Jenovéfa Boková předčila Štěpána Kozuba, spot České spořitelny se líbí nejvíc

V první letošní Reklamní katovně vítězí práce VMLY&R, kati ocenili její scénář i produkci.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna za 1. až 3. týden 2022

  1. VMLY&R Prague: Společně jsme #silnější (67 %)
    značka, klient: Česká spořitelna
  2. Jinej gang: Pro všechny světské radosti (55 %)
    značka, klient: Fio banka
  3. Publicis Groupe: Objevte jeho potenciál! (50 %)
    značka: Sedlčanský hermelín, klient: Savencia Fromage & Dairy Czech Republic
  4. Michal Schindler, Štěpán Zálešák: Životní pojištění, co platí (44 %)
    značka, klient: Mutumutu
  5. Aboxs: A účetní nebudou potřebovat… klávesnici (28 %)
    značka: Premier AI, klient: Premier Systems

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 6 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.

1. Jenovéfa Boková hraje Českou spořitelnu

Jenovéfa Boková v kampani České spořitelny

Jenovéfa Boková v kampani České spořitelny

V nové kampani dlouhodobého komunikačního konceptu Jste silnější, než si myslíte, spuštěného loni v dubnu, vypráví Česká spořitelna svůj dosavadní příběh, mluví o provázanosti svého působení s rozvojem prosperující společnosti v Česku a připomíná první vkladní knížky, podporu průmyslu i stavbu Rudolfina. Připomíná rovněž 197 let své existence. „V nové kampani nejen vyprávíme náš příběh, ale zejména připomínáme fakt, že tu Česká spořitelna už téměř 200 let je proto, aby podporovala sebevědomí Čechů. Aby se mohli postavit na vlastní nohy a prosperovat, protože pak bude prosperovat celá společnost. Ať už jsme Čechům nabídli první vkladní knížky, nebo jsme financovali stavbu lokálních pivovarů či místní podnikatele, vždy jsme vnímali, že nebude-li prosperovat společnost okolo nás, nebudeme prosperovat ani my. Silnější jsme jen společně,“ uvedla Monika Hovorkovášéfka značky a komunikace České spořitelny. Hlavní tváří nové kampaně je herečka Jenovéfa Boková. Kampaň poběží až do dubna v televizi, outdooru a online včetně sítí, zejména na Facebooku ve formátu Cinemagraphs a Instagram Reels a Stories. Postupně se do kampaně zapojí influenceři a banka také využije audioformáty na YouTube, Seznamu či Spotify. K nové kampani banka spustila i nový web. Kampaň vznikla ve spolupráci s agenturou VMLY&R. Produkce nového spotu se ujala Creative Embassy a za režii zodpovídalo duo Wolfberg, tedy Jan Kalvoda a Přemek Ponáhlý. „Výzvou bylo představit veřejnosti, co Česká spořitelna historicky pro tuhle zemi udělala, ale nebít se v prsa, zůstat pokorní. A tak jsme současně obrátili pozornost k lidem a nechali kredit jim – přesně v duchu Jste silnější, než si myslíte,“ doplnil Tomáš Novotný, executive creative director VMLY&R.

Iva Hadj MoussaJe to vlastně celkem obyčejný nápad, ale po všech stránkách tak citlivě, originálně a vkusně provedený, že si zaslouží obdiv (a vysoké hodnocení).
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Stanislav PluháčekJako nevím, jestli už těch remberberries nemám trošku po krk. Ale jinak dobrý.
Stanislav Pluháček (Better)

Vilém RubešJeště že nám Jenovéfa věnovala Rudolfinum! Už poněkolikáté lituju, že Spořka nezavzpomíná, jak taky vázala lidem vklady, jak jim za měny měnila úspory 1:50, to mohly být dojemné historky. Že za to současná Erste nemůže? A za Rudolfinum snad ano?
Vilém Rubeš

Jakub HussarMoc hezké řemeslo, áčková filmařina. Jen mě dlouhodobě irituje ten čecháčkově submisivní slogan o tom, že je něco jinak, než si myslíme. Nechte mě si prosím myslet to, co sám uznám za vhodné. Jinak paráda!
Jakub Hussar (Haze)

