Bazalka? Tekutý dusík? Sečuánský pepř? Umění výroby koktejlů se v posledních letech posunulo vpřed ve velkých skocích, aby do sebe zahrnulo ohromující spousty nových ingrediencí – a to jsme ještě ani nezačali mluvit o tom, jak se koktejly prezentují a podávají.
Správný výběr obsahu a jeho doručení vašemu publiku je jako být onen mixolog za barem, který míchá drinky, ale zároveň i ten chlápek nebo žena, kteří rozhodují o tom, kde zřídit bar a jaký zvolit interiér. Potřebujete vědět, koho se snažíte přilákat, to je jaký bude mix vaší klientely a čeho se snažíte dosáhnout.
Čím důkladněji plánujete a promýšlíte strategické fáze, tím je pravděpodobnější, že se váš content marketing setká s úspěchem. Naplánovali jste si cíle? Jak dobře definované jsou vaše persony? Podnikáte v oboru B2B, nebo B2C? Máte už se svým publikem dobré spojení, nebo se ho teprve snažíte vytvořit? Je zásadní najít si čas na odpověď na tyto otázky, protože to bude mít dopad na tvar vašeho sdělení, tón i konkrétní příběhy.
Jakmile odvedete tuto počáteční práci, definující parametry vašeho obsahu, je načase přemýšlet o mixu kanálů (a v 9 případech z 10 se jedná o mix, nikoliv o jednoduchou odpověď). Protože bez ohledu na to, jaký je obsah vaší webové stránky, samotná její existence nikdy nebude postačovat. Je třeba její obsah šířit.
Když přemýšlíte o distribuci, vyplatí se rozlišovat mezi vlastním (owned), získaným (earned) a zaplaceným (paid) marketingem.
- Vlastní materiál jsou věci jako vaše webová stránka, blog, emailový zpravodaj, firemní či produktové stránky na sociálních médiích. V podstatě je to materiál, který máte pod přímou kontrolou.
- Získaný marketing jsou sdílení, recenze, symboly To se mi líbí udělené uživateli, většinou za to, že jste si vysloužili jejich důvěru nebo protože jste vygenerovali skvělý obsah, který se jim líbí.
- Placený marketing je kombinací online reklamy, znovuzaměření sledovaných předchozích návštěvníků a influencerů, pověřených šířením jména vaší firmy.
Influencer marketing využívá fanouškovské či followerské základny lidí v úzce definovaných oborech ke zlepšení povědomí o výrobku. Tak například Diageo, společnost nabízející alkoholické nápoje, vytvořila virální hitové video s hercem Nickem Offermanem, který prostě 45 minut sedí u krbu a popíjí jednu z jejich whisky. Bez jakéhokoliv dialogu. Pamatujte, že influenceři nemusejí být dobře veřejně známí – stačí, když je zná vaše cílová skupina.
Základními cihlami - chcete-li: ginem a vodkou - vašeho content marketingu bude vaše webová stránka, zpravodaj a hlavní kanály sociálních médií. Přidáváme několik bodů, které je dobré mít na paměti ohledně hlavního vlastního obsahu.
Blog je užitečným nástrojem pro zvýšení provozu na vašem webu a získání respektu. Je to dar pro optimalizaci vyhledávačů, který nepřestává nést ovoce. Klíčem je napsat něco, v čem máte zkušenosti a kde můžete nabídnout skutečnou přidanou hodnotu.
Podcasty jsou obyčejně levnější než výroba videa a mohou hrát významnou roli v content marketingové výzbroji. Jejich obsahem může být týdenní shrnutí dění v oboru, prohlídka technického procesu či instruktáž „jak na to“. Jsou dobré k zasažení lidí, kteří jsou často na cestách.
Podstatou velké části content marketingu je vzdělávání vašich zákazníků. Důkladný online kurs prostřednictvím webinářů může dát vzniknout mimořádné důvěryhodnosti a reputaci. Vyžadují důkladné plánování, ale mají většinou dlouhou trvanlivost a přinášejí opakovaná zhlédnutí.
E-booky, sborníky a digitální časopisy zaberou dost času, ale demonstrují, že skutečně víte, o čem mluvíte. tento druh obsahu se pak používá jako návnada pro někoho, kdo jen prochází internet. Má mimořádný potenciál rozdělením na menší části a využitím v celé řadě různých kanálů.
A ještě několik doporučení, jak využívat různé platformy:
Pro dosažení celé řady demografických skupin B2C. Tato platforma je omezená co do organického růstu, proto buďte připraveni, že budete muset zaplatit, abyste svůj cíl zasáhli. Toto prostředí je také značkami přesyceno, proto bude vyniknutí v davu vyžadovat skutečné schopnosti.
Opět primárně pro cílovou skupinu B2C, ale o něco lépe zaměřený na mladší uživatele. Především vizuální platforma, takže se vám nebude hodit, pokud prodáváte šroubováky. Je ale dobré o Instagramu uvažovat, pokud to, co prodáváte, vypadá dobře na fotkách. Například skutečně žádoucí šroubováky.
Ať už se zaměřujete na B2B či B2C, je video spolehlivým generátorem nárůstu internetového provozu, který musíte vzít v úvahu. Ačkoliv výroba videa nemusí stát celé jmění, je obyčejně velmi náročná na zdroje - proto videa využívejte s rozmyslem, coby součást své strategie.
Běžte za děcky! Kromě toho není Snapchat zatím natolik zahlcen značkami jako ostatní kanály, proto je na něm i méně šumu. Buďte ale připraveni experimentovat.
Tato rychlá, primárně textově zaměřená platforma je skvělá pro ty, kdo hledají vysokou úroveň interaktivity se svým publikem. Funguje pro celou řadu různých demografických skupin, jak pro B2C, tak i pro B2B.
Platforma pro fungování na profesionálních sítích. Toto výhradně B2B prostředí však vyžaduje větší hloubku obsahu a časové investice, aby se vyplatilo.
Yelp, Tripadvisor a G+
Máte-li kamennou provozovnu, pomůže vám trocha času investovaného do těchto platforem zvýšit obrat (pochopitelně že jste-li aktivní v turismu či volném čase, tak se to týká jen Tripadvisoru) . Přítomnost na G+ také napomůže s optimalizací vyhledávačů.
Můžete mít pocit, že se jedná o spoustu informací, které musíte vstřebat. Pamatujte ale, že pokud znáte svůj produkt i svou cílovou skupinu a věnujete čas na vykoumání, jak obojí propojit, pak je svět váš.
Text je placenou propagací agentury C3 Prague