Piráty iniciovaný bod čtvrteční schůze poslaneckého volebního výboru, týkající se sporu o reportáž Janka Kroupy o Agrofertu, oproti úterní schůzi příslušné senátní komise nové argumenty nepřinesl. Nad rámec známého řekl generální ředitel René Zavoral jen, že ve veřejnoprávním rádiu zruší část tabulkových míst a že kromě předžalobní výzvy od Agrofertu registruje rozhlas i další, rovněž na Kroupovu reportáž, a to z roku 2015. Reportér Kroupa se schůze neúčastnil.

Kam kráčíš, tisková zprávo?

Sociální média proměňují celý obor PR. Změní i jeden z jeho nejstarších nástrojů?

O vlivu sociálních médií na PR se toho napsalo spousty. Zásadní proměna. Nové kanály. Naslouchání. Budování důvěry. Konverzace, ale také vmžiku zničená pověst.

Tisková zpráva je tu na rozdíl od Internetu a sociálních médií již více jak sto let. Dodnes je novináři dostávají vytištěné na papíře, ve zpravodajských agenturách stále sem tam vyjede z faxu.

Internet do světa PR a tiskových zpráv vstoupil stejně jako do světa médií a jejich čtenářů. Online média začínají dominovat nad papírem. Mnozí papíru dávají poslední pomazání. Pokud informuje o vašem klientovi online médium, je dost pravděpodobné, že se čtenář půjde rovnou podívat na jeho stránky. Tam dostáváte příležitost předat další sdělení, ne-li přímo nabídnout danou službu nebo produkt.

Online agentury a tvůrci webů rádi hovoří o SEO, optimalizaci pro vyhledávače. Populární výraz. Také o něm bylo napsáno spousty slov. Ale už málo o tom, jak jeho důležitou součást tvoří PR. Online zpravodajské portály mají obvykle ve vyhledávačích vysoké skóre. Zmínka o vaší značce v online periodiku se tedy počítá.

Při tvorbě tiskové zprávy byste ale na obecné zásady SEO neměli také zapomínat. Obsažení klíčových slov v textu by měl být samozřejmostí. Stejně tak jako umísťování tiskových zpráv na PR portály.

Vím, klient takové publikování nebere jako výstup. A správně. To ale souvisí s hlubším problémem PR, jakým je měřitelnost jeho výsledků. Nemusíte v reportu vykazovat, kolik tiskových zpráv vám kde vyšlo 1:1. Jejich umísťování na PR portálech a linkování by mělo být samozřejmostí. Je jen na vás, jak klientovi vysvětlíte, jakou službu mu tím poskytujete.

Je běžné, že tisková zpráva obsahuje fotografie. V poslední době i linky na video a audio obsah. V článku z loňského léta se portál Mashable věnuje budoucnosti PR ve vztahu k sociálním mediím. Hovoří se v něm mimo jiné o zcela nové podobě tiskové zprávy.

Po multimediální zprávě přichází „sociální zpráva“. Ta v sobě integruje multimediální a „sociální“ obsah. Vedle samotného textu obsahuje tlačítka pro sdílení do jednotlivých uživatelských sítí, náhledy fotografií a přímé linky k jejich stažení, odkazy na zdroje, boiler plate s aktivními kontakty, logo, předefinovaný tweet, video podcasty a další. Jak taková zpráva vytvořená pomocí nástroje PitchEngine vypadá, se můžete podívat třeba v případě oznámení o novém burgeru s příchutí bourbonu.

Respondenti Mashable z řad amerických PR profesionálů prorokují masivní rozšíření takovéhoto typu zpráv v horizontu pěti let. V Česku jsme ve využívání sociálních médií zhruba o dva roky nazpět. Co se týká jednoho z nejvlivnějších nových médií, Twitteru, tak možná stále na úplném začátku. Ani ne tak ze strany uživatelů a firem jako ze strany médií.

Tisková zpráva bezpochyby ještě několik desetiletí přežije ve víceméně tradiční formě. Říkám si, jak bude vypadat má příští zpráva. Možná ji napíšu perem na ruční papír a nechám ji rozvést kurýra na koni.