Pavel JechortAno, tohle je asi core hodnota České spořitelny. Pokud čísla říkají, že opakovat „byli jsme a budem“ je to pravé, pak kreativa dělá dobrou práci.
Pavel Jechort (Mall Group)

Michaela OulehlaRozplývám se. Nad scénářem, nad produkcí, nad kompatibilitou se Jste silnější, než si myslíte... nad vším.
Michaela Oulehla (Cognito)

2. Štěpán Kozub v kampani Fio banky

Fio banka: Pro všechny světské radosti (Jinej gang)

Fio banka: Pro všechny světské radosti (Jinej gang)

Fio banka: Pro všechny světské radosti (Jinej gang)

Fio banka: Pro všechny světské radosti (Jinej gang)

Fio banka: Pro všechny světské radosti (Jinej gang)

Fio banka: Pro všechny světské radosti (Jinej gang)

Fio banka: Pro všechny světské radosti (Jinej gang)

Fio banka: Pro všechny světské radosti (Jinej gang)

Fio banka přichází s novou reklamní kampaní s názvem Pro všechny světské radosti. Připravila ji agentura Jinej gang, hlavní tváří je populární ostravský herec Štěpán Kozub alias kolotočář Fredy Boháček. Jeho ženu Carmen ztvárnila Petra Nesvačilová a parťáka Mária si zahrál Karel Jirák. Spoty z prostředí pouti vznikly v produkci Ad Kolektiv. „Fio banka přišla s jasným zadáním: chceme unikátní kampaň, která vystoupí z reklamního breaku, takovou, jakou mají Češi a Slováci rádi. Humornou, plnou hlášek, trochu na hraně, ale ať je jasné, že jsme banka pro všechny klienty, ať už si berou hypotéku nebo potřebují konto bez poplatků,“ uvádí trio kreativců HüblŘíhaVápeník z Jinýho gangu. „Věřím, že naše nová reklamní kampaň bude výrazná a diváky zaujme nejen díky prostředí, které všichni dobře znají a vzpomínají na ně. Ukážeme ho tak trochu z druhé strany, že i podnikatelé s atrakcemi řeší svoje finance stejně jako jejich zákazníci, které stále zvou na svůj autodrom,“ říká obchodní ředitel Fio banky Jan Bláha. „Doufáme, že se i divákům spoty zalíbí, pobaví je a některé hlášky zlidoví. Těmito několika spoty ale celý kolotoč teprve začíná,“ dodal.

Iva Hadj MoussaHlášky jako „přistupte blíže, klikejte níže“ nebo „pro všechny vaše světské radosti“ jsou fajn. Pestrý a pozoruhodný svět kolotočářů mě fascinuje, jenom si říkám, jestli to celé nevrhá poněkud komediantské světlo i na samotnou banku.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Stanislav PluháčekKdybych to hodnotil z pohledu, co se mi líbí a co ne, tak to bude špatný. Ale pokud to mám hodnotit aspoň trochu nezávisle, je to fajn. Kreativa odvážná, mediální pokrytí možná na mě až trochu moc.
Stanislav Pluháček (Better)

Vilém RubešFio budovalo značku odspoda, od malých živností a one man shows. Když jsem se s nimi seznámil blíž, ukládaje tam tržby firmy své milované, zarazil mě rozdíl mezi příčetnými a jednoduchými online službami a ušmudlanými pobočkami, osazenými nepříjemným a matlalským nerdstvem. Ale oni z toho vyrostou, říkal jsem si. A hele, a už jsou v televizi, a určitě se u toho všichni chlámali, až se lámali, tvůrci i zadavatelé. A ještě pečlivě se usadili v matlalství. Drobný majitel firmy si jistě rád bude připadat jako světskej. Mě to taky zahřeje, až budu zase vystavovat fakturu s bankovním spojením lomeno 2010. Nechtěli klasickou bankovní kampaň? Podařilo se jim U mě dobrý II.
Vilém Rubeš

Jakub HussarOceňuju výpravu a propracovanost, ale Kozub moc tlačí na pilu a postrádá elementární náznak uvěřitelnosti. Na mě příliš hutný koncentrát doslovné reklamštiny.
Jakub Hussar (Haze)

