Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Akce v Kauflandu pokulhávají

Nový Kaufland v Přerově
Kaufland od nového roku ukončil spolupráci s externími doplňovači zboží a výrazně omezil také počty brigádníků. Výsledkem je málo dostupné zboží zlevněné v akcích. Prázdné regály, nepořádek na prodejní ploše a zdlouhavé fronty u pokladen. Zprávu přinesla Mladá fronta Dnes. Vedení německého diskontního řetězce by rovněž mělo znepokojovat také vyšší stresové vypětí zaměstnanců a nespokojenost zákazníků. Informaci o tom, že Kaufland zakázal všem svým dodavatelům nebo jimi pověřeným osobám v Česku, aby v jeho prodejnách prováděli merchandising, přinesl Retailek už na konci letošního ledna.
Může mi někdo vysvětlit, čeho chce Kaufland dosáhnout? Mně to přijde jak z Hospody na mýtince - otevřel si supermarket, ale chodili mu tam lidi. Jasně, že to PR zabalí do zefektivňování procesů a zkvalitňování služeb (budou vzdušnější interiéry, co myslíte?). Ale ve skutečnosti to znamená, že Kaufland klesne ještě níž. Divné, v Německu naopak patří k lepším, narozdíl od Lidlu. Což nás přivádí k další zprávě o tom, co dělá Lidl.
Václav Loubek
Kaufland si zadělává na problém. Sama jsem zákazníkem, tedy spíše řeknu byla. I když jsem tam chodila ráda, tak se mu v současnosti vyhýbám. Obzvláště mi přijde kontraproduktivní dělat souběžně velkou kampaň v televizi. Televizní spoty působí sebevědomě, promují slevy a zboží, které pak na prodejně není. A ty fronty. Svého času si takto na problém zadělalo Tesco. Obávám se, že zmiňovaný impuls - propad 5 % může být vyšší, jestli se věci nevrátí do normálu. Jenom taková perlička na závěr. Když už mám samoobslužné pokladny (týká se to jedné nejmenované provozovny v Praze) tak se snažím, aby mi fungovaly. Když však fungují dvě ze šesti, tak to o něčem vypovídá.
Monika Hrubalová
Opět se ukazuje, že role merchandiserů není zase tak neopodstatněná, obzvláště, když se potká ukončení spolupráce s nimi i se snižováním stavů lidí na prodejnách. Prostě stále není žádný velký řetězec na trhu schopen zvládnout doplňování sám. A přitom stačí tak málo, zřejmě to není o zákazníkovi a to je smutné.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Jak píše Adam na Facebooku Kauflandu: ‚naši kolegové včetně nejvyššího vedení to vyřeší‘. Tak žádnou paniku! Jinak, čtení příspěvků na Facebooku Kauflandu je opravdu jen pro otrlé, chudák Adam.
Daniel Procházka (Ipsos)
Taky už mi párkrát, zrovna v Kauflandu, došla trpělivost a nechal jsem vozík u pokladen. Je prostě potřeba si uvědomit hodnotu svého času a hodnotu ‚úspor‘ v nákupním vozíku… Ideálně tedy ani nejít dovnitř, pokud se mrknu na fronty u pokladen. Anebo před Vánoci raději jen online.
Jan Penkala (Acomware)
To není dobré… A nezní to vůbec logicky – snížení počtu zaměstnanců a omezení externích merchandiserů zároveň? Snad Kaufland brzy pochopí, že tudy cesta nevede. Trpí zákaznická zkušenost, prodeje i vztahy s dodavateli. To má větší váhu než krátkodobé zvýšení zisku.
Zdeněk Hašek
Že by druhá PNS? Tam taky udělali manažerské změny a lidem ještě občas nechodí noviny. Ale víte co se říká: Voni si lidi zvyknou na cokoliv... A teď pohled člověka od obchodu - fakt bych nechtěl vědět kolik platím za regálovné a jiné -ovné do Kauflandu, když se tam pak moje zboží neobjeví. Nebo tam muset posílat obchoďáka, který má ale určitě jinou práci než suplovat brigádníka na doplňování regálů. Tohle bude ještě veselé.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
2. V Lidlu bude bio, už napořád

