Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Kampaně proti domácímu násilí jdou proti sobě

„Kampaň intervenčních center proti domácímu násilí o něm šíří mýty, místo aby je bourala,“ prohlašuje neziskovka Rosa. A vymezuje se vůči ní „konkurenční“ kampaní.

V kampani Mlčení bolí vystupuje také Michaela Maurerová

V kampani Mlčení bolí vystupuje také Michaela Maurerová

Nezisková organizace Rosa spustila na Facebooku kampaň Konec mýtů o násilí na ženách. V médiích přitom už od začátku června běží celostátní kampaň Mlčení bolí, která se věnuje témuž tématu. Tuto kampaň organizuje Asociace pracovníků intervenčních center ČR (APIC). A právě vůči této kampani se Rosa vymezuje, přestože bojuje proti témuž tématu.

„Mlčení bolí chce bourat mýty“ 

V kampani Mlčení bolí vystupují známí lidé (například herečky Ilona Svobodová, Michaela Kuklová, Andrea Kerestešová, Michaela Maurerová a Lenka Zahradnická, herec David Suchařípa a olympionik Roman Šeberle), kteří se objevují na vizuálech a v televizních spotech s přelepenými ústy. Celou kampaň připravila agentura Guideline, režie spotů se ujal Vojtěch Nouzák, fotografkou projektu byla Alžběta Jungrová.

Podle předsedkyně APIC Martiny Vojtíškové má kampaň rozbourat mýty a prolomit tabu kolem domácího násilí. „Naším cílem je informovat laickou veřejnost o poslání intervenčních center a zároveň rozpoutat mezioborovou diskusi na téma zkvalitnění pomoci lidem ohroženým domácím násilím,“ uvedla při startu kampaně Vojtíšková. Jenže podle názoru Rosy kampaň Mlčení bolí pomáhá naopak mýty o domácím násilí vytvářet. A právě z tohoto důvodu přichází tato nezisková organizace se svou „kontrakampaní“.

„Mýty šíří, místo aby je bourali“

„Motivem současné podoby a obsahu naší kampaně byla částečně frustrace z kampaně pracovníků intervenčních center, která, místo aby mýty bourala, jak má ve sloganu, díky herečce Maurerové jeden z nich šíří,“ uvedla pro Médiář manažerka Rosy Martina Hronová. Herečka Michaela Maurerová coby jedna z ambasadorek kampaně Mlčení bolí totiž poskytla rozhovor Daniele Drtinové z internetové televize DV TV, v němž mimo jiné zaznělo, že oběti domácího násilí někdy chtějí být týrány, což se dostalo i do titulku videa.

„Tohle tvrzení nás v Rose rozčílilo všechny. Byl to hlavní podnět, proč na tyto mýty zaútočit, protože se neustále snažíme vysvětlovat, že oběti domácího násilí nesetrvávají v takovém vztahu, protože by se jim to líbilo, ale protože je pro ně strašně těžké z něj odejít. A bohužel se neustále setkávají se stereotypním přístupem, že si za to mohou samy. Někdy i u sociálních pracovnic,“ řekla Médiáři Hronová.

Kampaň neziskové organizace Rosa proti domácímu násilí

Kampaň neziskové organizace Rosa proti domácímu násilí

 

Kampaň neziskové organizace Rosa proti domácímu násilí

Kampaň neziskové organizace Rosa proti domácímu násilí

Rosa nicméně podle jejích slov malou kampaň, jejímž motivem by bylo „stop násilí na ženách“, plánovala tak jako tak, mimo jiné díky podpoře tabákového koncernu Philip Morris. Rozpočet kampaně je ale podle Hronové minimální, maximálně 15.000 Kč. Kampaň se zatím objevila pouze na Facebooku a Rosa ji dále využije i na svých webových stránkách. Použité fotografie nafotila a Rose věnovala zdarma k použití fotografka Tereza Pomschárová (TeP Photo), další Rosa zakoupila před dvěma lety přes Isifu.

Nic není černobílé, reaguje Maurerová

Herečku Michaelu Maurerovou reakce Rosy podle jejích slov překvapila. „V rámci svého fungování pro neziskový sektor jsem už ale postřehla, že i mezi neziskovými organizacemi existuje určitá rivalita, která je podle mě bezpředmětná, nicméně vyvolává podobná pnutí,“ sdělila Médiáři Michaela Maurerová.

V rozhovoru pro DV TV se podle svých slov snažila upozornit na to, že tato problematika není černobílá. „Předeslala jsem, že nejsem odborník a mluvím za sebe – a já nechci všude vnímat jen černou a bílou, ale chci vidět svět barevný a obecně poukazovat na to, že každá věc se dá vnímat z více úhlů pohledů. Ještě předtím, než jsem se do kampaně zapojila, jsem si přečetla některé odborné studie, kde stálo i to, že některé ženy setrvávají v podobném vztahu, protože jim může přinášet určitý pocit satisfakce. Samozřejmě to nelze brát globálně, ale může existovat i takový vzorek. V rozhovoru jsem to zmínila a samozřejmě to vypíchli jako kontroverzní téma, což na druhé straně přispělo k rozpoutání diskuse. A priori jsem odpůrkyně domácího násilí a myslím, že je třeba proti němu bojovat,“ řekla Médiáři Michaela Maurerová.

Podstatou kampaně je podle jejích slov zejména to, aby lidé nebyli k problematice domácího násilí lhostejní a aby oběť domácího násilí měla ve svém okolí někoho, komu může důvěřovat a kdo jí může pomoci. „Pomoc ale někdy potřebuje i násilník, nejen oběť. I jeho osobou je třeba se zabývat,“ uvedla.

Podle APIC je součástí celého projektu Mlčení bolí rozsáhlý sociologický výzkum mezi odborníky a uživateli služeb určených ohroženým osobám, zaměřený na mapování možností řešení případů domácího násilí. Asociace také připravuje výukové aplikace určené pracovníkům institucí zainteresovaných na problému a chystá vydání populárně naučné knihy o domácím násilí v Česku.