Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Karlovarská korunní obvinila Ahold, že využil její reklamní nápad s kombinézami

Firmě vadí, že v kampani pro Albert jsou použity postavy v jednobarevných kombinézách s kapucí.

  • ČTK
  • 10. 08. 2011 09:52

Společnost Karlovarská korunní obvinila obchodní řetězec Ahold, že v reklamní kampani použil její dřívější nápad s postavou oblečenou do přiléhavé barevné kombinézy. Společnost Karlovarská korunní proto zaslala stížnost arbitrážní komisi Rady pro reklamu (RPR), která jí ovšem označila za neodůvodněnou a odmítla se tímto podnětem zabývat. ČTK to píše s odkazem na internetové stránky RPR.

Agent Albertu, údajně okopírovaný

Agent Albertu, údajně okopírovaný

Společnosti Karlovarské korunní vadí, že v reklamní kampani pro obchodní řetězec Albert, kterou dělala agentura Lowe GGK, jsou použity postavy v jednobarevných kombinézách s kapucí (Albert jim říká agenti, teď je používá v kampani s postavami Šmoulů). Osoba oblečená do podobné kombinézy totiž byla ústředním motivem reklamní kampaně na ochucenou minerální vodu, kterou Karlovarská korunní zahájila v roce 2009, což bylo prý dříve než Ahold.

„Stěžovatel je přesvědčen, že reklama společnosti Ahold Czech Republic mate spotřebitele a využívá cizích nápadů,“ stojí v zápisu arbitrážní komise RPR. Vedení firmy Karlovarská korunní tvrdí, že do tohoto komunikačního konceptu s ústřední postavou ve žluté kombinéze už investovala značné peníze.

Společnost Ahold ale obvinění z využití nápadu Karlovarské korunní odmítla a oponuje, že zatímco v případě reklamy výrobce minerálních vod osoba ve žluté kombinéze symbolizovala „Korunní Citron“, v kampani maloobchodního řetězce jde o anonymní agenty, kteří zjišťují ceny výrobků u konkurence. Ahold také upozornil na to, že se liší i vizuální ztvárnění kombinéz.

Pražská demonstrace za snížení cen z 26. srpna 2010 v podání figurantů najatých Albertem

Pražská demonstrace za snížení cen z 26. srpna 2010 v podání figurantů najatých Albertem. Televizní spoty režíroval Tomáš Mašín, fotografem tiskové kampaně byl Goran Tačevski

Podle zástupců obchodního řetězce Ahold si navíc na motiv postav v overalech nelze při tvorbě reklamy činit nárok. „Jedná se totiž o zcela obvyklý a častý námět, který byl v reklamě mnohokrát použit, a to samozřejmě i předtím, než jej využil stěžovatel,“ stojí ve stanovisku společnosti Ahold [kompletní vyjádření ve formátu DOC]. Postavu oblečenou do kombinézy použila například firma Kodak.

Podle arbitrážní komise RPR postup obchodního řetězce Ahold nepoškodil spotřebitele, takže stížnost odmítla a firmu Karlovarská korunní odkázala na soud. Vyjádření společnosti Karlovarská korunní se nepodařilo ČTK získat.

RPR je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.

Loni RPR řešila 60 stížností na reklamu, kterých bylo ve srovnání s rokem 2009 o sedm více. V 11 případech dala loni arbitrážní komise RPR za pravdu stěžovatelům. Za neetické označila například reklamní kampaně rádia Bonton, Pivovaru Rohozec či drogerií Rossmann. Některé stížnosti, které RPR loni dostala a zamítla, byly netradiční a týkaly se reklamních spotů s upírem, které prý vystrašily malé děti.