Nový Lidl v Karlíně
Lidlu se oproti jeho sourozenci s Káčkem ve znaku daří snad všechno, na co sáhne. Byť jsem teda zaznamenal v týdnu hysterický výkřik nějaké maminky, že se jí tam pomočilo dítko kvůli arogantním pokladním, místo toho, aby hledala chybu u sebe. Ale to snad komunikačně taky nějak zvládli. Navíc, už hodně lidí, kteří pracují v retailu na nejnižších pozicích, se kterými jsem v poslední době mluvil, považuje Lidl za svého vysněného zaměstnavatele. Kdo by to ještě před pár lety řekl, že Lidl bude nejoblíbenější supermarket, tlačící kvalitu, a také nejoblíbenější zaměstnavatel v retailu, tlačící mzdy nahoru.
Václav Loubek
Lidl na sobě pracuje, nemá šířku, ale rozmanitost, opět se nejedná o jednu dvě položky, ale zase celou řadu, dobrý krok.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Lidl jde za svým zákazníkem, s odpovídající nabídkou, k němu domů. Jiní mezitím přemýšlí, co s tou zbytečnou plochou.
Daniel Procházka (Ipsos)
To je stejná strategie jako u jiných výrobků z akčních týdnů, dává to smysl. Byť to možná trochu degraduje významnost a akčnost těch týdenních nabídek. V Průhonicích na prodejně vidím zbytky asi tak z 5 akčních týdnů zpátky… že by se to trochu zasekávalo?
Jan Penkala (Acomware)
Další promyšlený tah Lidlu, který to obecně dělá velmi dobře a výsledky tomu odpovídají.
Zdeněk Hašek
Nemyslím to nijak zle, ale měl jsem za to, že bio vrcholilo někdy před pěti lety. Ale Lidlu nemůžu upřít snahu o inovace a určitě je fajn, pokud tímto směrem rozšíří svou nabídku.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
3. Čtvrté IF Café otevřelo v Rosettě

IF Café v Paláci Rosetta
Já se přiznám, že netuším, kdo je Iveta Fabešová. Respektive jsem nevěděl, než jsem si ji vygoogloval, abych věděl, co vlastně komentuji. A fakt, že otevírá už čtvrtou pobočku, ukazuje, že svou práci dělá dobře a koncept kvalitní řemeslné cukrárny má smysl. Taky je dobré, že se to nejmenuje jako podnik u nás v Modřanech - česká (!) řemeslná (!!) pekárna s pekelným českým a řemeslným názvem BakeLand.
Václav Loubek
Musím ochutnat, na obrázcích vypadá vše nesmírně lákavě, konečně to není jen o zdravé stravě, ale i o něčem dobrém ke kafíčku. Ruku na srdce, potkáte dříve někoho, kdo jí zdravě nebo někoho, kdo rád sladké a ještě v hezkém prostředí. Fandím, klasika, která na toto místo patří.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Říká se v Jugmannce, ne na Jungmannově ulici. Výhoda Česka je, že může podobné koncepty importovat z jiných zemí, kde je ‚show‘ výroba dlouho běžná, ovšem je tam běžná tak nějak přirozeně a obvykle je to zážitek a propojení ze značkou (třeba Chocolatier Chatillon v Pleybenu), ne kontrola přes sklo. Takže volám, akvária ne, svobodu cukrářům!
Daniel Procházka (Ipsos)
Iveta jede. A je to pěkný podnikatelský příběh. Něco na jihovýchodním okraji Prahy nebo aspoň na Pankráci by nebylo? Hromady kanceláří a nabídka pořád nedostačující.
Jan Penkala (Acomware)
Už se mi sbíhají sliny. Líbí se důraz na sladění interiéru s charakterem budovy. A důraz na kvalitu produktů, i když je tam tolik toho nezdravého cukru…
Zdeněk Hašek
Přiznám se, že tento sladký koncept mi byl až do dneška utajený. A přitom to vypadá tak dobře. Navíc už je z toho něco jako řetězec, takže to očividně i funguje. Ještě poznámka k úpravě celého objektu - kdyby tak bylo více stejně osvícených investorů.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
4. Nová jedenáctka Krušovic v novém obalu