Pavel JechortJá Kozuba miluju, takže tahle série je za mě top. A nejen kvůli Kozubovi, ale i funkčně. Fio mi stoupla o pár příček nahoru, produkty tam jsou, moc dobré.
Pavel Jechort (Mall Group)

Michaela OulehlaTohle spojení za mě nefunguje. Vtipy jsou na sílu a vlastně nejsou vtipný. Mám pocit, že cílem kampaně bylo svézt se na současné slávě oblíbeného komika.
Michaela Oulehla (Cognito)

3. Sedlčanský hermelín s novým konceptem

Publicis Groupe navrhla pro výrobce mléčných výrobků Savencia Fromage & Dairy Czech Republic kompletní komunikační koncept, se kterým bude značka Sedlčanský pracovat během příštích let na českém i slovenském trhu. Cílem je navýšit frekvenci nákupu hermelínu a představit spotřebitelům možnosti jeho tepelné úpravy. „Mnoho spotřebitelů je totiž zvyklých konzumovat náš sýr pouze v podobě plátků na chleba,“ podotkla Tereza Matějová, brand manager Savencie. Cílem je samozřejmě také zvýšit frekvenci nákupu značky. Reklamní kampaň zahrnuje televizní spoty, komunikaci online, v rádiu a v místě prodeje. Komunikační koncept založený na personifikaci produktu navrhl tým z pražské Publicis Groupe, produkci zajistila Sunny Jim.

Iva Hadj MoussaMyslím si, že zásadní závěr mě jako katyně zní: dostala jsem chuť na Sedlčanský hermelín.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Stanislav PluháčekTa melodie je už tak známá, že se z ní stal nezastupitelný symbol této značky. Klasika, která neurazí.
Stanislav Pluháček (Better)

Vilém RubešNeurazí, nenadchne, mozek nezatíží, uspává jen průměrně. Taková hra na jistotu. Neuškodí, mnoho nepomůže.
Vilém Rubeš

Jakub HussarTypická hermelínovská řempárna v remasterovaném kabátku.
Jakub Hussar (Haze)

Pavel JechortProduktová featura u sýru... hmmm, zajímavé. Kreativa klasika nic moc, ale...
Pavel Jechort (Mall Group)

Michaela OulehlaTaková sedlčanská klasika. Ale proč ne.
Michaela Oulehla (Cognito)

4. Pojištění Mutumutu posouvá komunikaci 

Vizuál online části kampaně Mutumutu

Vizuál online části kampaně Mutumutu

Vizuál online části kampaně Mutumutu

Vizuál online části kampaně Mutumutu

Vizuál online části kampaně Mutumutu

Vizuál online části kampaně Mutumutu

Vizuál online části kampaně Mutumutu

Online životní pojištění Mutumutu lze od ledna znovu vídat na televizních obrazovkách. Nová kampaň má za cíl sdělit, že klienti Mutumutu se mohou spolehnout, že dostanou peníze, pokud se jim něco stane. Oproti předchozí reklamní kampani ze začátku roku 2021 jde o významný posun v marketingové komunikaci Mutumutu. „Vracení peněz za pohyb, nekouření a dodržování preventivních prohlídek u lékaře je a stále bude neoddělitelnou součástí Mutumutu. Průzkumy nicméně poukázaly na to, že lidé od pojišťovny vyžadují hlavně to, aby byla fér a pokud se stane pojistná událost, aby pojišťovna bez vytáček vyplatila peníze,” říká marketingová manažerka Mutumutu Nathalie Peyrichout. „Vzhledem k tomu, že transparentnost, férovost a zájem klientům pomoci, pokud se dostanou do problémů, jsou od začátku hlavními pilíři našeho produktu, nebyl problém hlavní marketingové sdělení změnit,“ tvrdí. „Děj televizních spotů se odehrává v nebi, kde nebožtíci zhodnocují pozitivní zkušenost s tím, že se o ně, respektive o jejich blízké, Mutumutu postaralo a vyplatilo jim pojistku. Nejmladší z aktérů je nezkušený a je upřímně překvapený, že peníze dostal, a že si tedy pojištění neplatil zbytečně. Ostatní nechápou, proč se diví, protože je přece normální, že Mutumutu plní své závazky,“ popisuje kampaň klient. Součástí nové kampaně je nový design webu. Má světlejší barvy, což má asociovat vzdušnější prostředí, jako je právě nebe. Zároveň dostal také hravé prvky v podobě ilustrací. Kampaň v televizi potrvá do začátku března. Online poběží až do konce března, kampaň je možné vidět na YouTube, sociálních sítích a v bannerové reklamě. Přípravu spotu si vzalo na starost Mutumutu a kreativci ze Studio Creative Dock. Autorem kreativního konceptu je Michal Schindler, který je v Creative Docku šéfem copywriterů. S přípravou konceptu mu sekundoval šéf designu Adam Citta. Režie a celého zpracování se ujal Štěpán Zálešák, produkce Lucie Kličková a kamery Lukáš Hromek.

