Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 34. týden 2017
- Bezpečné banky, Petr Vacek a Tereza Dočkalová (41 %)
značka, klient: Česká bankovní asociace - DDB: Kývněte na nejlepší autopůjčku (28 %)
značka, klient: ČSOB - Oliver: Půjčka bez poplatků (25 %)
značka, klient: Home Credit - Made by Vaculik: Puccini (23 %)
značka, klient: Raiffeisenbank
- Oliver: Férová půjčka na několik dní (14 %)
značka: Kamali, klient: Home Credit
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Finanční pohádky pro dospělé (41 %)
Česká bankovní asociace spouští novou televizní kampaň zaměřenou na kyberbezpečnost. Herci Petr Vacek a Tereza Dočkalová v krátkých příbězích představují nejčastější chyby, kterých se lidé dopouštějí v online prostředí a díky nimž mohou přijít o peníze na bankovních účtech. Spoty budou k vidění na kanálech ČT2 a skupiny Nova od poloviny srpna do poloviny září. Byly vytvořeny ve spolupráci s produkční agenturou Yekot Film.
Po loňské kampani s youtubery, která cílila především na nejmladší generaci, se letošní kampaň obrací i na generaci 30+. Náměty scénářů tvoří čtyři nejčastější chyby uživatelů internetu – podceňované zabezpečení mobilních telefonů, nedostatečná ochrana citlivých údajů, špatná identifikace podvodných webových stránek/e-shopů a otevírání nevyžádaných emailů (phishing).
„Rozhodli jsme tato témata zpracovat do komických scének probíhajících v šatně herců mezi filmovým natáčením. Věříme, že témata spotů budou lépe zapamatovatelná i díky bláznivým kostýmům z říše fauny a flóry, se kterými nenásilně pracuje i dějová linka,“ vysvětlil Tomáš Hládek, odborník na kyberbezpečnost ČBA.
Diváci videa takémohou zhlédnout i na webu, kde jsou uvedeny i základní informace o tom, co uživatelům v online prostředí reálně hrozí, jak si zabezpečit svůj počítač a mobilní telefon, nebo si mohou vyzkoušet své znalosti o kyberbezpečnosti ve speciálním kvízu.
Jako cílovku 30+ mě to pobavilo, jen si nejsem jistý reálným dopadem takových kampaní.
Milan Černík (Nestlé)
Kostýmy jsou vtipné, obzvlášť sekáč a šiška. Dialogy ale malinko váznou. Míň slov, víc sekáče!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Ja viem, že je ťažké komunikovať bezpečnosť na internete, keď musíte hovoriť na starších a pred vami to už skúšalo ďalších 100 kampaní. Ale zo zvieratiek a ‚nenásilných‘ fórkov ako ‚niečo pije komárovi krv‘ je mi fakt trápne za všetkých zúčastnených.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Hezký nápad, chytrý scénář a dobří herci - kyberbezpečnost a její osvěta, která baví. Heslo si zatím nechávám to jednoduché, všeobecné obchodní podmínky asi číst nezačnu, ale snahu bankovní asociace oceňuji.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)
Nechci být osobní, ale člověk má dělat marketing věcem, které mu přijdou zajímavé. Protože když on sám považuje téma za nudné, tak se stane tohle. A přitom to mohla být tak užitečná kampaň.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Má to roztomilý obrázek (kamera, kostýmy), ale ty iracionální a papírem šustící repliky aktérům prostě nevěřím. Absence hudby navíc tuto pomyslnou ‚nahotu‘ ještě umocňuje. Škoda, základ je super!
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Spíš se mi to asi líbí - surrealismus v seriózních věcech.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
Jediné, co nechápu, jsou ty kostýmy. Proč zrovna zahradní havěť? Jinak je to docela sympaticky zahraný a vlastně mě baví se na to koukat.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Tohle je rozhodně chvályhodná činnost. Věřím, že kampaň zabere a předškoláčci si zásady kybernetické bezpečnosti vštípí hluboko do paměti a vydrží jim tam až do doby, kdy je budou skutečně potřebovat.
