Sociální síť Instagram, která je nejrychleji rostoucí světovou značkou, v Česku používá 44 % populace starší 16 let, přičemž ve skupině lidí od 16 do 24 let je to téměř dvakrát tolik, plných 85 %. Mezi mladými tak obliba Instagramu předčila YouTube (81 %) a přiblížila se vedoucímu Facebooku, na kterém je prakticky každý (99 % lidí od 16 do 24 let). Šest z deseti mladých Čechů přitom používá častěji Intagram než Facebook, u lidí od 25 let výš Facebook pořád vede. Ukazuje to čerstvý průzkum agentury Kantar, provedený exkluzivně pro konferenci Instameet 2019, která proběhla ve čtvrtek v pražském Vnitroblocku. „Potvrdil se přesun aktivitit mladší generace z Facebooku na Instagram,“ prohlásil Tomáš Pflanzer, digital director Kantaru, který nové údaje prezentoval. Reprezentativní vzorek čítal 2.000 respondentů z internetová populace starší 16 let, sběr dat probíhal metodou CAWI (přes internet) koncem května 2019.
Dlužno dodat, že pro Facebook úbytek mladých nepředstavuje takový problém, neboť Instagram rovněž vlastní.
Na podzim hodlá Kantar zveřejnit výsledky zkoumání se záběrem mezi ještě mladšími lidmi, počínaje 10 lety věku, a tam Pflanzer očekává ještě vyšší popularitu sítí zaměřených především na foto a video. Kromě Instagramu to je třeba TikTok, jež je v Česku v rané fázi používání, ale u mladých je čtyřikrát populárnější než v obecné populaci nad 16 let a předčila už u nich profesní LinkedIn. „Jedna desetiletá dáma nám při výzkumu řekla, že Facebook je pro ni něco jako tátův Excel, takže tam nechce být,“ zmínil se o preferencích nejmladší generace Tomáš Pflanzer. Ten díky datům z výzkumu Kantaru projektuje takzvaný index nudy, kdy hodnota 1 představuje naprostou zábavnost dané sítě a 100 absolutní znuděnost, kterou v uživateli vzbuzuje. Index nudy u mladých v případě Facebooku činí 61, zatímco Instagram nejvíc (35) nudí ty mezi 35 a 44 lety věku.
Nemálo tuzemských uživatelů Instagramu k této síti přistupuje pasivně - zhruba třetina (29 %) jich nepublikuje žádné příspěvky v podobě statických fotografií (na takzvanou Zeď), skoro polovina (47 %) nedává žádné instantní snímky či videa (Stories): „Stories jsou vetřelec, který přišel ze Snapchatu, a většina je ani na Instagramu nechtěla.“ A většina (60 %) vůbec nezná takzvanou IGTV, „televizní“ funkcionalitu, umožňující publikovat až hodinová videa. Tu používá jen 10 % uživatelů z obecné populace, mezi mladými jen pětina (20 %). „IGTV televizi nezabije,“ prorokuje Tomáš Pflanzer z Kantaru. Podtrhuje to podle něj pohled na to, kolik inzertních peněz jde do televize, kolik do onlinu a kolik z toho jen na Instagram.
Mladí Češi často narozdíl od starších poznají, když značky či kdokoli jiný přidává na Instagram reklamu. Schopnost rozeznat reklamu klesá s věkem. Celkově Čechům nejmíň na Instagramu vadí reklama mezi ostatními příspěvky na Zdi, nejmíň rádi naopak mají propagaci od influencerů.
Sociální síť Instagram si Češi zvykají používat jako vyhledávač. Nejvíc patrný je tento trend u kategorie 24 - 35 let. Jako vyhledávač obchodů, restaurací, služeb či výrobků používá Instagram už 38 % dotázaných. A 11 % už přes Instagram nakoupilo, přičemž nejvíc se tento způsob nakupování zamlouvám právě skupině 25 až 34 let.
Prohlédněte si prezentaci Tomáše Pflanzera
I Instagram omezí neplacený dosah
Facebook má sice o poznání větší publikum, ale Instagram je na tom oproti Facebooku výrazně líp co do zapojení uživatelů (user engagement). „Interakce na Instagramu je celosvětově dvanáctkrát větší než na Facebooku,“ citovala Tereza Heriánová ze Socialbakers průzkum této analytické firmy, prováděný na 5.000 celosvětově největších profilů na přelomu let 2018 a 2019. V Česku není rozdíl tak velký, pořád jsou ale fanoušci na Instagramu zhruba čtyřikrát víc aktivní než na Facebooku.
Aktuální čísla a trendy influencer marketingu podle Socialbakers
Jak na Facebooku, tak na Instagramu je pro uživatele i pro firmy je ale čím dál těžší oslovit své fanoušky. „Kolik máte followerů, neznamená, že tolik lidí uvidí váš obsah,“ upozornil Peter Mižík z mediální agentury Wavemaker. Ta zjistila, že oslovit ty, kteří se rozhodli vás sledovat, na Faceboku už prakticky nelze. Takzvaný organický, tedy neplacený dosah příspěvků na Facebooku dosahuje mezi 5 a 7 % z celkového počtu fanoušků, kteří daný profil sledují. Na Instagramu to je mezi 37 a 40 %. Wavemaker to zjistil porovnávaním profilů s několika stovkami tisíc fanoušků, respektive followerů v období od listopadu 2018 do dubna 2019 na vybraných profilech.
Ohledně dosahu neplaceného obsahu lze u Instagramu očekávat podobný vývoj jako v případě Facebooku. „Facebok a Instagram jsou tatáž firma fungující na týchž principech,“ podotkl Peter Mižík. Už před čtyřmi roky web The Drum napsal, že 2014 je rokem, kdy organický dosah na Facebooku zemřel. A nedávno podobně Instagram oficiálně oznámil, že neplacený dosah bude „výrazně omezován“.
Do jaké reklamy inzertní peníze potom nasměrovat? „Cena za oslovení přes Stories je o 40 % nižší než přes Feed,“ konstatoval Peter Mižík. Při procházení dynamických Stories se přitom lidi rozhodují téměř okamžitě, stejně jako když swajpují v seznamovací síti Tinder, a navíc přeskakují, popsal social media manager agentury WMC Grey Jan Ryšánek. „Hlavní sdělení dávat na začátek,“ poradil proto ohledně Stories, které mají něco zpropagovat.