Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Online prodej bude nová norma. Pomůžou čeští specialisté

Majitel digitální agentury Business Factory odhaduje, co brzy přijde, a nabízí pomoc.

Nemáme patent na pravdu, máme ale pod sebou online reklamu v objemu přes sto milionů dolarů za rok a chceme se podělit o své zkušenosti s aktuální situací na internetovém trhu. A pomoci tak firmám překlenout náročné období, které nás všechny pravděpodobně čeká. Je nutné se už dívat také o krok dál. 

Současná všeobecná karanténa je pro online reklamu velkou příležitostí. Lidé díky home office, izolaci a snaze být neustále informovaní o vývoji dění tráví mnohem víc času na internetu, což nakonec pociťují i operátoři a poskytovatelé připojení či videoslužeb. Tím roste množství reklamních slotů a klesají ceny. Netýká se to samozřejmě všech účtů bez výjimky, ale u reklamy na Facebooku vidíme u našich klientů pokles ceny impresí v průměru zhruba o třetinu. Cena za reklamu tedy klesla, přitom „kamenná“ konkurence je dočasně mimo hru a prodeje online díky tomu rostou. Toho můžete využít.

Marketing pro prodej zboží ve vašem skladu ovšem zaměřte na co největší zisk, nikoliv tržbu, jelikož zboží okamžitě skladem může být nyní vaší nejcennější konkurenční výhodou. Jsme součástí výzkumné skupiny retailu na Harvardu a z dat, které máme k dispozici, je nyní dodavatelský řetězec paralyzovaný - Čína je jeho podstatnou součástí (až 30 % na ní závisí přímo produkty, surovými materiály nebo výrobou různých částí na různých místech) a její zotavení se očekává až za půl roku. Propojte tedy data marketingu a skladového hospodářství, aby marketing nepropagoval produkty, které jsou nedostatečně profitabilní (velké slevy, malé marže) nebo jichž není na skladě dostatek, případně je nelze obratem nakoupit od dodavatelů. Pomocí marketingových dat rovněž správně vyhodnoťte, které produkty jsou obtížně prodejné (ideálně marketingová investice pro každý produkt versus celková hrubá marže z daného produktu), abyste mohli správně formulovat nové objednávky u svých dodavatelů.

To je ovšem tip pro teď a tady - podstatnější bude soustředit se na budoucnost, kdy se věci uklidní. Po devastujícím ekonomickém výpadku ale dojde k propadu HDP. V konferenčním hovoru Goldman Sachs zaznělo, že akciovému indexu S&P 500 se předpovídá pokles o 15 až 20 %. Zároveň se však očekává obrovská transformace retailu. Online tržby mají nyní na celkovém maloobchodu podíl zhruba 15 % a dosud se jim jim předpovídal meziroční růst kolem dvou procentních bodů, nová předpověď mluví o skokovém růstu až o desítky procentních bodů, a to i po tom, co zmizí offline restrikce. Důvodem této obrovské změny v nákupním chování uživatelů mají být nově vzniklé nákupní vzorce, tedy že uživatelé si nyní zvyknou přes internet nakupovat věci, které by dřív nakupovali offline, a svůj zvyk už nebudou plně brát zpět. Právě nynější ochota firem investovat do online marketingu může ovlivnit, jak velký podíl z nového kusu koláče získají. Zároveň podle výzkumu univerzity MIT budou offline restrikce jako omezení pohybu či služeb trvat minimálně rok a půl, tudíž online prodej brzy bude nová norma.

Rádi bychom pomohli firmám využít jejich dat a našich zkušeností právě k tomu, aby mohly formulovat vhodnou strategii online marketingu pro nadcházející období. Zároveň vyjednáváme s internetovými giganty Facebook a Google o finanční podpoře této aktivity pro konkrétní klienty. Facebook oznámil, že poskytne 100 milionů dolarů ve formě grantů pro malé a střední podniky a také se jim bude snažit pomoci peníze efektivně investovat pomocí online výukové platformy.

A právě touto cestou se chceme také vydat. Už nyní chystáme bezplatné webináře ve spolupráci s E-commerce Academy a až ta nejhorší fáze skončí, dojde i na offline setkání, na která už se těšíme. My můžeme nabídnout zkušenosti s online výkonnostním marketingem, ale hledáme další partnery, kteří budou moci poskytnou svou odbornost - data engineering, analytiku, digitální marketing a business development. Jsme přesvědčeni, že v Česku máme kvalitní profesionály, kteří by se neztratili ani na mezinárodní úrovni. Naším cílem je sjednotit majitelé firem, analytiky, marketéry a další šikovné, kteří pomůžou ostatním překlenout těžké období, jež bude jistě následovat.

Pokud se k nám chcete přidat nebo se o projektu dovědět víc, přihlaste se na Jaknakrizi.cz a pojďme společně vymyslet, jak co nejefektivněji sdílet know-how, které může pro řadu podnikatelů znamenat záchranu před krachem.

Karel Tlusťák

Karel Tlusťák

Autor je majitel startupu ROI Hunter (Facebook Marketing Partner) a agentury Business Factory