Jan Javornický
2. Kývá celá rodina (28 %)
Přesně v půli letních prázdnin spustila ČSOB kampaň na svůj produkt Autopůjčka, prostřednictvím kterého svým klientům nabízí financování vozu. Hlavní postavou reklamy je hračka kývajícího pejska.
Kampaň poběží až do konce září a bude k vidění jak v televizi, tak na internetu, doplňuje ji rovněž spot upravený pro rozhlas, outdoorová reklama na čerpacích stanicích, billboardy i citylighty. Na pražské magistrále pak banka instalovala v duchu kampaně obrandovaný vůz.
Kreativu vymyslela pro ČSOB agentura DDB a režie spotu se ujali Tomáš Brožek a Jindřich Malík z Mug Shot.
Nemám co vytknout. Klasická televizní produktovka, která ma všechno, co má mít. To je asi vše.
Milan Černík (Nestlé)
Příjemná, nevtíravá reklama s jasným sdělením. Cajk!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
A teraz si predstavte, že ten voiceover je o niečom úplne inom. Kývnite na banánovú kofolu. Kývnite na životné poistenie. Kývnite na resekciu hrubého čreva. Video by fungovalo na akýkoľvek produkt od kohokoľvek, nie je ničím výrazné či rozoznateľné a bude zabudnuté okamžite po zhliadnutí.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Na to, že je čtyřčlená rodina sbalena na léto v autě, které se evidentně každou chvíli rozsype, jsou všichni docela v klidu. To asi že vědí, že je čeká papírování v bance.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)
Jsou týdny, kdy bych se vášnivě rozepsal o tom, jak hrozné je prodávat půjčku přes věc, která vše odkýve. A pak jsou týdny, kdy je to vítěz. Smutný vítěz.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Omlouvám se, ale na tohle nekývnu - chce to být od všeho něco, ale nějak se nám ten spletenec zašmodrchal. Pokus o humor? Doufejme, že ne.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
100% kopie britské reklamy na pojištění aut od společnosti Churchill…ale tam kývající pes dával smysl, mluvil a je v logu. Tohle je pouze náhodná podpora prodeje za pomoci plyšáka.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
Tohle je velice lynchovská reklama. Podivná směs magie a reality. Pejsánek tady tančí při rychlosti dvacet kilometrů v hodině, na rovné vozovce bez děr, jako o život. Zvláštně vychechtaný chlapík za volantem, který představuje vážné nebezpečí pro bezpečnost silničního provozu a navrch tajemný hlas v pozadí, jenž posměšně komentuje celou akci. Figurka Elvise, který odmítal tančit v reklamě na Audi, je jaksi jiná liga, že?
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
3. Home Credit půjčuje spokojený život (25 %)
Poskytovatel nebankovních úvěrů Home Credit zahájil novou reklamní kampaň. Celkem tři spoty vznikly pod taktovkou režisérského dua Kasal & Navratil v produkci Soft Pillow. Vysílat se budou na stanicích skupin Prima, Barrandov a Óčko. Nová reklamní kampaň se propíše do celého komunikačního mixu, od televize přes neadresnou distribuci až do online. Za kreativou kampaně stojí agentura Oliver.
Jednotlivé spoty představují mikropříběhy lidí, kteří si díky svým správným rozhodnutím a činům zlepšují život. Spoty se nesou v kauzálním konceptu „když..., tak...“, který navazuje na předchozí kampaň late night show a podporuje pokračující repositioning společnosti.
„Po úspěšném formátu late night show, jejímž moderátorem byl herec Pavel Nečas, jsme chtěli, aby do popředí vystoupily samotné příběhy lidí. To jsou naši hrdinové. Kampaň startuje novým spotem zaměřeným na to, jak příjemně může život lidí ovlivnit, když je neobtěžují zbytečné poplatky za vyřízení, vedení či předčasné splacení půjčky,“ vysvětluje brand manažerka Home Creditu Kateřina Cmerková.
Vana plná zmrzliny je jediné co si z toho pamatuji. A to je asi málo.