Nová krušovická jedenáctka
Mno, Krušovice už jsem dlouho nepil, mohl bych vyzkoušet, jestli se kromě obalů nějak mění i obsah, který přiznejme si, v minulosti nepatřil k nejlepším pivům u nás.
Václav Loubek
Není týden, abychom neřešili nějaké pivo či pivovar, ale proč ne. Někdy se trochu ztrácím, ale občas i ochutnám a většinou to dává smysl, v této kategorii se prostě stále něco děje. Jen nevím jestli konzument dostane čas na zvyknutí a potom také užívání si delší dobu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Koncept a význam značky a produktů se promítají do obalů, umocňují zážitek, to dává smysl, i opačně (jedenáct-ka).
Daniel Procházka (Ipsos)
Rozšiřování proudktové řady je oblíbeným tahem, jak navyšovat prodeje. Jen přemýšlím, do jaké míry je piják schopný rozlišovat senzorické rozdíly mezi desítkou, jedenáctkou a dvanáctkou…
Zdeněk Hašek
Tak Krušky redesignovaly... Ale jo, pěkným zevnějškem se dá mnohé zachránit. A slibuju, že už přestanu být uštěpačný. Z hlediska brandu bude ta cesta k prémiovosti ještě dlouhá, protože není tradicionálnější člověk, než je český pivař, ale musím uznat, že poslední kroky v téhle oblasti mi dávají smysl i pěkně vypadají.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
5. Van Graaf láká omladinu

Nový koncept oddělení neformální módy v obchodním domě Van Graaf
Asi sází především na přitažlivost Václavského náměstí, protože jsem nějak nezaznamenal žádnou komunikaci. Já prostě nevím, proč bych měl jít zrovna ke značce Van Graaf. Je to moje chyba? Nemyslím si.
Václav Loubek
Není jednoduché změnit nebo rozšířit zaměření, obyčejně jeden směr pokulhává. V kolekcích pro střední generaci je vždy dobrý výběr velikostí i variant. Věřím, že si cestu najdou i k mladší generaci.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Já už nechci, nechci trpět, když musím číst nesmysly jako ‚v rozmezí zhruba kolem jednoho roku‘ a vidět prázdné obchody reprezentující nové světlé zítřky (novináře nad chlebíčky nelze počítat). Co je to ve škole pro manažery obchodních domů učí? Ukažte nám lidi, živé nakupující, nadšené, obalené nákupy, nemluvte o přestavbách, patrech nebo nábytku (když prodáváte módu). V retail a shopper projektech Ipsosu mluvíme vždy s živými lidmi, chodíme k nim domů a nakupujeme s nimi, zkuste to taky, je to fajn.
Daniel Procházka (Ipsos)
Když jsem byl před měsícem v Peek & Cloppenburg v Drážďanech a porovnal si ceny a nabídku s českým Peekem nebo i Van Graafem, tak si myslím, že redesign asi úplně nepomůže. Mladí jedou módu na Asosu, Zootu a tenisky na Footshopu. Tohle prostě nebude zlomová věc, aby nastartovala prodeje a změnila trh, ač je ten design hezký…
Jan Penkala (Acomware)
Prémioví prodejci značkové módy musí klást velký důraz i na prémiovost prodejen a z tohoto pohledu je vše v pořádku, stejně jako další expanze. Dvě obchodní značky jedné firmy ale působí zmatečně.
Zdeněk Hašek
Přemýšlím, jak moc člověk půjde kupovat nějaké moderní oblečení jen podle toho, jak ta prodejna vypadá. Zvlášť, když je někde na Václaváku. A kolik místních do této lokality přijde, oproti turistům (jedno jestli českým nebo zahraničním). Tak jako tak, tady mě neuvidíte.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Netflix zavádí poplatek za sdílení přístupu mimo domácnost, v Česku 79 Kč

Mark BBDO hlásí za rok 14 nových lidí v týmu

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu

Rádio Zet se změní na Radio Prostor, Echo Media přidá podcasty