Iva Hadj MoussaNo musím říct, že udělat reklamu s nebožtíky v nebi je velmi odvážný nápad, to jsem asi ještě neviděla.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Stanislav PluháčekTrochu mi tam vadí ta exekuce. Ale kreativa je za jedna.
Stanislav Pluháček (Better)

Vilém RubešNejdřív mi blahosklonně vysvětlili, že nepojistí kdejakého hejhulu. Nyní mi stylem Anděla Páně ukazují, že až budu v nebi, zaplatí mým pozůstalým životní pojistku (a mimochodem, i tohle si musíme domyslet). Což se tak nějak u pojišťoven očekává. To není férovost, to je předpoklad. Příště mi výrobce hrnce slíbí, že ten bazmek nepoteče?
Vilém Rubeš

Jakub HussarNudanuda.
Jakub Hussar (Haze)

Pavel JechortCílem nejspíš je odvyprávět USP a vykřiknout statement. Ten by asi mělo něco podržet, ale RTB, tedy že za vše ručí Komerční pojišťovna, ten je tam jen velmi krátce. U životka bych to rozhodně zvážil, protože jde o kontrakt na „doživotí“ a co je nějaké Mutumutu, že?
Pavel Jechort (Mall Group)

Michaela OulehlaVymyslet kampaň na pojišťovnu, co dává hlavu a patu, je celkem kumšt. Takže za mě asi dobrý...
Michaela Oulehla (Cognito)

5. Umělá inteligence ve službách účetních

Firma Premier Systems prezentuje svůj nový účetní software spotem, který ukazuje, že náročnou rutinní práci účetních může převzít umělá inteligence. Tvůrce reklamního spotu inspiroval princip automatického rozpoznávání dokumentů a následného vyhodnocování smyslu pomocí umělé inteligence, na jehož základě nový software od Premier Systems pracuje. Doklady, které účetní musí dlouho a pečlivě přepisovat na klávesnici, umělá inteligence zkontroluje a zadá do systému nesrovnatelně rychleji a bez chyb. Za kreativním návrhem spotu stojí agentura Aboxs, produkovala jej společnost 3Decor, režíroval Filip Záruba. Hlas spotu propůjčila i umělá inteligence. Půlminutový spot běží ve všech kinech sítí CineStar a CinemaCity. S ohledem na jeho spojení s umělou inteligencí se promítá před filmem The Matrix Resurrections.

Iva Hadj MoussaJe to jistě hodně inteligentní, ale také hodně umělé.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Vilém RubešProsím vás, a co mě to naučí? Co mám udělat, co se po mně chce? Bude vysvětlující brožurka?
Vilém Rubeš

Jakub HussarBolestná iStock slátanina s datovou propustností 100 megashitů za vteřinu. Na art directora nezbylo...
Jakub Hussar (Haze)

Pavel JechortŠité rychlou jehličkou, ta umělá inteligence z toho ale fakt čiší. Jen se ptám, jestli jsou už lidé a firmy připraveni na účetního robota. Já tedy pocitově ne a jsem rád za svého pana Šebka.
Pavel Jechort (Mall Group)

Michaela OulehlaŠkoda! Škoda, že to není o kousek víc dynamičtější (včetně voiceoveru), navíc když spot poběží v kinech. Ale za nápad uděluji zlatého bludišťáka.
Michaela Oulehla (Cognito)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.