Milan Černík (Nestlé)
Je to celé takové cukrkandlové a vlezlé, ale nevěřím tomu ani slovo. Toho pána na konci, jak se tak otočí do kamery, toho se bojím.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Po ‚úspešnom koncepte s talk show‘ prichádzajú vymyslené historky o ľuďoch, ktorí sa zadĺžili, ale boli šťastní, že im ostalo aspoň na zmrzku? Otec rodiny mal v skutočnosti zošedivieť pri pohľade na výpis z účtu, otvoriť si gambáča, skúsiť rozmnožiť poslednú výplatu na matoch, rozbiť deťom prasiatko, aby si mohol kúpiť poriadny povraz a zavesiť sa rovno za tou maringotkou u lesa. To by bol aspoň use case.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Vanu zmrzliny? A proč? A zmrzlina se má jíst každý den? A co jsou to vlastně ty zbytečné poplatky? Jak se pozná zbytečný bankovní poplatek od nezbytečného? Celé to působí trošku zbytečně.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)
Hele, když Home Credit říkal ‚splácejte včas a povýší vás‘, byla to prasárna. Teď říká ‚půjčte si a děti vás budou mít rádi‘. A to už je fakt na pranýřování i mimo tento ctihodný tribunál.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Bankovní ‚classics‘ se vším všudy. Ale nepohoršilo mě to, svůj účel to splní.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Asi hezký koncept, ale strašlivě nudný - viděl jsem už mnohem emotivnější reklamy na baterie do elektrovozů.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
S půjčkou bez poplatků se budu mít dobře? Já prostě odmítám přijmout takovouhle konstrukci. Jinak je ta reklama napsaná i natočená moc hezky. Za dobré řemeslo dávám HC zlatou medaili v tomto reklamním klání.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
‚S půjčkou se budete mít dobře‘ je... prostě všeříkající.
Jan Javornický
4. Raiffeisenbank uvádí další díl noir série (23 %)
Nová reklamní kampaň Raiffeisenbank propaguje bonusovou sazbu za řádné splácení úvěru a její kreativa je založena na slovní hříčce. V televizi poběží od 21. srpna, dále bude podpořena plakáty na pobočkách, rámečky v metru a dalšími aktivitami v průběhu celého podzimu.
Divákům se ve spotu opět ukáže detektiv Artur a jeho kolegyně Viktorie. O výhodnosti půjčky informuje Viktorie, která poslouchá árii Nessun dorma z Pucciniho opery Turandot. Vlivem hlasité hudby však přeslechne význam Arturových slov, čímž dá vzniknout slovní hříčce pracující s podobností slov „Puccini“ a „půjčí mi“.
Pro potřeby online prostředí vznikla jiná verze videa. „Klasické převzetí televizního spotu jsme nahradili selfie videem s oběma herci natočeným na mobilní telefon. Působí tak víc autenticky a svým zpracováním odpovídá potřebám této cílové skupiny,“ uvedla Michaela Kuželová, manažerka marketingové komunikace Raiffeisenbank.
Vlivem hlasité hudby však přeslechne význam Arturových slov, čímž dá vzniknout slovní hříčce pracující s podobností slov ‚Puccini‘ a ‚půjčí mi‘. Já tomu nerozumím...proč, jak, co?
Milan Černík (Nestlé)
Ne z každé slovní hříčky, která vypadne z kreativců po třetím pivu, by měla vzniknout reklama. Z některých jo, ale z této ne.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Začínam vážne pochybovať o tom, že asistentka má v záujme len detektívovo dobro. Nastražiť na neho pascu v podobe slovnej hračky a rovno ho namotať na lichvu, to mi nepríde voči zamestnávateľovi úplne fér. Čo sa týka úrovne toho desaťsekundového roztraseného digitálneho spotu, nechajme proste prehovoriť tlačovú správu a kochajme sa u toho výsledkom: ‚Klasické převzetí televizního spotu jsme nahradili selfie videem s oběma herci natočeným na mobilní telefon. Působí tak víc autenticky a svým zpracováním odpovídá potřebám této cílové skupiny.‘
Tomáš Hrábek (Symbio)
Tak snad bude banka ke svým klientům v žádostech o půjčku vstřícnější než chladná princezna Turandot, která si se svými nápadníky dost hrála a většinou jim připravovala smrt.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)
Slovní hříčka není nápad. O prodejním argumentu nemluvě.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Tyto noir figury mne od samého začátku (a že je to už snad i pár let?) iritují svou simplicitou a chladností a ani s touto další z jejich eskapád se na tom nic nezměnilo. Možná nastal čas přijít s něčím novým?
