravin a drogistického zboží vhodného k darování.

Akční nabídka na akci

Globus letošní sbírku podpoří speciální akční nabídkou platnou jen v den sbírky zahrnující vybrané trvanlivé potraviny nebo drogerii. Ty budou nabízeny se slevou 20 %. Veřejné sbírce předchází i zaměstnanecká sbírka Globusu. Globus, který patří k nejdéle fungujícím partnerům sbírky, akci komunikuje ve svém letáku a také na stránkách určených zákazníkům Globus Bonus, na webu Globusu a na sociálních sítích. Zároveň zboží doporučované k nákupu bude přímo v prodejnách viditelně označeno. „Pro letošní podzimní sbírku jsme rozšířili doporučený sortiment trvanlivých potravin a drogerie s dvacetiprocentní slevou na 22 položek,“ říká Rita Gabrielová, vedoucí korporátní komunikace hypermarketů Globus. Jak dodává, jen při loňské podzimní sbírce lidé nakoupili a darovali přes 40 tun potravin a 4,5 tuny drogerie.

Zákazníci už sbírku očekávají

„Potravinová sbírka je pro naše obchody už v podstatě rutinou, a to se týká také komunikace,“ říká za Albert ředitel komunikace Jiří Mareček s odkazem na fakt, že prodejce se akce účastní už sedmým rokem. Podle něj jsou už zákazníci na ni zvyklí a dokonce ji očekávají. „Komunikačně sbírku podporujeme jak prostřednictvím PR, tak v místě prodeje. Marketingová podpora zahrnuje i letáky. V místě prodeje vyrábíme branding na košíky, budeme distribuovat letáky, samozřejmě pomohou dobrovolníci oblečení do zástěr, respektive stejnokroje sbírky. Před akcí také umístíme ve vybraných prodejnách plakáty s informacemi o sbírce. Komunikace sbírky proběhne i na sociálních sítích a v případě umístění hypermarketu v obchodních centrech i na webu a případně i sociálních sítích daného centra,“ vyjmenovává Mareček.

Offline i online

Rovněž komunikace stovky prodejen Tesco sází na osvědčený mix - informace v letáku, na webu, ale i přímo v obchodech, ať už formou instore rádia nebo nejrůznější POS materiálů. „Zároveň se do sbírky zapojuje i řada kolegů v roli dobrovolníků. Na každém zapojeném obchodě jsou pak dobrovolníci v zelených zástěrách, kteří distribuují letáčky v den sbírky, informují zákazníky a pomáhají s výběrem darů a následně je i třídí,“ dodává Václav Koukolíček, manažer externí komunikace Tesco Stores. A poznamenává, že letos podruhé bude možné darovat potraviny také prostřednictvím internetu, přes rozvozovou nákupní službu Tesco Online.

Nejen jídlo

Kromě potravinových obchodních řetězců se do akce zapojují i prodejci drogistického zboží. DM Drogerie Markt se do sbírky zapojuje už pošesté a jak říká Jiří Peroutka, manažera komunikace tohoto řetězce, snaží se aktivitu v co největší míře komunikačně podpořit. „V prodejnách ji podporujeme například rozmístěním POS materiálů, prezentací v reklamních materiálech, jako je leták Journal Express, či v online prostředí.“ Jak Peroutka dodává, i v případě DM bude ve všech prodejnách přítomen dobrovolník, který zákazníkům představí aktivitu Sbírka potravin, bude rozdávat informační letáky a vybízet k nákupu produktů.

Magická osmačtyřicítka

Do sbírky se zapojí také 60 prodejen Penny a prodejce pomáhá i s logistikou „Nejenže jsou naše obchody dvakrát ročně součástí Sbírky potravin, ale poskytujeme pomoc celoročně, když do potravinové banky přispíváme i my sami a poskytujeme jí také zdarma zázemí v podobě centrálního skladu v Modleticích u Prahy,“ říká Martin Peffek, jednatel společnosti Penny Market.

Dalším z partnerů je Billa, která stejně jako Penny spadá do skupiny REWE. Za tento řetězec se akce účastní 48 supermarketů. Tento počet, který se objevuje i u dalších řetězců, není náhodný. Jak totiž poznamenává Zuzana Holá, vedoucí firemní komunikace Lidlu, který do akce zapojí rovněž 48 provozoven, počet prodejen i lokalita vychází z přání a potřeb České federace potravinových bank.

Propagační plakát z Billy

Propagační plakát z Billy

„Sbírku směrem k zákazníkům aktivně komunikujeme v letáku, na Facebooku, na webových stránkách i v konkrétních prodejnách. V letáku platném na tento týden máme informaci o sbírce, kdy  a za jakým účelem se koná, a s odkazem na seznam prodejen na webových stránkách. Stejně budeme v průběhu tohoto týdne informovat i na sociálních sítích,“ říká Zuzana Holá. Prodejny, ve kterých sbírka proběhne, budou označeny plakáty s informacemi o konání sbírky. I zde budou zástupci místní potravinové banky,  kteří budou zákazníkům rozdávat letáčky. „V prostoru za pokladnami pak budou k dispozici označené nákupní vozíky, do kterých budou zástupci potravinových bank ukládat darované zboží,“ uzavírá mluvčí Holá.