Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

Junák mění po 15 letech logo. Nové vytvoří Kajnar

Nový vizuální styl má zajistit, aby dětská organizace Junák – český skaut působila jednotně.

Dětská organizace Junák – český skaut získá od příštího roku nové logo. V soutěži, jíž se zúčastnily tři vybraná grafická studia, zvítězil Lumír Kajnar. Rozhodnutí poroty musí ještě potvrdit Náčelnictvo, tedy republikové vedení Junáku. Nové logo by se mělo začít používat příští rok, jeho finální podobu autor teprve dopracuje v příštích měsících. 

Základní a zjednodušená varianta vítězného návrhu

Základní a zjednodušená varianta vítězného návrhu

 

Základní a zjednodušená varianta vítězného návrhu

Základní a zjednodušená varianta vítězného návrhu

Soutěže se zúčastnila tři vybraná grafická studia, každé zaslalo dva návrhy. Kromě Lumíra Kajnara šlo o grafické studio ReDesign a o studio Toman Graphic Design. V konečném hodnocení zvítězil jeden ze dvou Kajnarových návrhů, druhý se dostal do užšího výběru. „Porota na Kajnarově logu ocenila, že je vstřícné, hravé a kresebně čisté a zároveň jasně vychází ze současného znaku. Chytře kombinuje lilii, trojlístek i chodského psa tak, aby se celek v praxi snadno používal a nepůsobil archaicky,“ uvedl na stránkách Skautská křižovatka Šimon Trlifaj, člen pracovní skupiny Náčelnictva pro jednotný vizuální styl.

Problém byly dva symboly současně

Junák dosud používá dva symboly: jednak z „obrysů“ složené logo, jednak tradiční znak, naposledy pozměněný přidáním trojlístku v roce 1992. Současné logo nakreslil Pavel Lev z grafického studia Najbrt v roce 2000, který ve spolupráci s Junákem vytvořil i jednotný vizuální styl. 

Současné logo a znak

Současné logo a znak

Hlavním důvodem pro změnu loga i vizuálního stylu se podle Trlifaje stalo to, že organizace používá logo i znak souběžně, a často značně chaoticky. „Například razítka organizačních jednotek na sobě mají znak, zatímco skautské weby používají logo. Většina časopisů používá znak, ale časopis Skauting používá logo,“ uvedl Trlifaj na webu Skautská křižovatka.

Srovnání s původní logem

Jak z původního loga a znaku vznikalo logo nové

Dalšími důvody byly změna názvu organizace na Junák – český skaut, a pak to, že dosavadní logo bylo podle vedení organizace oproštěno o velkou část symboliky a v praktickém použití vykazovalo několik nedostatků, například v černobílé variantě téměř nepřipomínalo lilii. Nové logo by proto mělo nahradit současné logo i znak tak, aby Junák – český skaut působil jednotně. Z toho důvodu mělo také ze znaku vycházet.

Logo se ještě bude vyvíjet

Než se nové logo začne používat, musí projít ještě několikaměsíčním procesem. Vybraný návrh tak byl schválen jako základ, na kterém bude autor pracovat podle připomínek pracovní skupiny Náčelnictva pro jednotný vizuální styl. Podle Trlifaje by se mohla změnit mimo jiné mohla složitost kresby a množství barev loga.

Kromě loga se vítěz také zavázal vypracovat návrh jednotného vizuálního stylu, který bude v příštích měsících vytvářet spolu se zmíněnou pracovní skupinou. „Návrh jednotného vizuálního stylu bude mimo jiné přesně vymezovat, kdy by se mělo použít nové logo a kdy znak. Po novém logu by se mělo sáhnout ve většině případů, současný znak by se měl nadále používat na tradičních místech, jako jsou vlajky nebo odznaky,“ uvádí Trlifaj.

Logo bude obsahovat slovní značku „skaut“. Celý název organizace lze v případě potřeby uvést v textu. Volba slovní značky odpovídá podle Trlifaje koncepci externí komunikace, kterou schválila výkonná rada.

Na tendr dohlédla Unie grafického designu

Soutěž vypsal Junák na začátku července po několika letech příprav. V soutěžní porotě zasedli zástupci Junáka a Unie grafického designu. Za Junák to byli náčelníci Eva Měřínská a Marek Baláš, starosta Josef Výprachtický, členka Náčelnictva a akademická malířka Michala Rocmanová, zpravodaj pro komunikaci Petr Vaněk, ředitel Tiskového a distribučního centra Tomáš Slavík, šéfredaktorka Skautingu Kateřina Šmajzrová, vedoucí pracovní skupiny Jan Dočekal, předseda duchovního odboru Jiří Zajíc a člen pracovní skupiny Šimon Trlifaj. Unii grafického designu v porotě zastupoval ředitel grafického studia Kafka Design Ondřej Kafka a člen unie Michal Kotyza. Jednání poroty i přípravu soutěže řídil Jan Dočekal, Ondřej Kafka pomáhal s formulací zadání a s komunikací se studii.

„Myslím si, že příkladná je nejenom zodpovědnost, s jakou skauti přistoupili ke změně loga i k soutěži, ale také to, jak komunikují se svými členy. Na téma změny loga si založili facebookovou skupinu. To mi přijde ne moc časté a přitom extrémně přínosné,“ uvedl pro Médiář Lumír Kajnar.

Další návrhy v soutěži

Druhý návrh Lumíra Kajnara

První, nevítězný koncept Lumíra Kajnara

 

První návrh studia Toman

První návrh studia Toman Graphic Design

 

Druhý návrh studia Toman

Druhý návrh studia Toman Graphic Design

 

První návrh studia ReDesign

První návrh studia ReDesign

 

Druhý návrh studia ReDesign

Druhý návrh studia ReDesign