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Skoro. Skoro je to tam. Líbí se mi ten nápad... ale exekuce tedy na 100 % není.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
Mě by vážně zajímalo, jak se dá odprezentovat a prodat klientovi takový koncept. Třeba jako nějaký neziskový projekt vytvořený Domem dětí a mládeže v Broumově? Jedině tak můžu tento koncept akceptovat. Dle mě tohle nevzniklo v reklamní agentuře.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
5. Kamali verze Despacita (14 %)
Společnost Home Credit propaguje své krátkodobé půjčky Kamali novou reklamní kampaní. Ta startuje 14. srpna v televizi a online, 21. srpna pak v rádiích. „Snažili jsme se vytvořit chytlavý letní hit, který všem řekne, že máme nejlepší a nejférovější produkt na trhu krátkodobých půjček. Písnička, kterou si parta přátel zpívá v autě, je originální, snadno zapamatovatelný a maximálně srozumitelný způsob, jak informace lidem předat,“ věří Kateřina Cmerková, vedoucí oddělení brand managementu Home Creditu. Popěvek společně složili Ondřej Gregor Brzobohatý a Tomáš Roreček.
Vznikly tři verze spotů, všechny pod taktovkou režisérského dua Kasal & Navrátil v produkci Soft Pillow. Za kreativou kampaně stojí agentura Oliver. Ve dvou spotech si zahráli zaměstnanci Home Creditu, včetně ředitelky marketingu Jany Studničkové (v blond paruce). Spoty poběží na všech stanicích skupin Prima, Barrandov a Óčko. Rádiová část kampaně proběhne ve všech rádiích zastoupených společností Radiohouse.
I don´t want to live on this planet anymore. Rád bych řekl něco jiného, ale v hlavě už mám jen Kamali, Kamali...
Milan Černík (Nestlé)
Někdo se tu patrně inspiroval formátem ‚Carpool Karaoke‘. Chápu, že cílem bylo vytvořit zapamatovatelný letní hit. Skladatelé (Brzobohatý a Roreček) ale spolu se snaživými herci vytvořil něco naprosto příšerného. Dávám pět procent, protože jsem hodný člověk.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Tú rakovinu som rozklikol len preto, aby som jej mohol dať palec dole.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Letní hity, chlapci a děvčata, voda a koktejly, rychlé lásky, které nekončí moc dobře. A taky asi jediný důvod proč se těšit na konec léta. Totiž že už nebudou ve veřejném prostoru letní hity.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)
A přesně proto nás lidi z reklamy nikdo nemá rád. Ale na budování awareness vlastně dobrý.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Prosil bych okamžitou trepanaci lebky. Kdeže to mám podepsat? Díky... BŘINK!
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Všichni doufají, že to nebude fungovat... jenže ono asi bude.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
Zní to jako Chinaski. Jako že úplně jako Chinaski. Text taky jako Chinaski. Zaručený recept na hit. Je to naprostá vymejvárna mozků, která bude fungovat. Neni mně to sympatický, ale reklama holt není intelektuální cvičení.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Za tenhle letní hit by se nestyděli ani Standa Hložek s Petrem Kotvaldem. A co vy?
Jan Javornický
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Netflix zavádí poplatek za sdílení přístupu mimo domácnost, v Česku 79 Kč

Exnovináři žurnalistiku milují, přesto si odchod chválí

AMI Digital Index 2023: Češi tráví na sítích míň času než loni. Prudce přibývá dlouhých videí
