Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Operativní leasing nově u Škoda Auto
Automobilka Škoda Auto spustila na českém trhu online prodej operativního leasingu. Na webu skoda-online.cz je možné vybrat konkrétní vůz modelů Citigo, Fabia, Rapid, Octavia a Superb (chybí novinky Kodiaq a Karoq), objednat ho, uzavřít smlouvu a zaplatit. Nové vozy jsou připraveny k předání u zapojených autorizovaných prodejců v dodací lhůtě od 14 do 90 dnů. Už od roku 2011 nabízí Škoda konfiguraci vozů online, skrze konfigurátor.
Chci auto. Klik a mám ho. To není nic nového, nejdůležitější je a stále bude získat preferenci pro svoji značku, a to Škodě jde. To je důležité. Kde a jak se auto prodá, je v podstatě vedlejší, to je jenom nástroj (který musí velmi dobře fungovat).
Daniel Procházka (Ipsos)
Kdo by si to před deseti lety pomyslel, že se budou tímto kanálem nabízet automobily. U známých a zavedených značek a modelů aut se ale není čemu divit. Zákazníci vědí, co kupují. Jsem nicméně spíš do budoucna zvědavý, jak se bude vyvíjet koncept sdílených automobilů.
Martin Boček
S portály na operák se roztrhl pytel v posledním roce. A výrobci to nemůžou ignorovat. Vnímám to pozitivně, byť jde stále jen o ty operáky. Samotný prodej aut vzhledem k vyjednávání, fleetům a dalším okolnostem se bude převádět na internet velmi složité. Souhlasím s tím, že to může fungovat na mladší cílovku.
Jan Penkala (Acomware)
Skvělý i logický počin současně. Prodej služeb online spojený s personalizovaným výběrem auta je budoucnost.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
Prodej operativního leasingu přes internet je logickým vyústěním současných trendů. Základní úkony potřebné k sepsání smlouvy, výběr předem nakonfigurovaného automobilu - to vše během několika kliků. Lze předpokládat, že tento způsob prodeje osobních vozů bude jenom posilovat s oslovováním nových cílových skupin a stejně rychle poroste nabídka předkonfigurovaných vozů.
Michal Bařina (Global Marketing)
Nápad super, jestli to fakt celý běží od stolu v kanclu stejně jednoduše jako nákup Tesly na Alze (ha ha). Nicméně, proč tam k sakru není jediná varianta s automatickou převodovkou? Neříkejte, že obzvlášť u executive plechovek (vyšší specifikace oktávky a superb) je to pořád bezvýznamná záležitost? Třeba u BMW 3 na operák, což je plus minus konkurence (a podle měsíčních plateb výrazně levnější, než nudný mainstream z Boleslavi), ještě před rokem, když jsem se o to zajímal, snad ani nic jiného nešlo. Zrovna operák je myslím cesta, jak automat do myslí zákazníků vecpat.
Václav Loubek
Mate mě slovo spustila, protože program Bez starostí už funguje nějakou dobu. Spíš jde o facelift. Zlepšil se výběr aut (i když stále převažují nižší výbavy a možnost individualizace je omezená) a možnost ročního nájezdu až 40 000 km. I dostupnost aut 14 dní je příjemných.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
2. Kaufland zakazoval na ploše jíst i pít
Německý maloobchodní řetězec Kaufland svým zaměstnancům v Česku v úterý 2. ledna zakázal jíst i pít na prodejní ploše. Zákazu pití se zaměstnanci mohli vyhnout pouze doložením potvrzení od lékaře a mělo platit i během léta. Interní nařízení bylo jedním ze zaměstnanců zveřejněno ve facebookové skupině Přiznání prodavačů. Na sociální síti se zákaz setkal s ostrou kritikou a byl hojně sdílen. Nařízení odsoudil také Odborový svaz pracovníků obchodu. Řetězec následně nařízení zmírnil a stanovil výjimky, zaměstnancům se omluvil.
Taková pěkná PR bouře ve sklenici vody. Je jasné, že mezi potravinami nemůžete jíst a pít, kdy a kde se vám zachce, ale zase na druhou stranu je tady něco jako zákoník práce, který by na toto téma asi promluvil celkem jasně. I když on by asi stačil obyčejný selský rozum. Čistě pro zasmání přidám vzpomínku na nějakých dvanáct let zpátky, kdy v médiích proběhla zpráva, že jeden z řetězců u nás chtěl označovat páskou prodavačky, které se zrovna nacházely v onom týdenním období měsíce. Prý proto, že častěji odcházejí na toaletu. Nakonec se nic nerealizovalo (inspektorát práce promluvil zaměstnavateli do duše), ale dopadnout to jinak, vůbec bych se nedivil, kdyby pak dané prodavačky viděly rudě.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Kaufland úplně chápu. Jako zaměstnavatel bych rovněž nechtěl, aby moji zaměstnanci místo práce jedli a pili, a když se podíváte na (obézní) Čechy, snědí a vypijí toho dost a vydrží u toho dlouho. Doba nepřeje (rozumným) pravidlům, každá taková zpráva přitahuje zbytečnou pozornost ‚aktivistů za bryndání nápojů na prodejní ploše‘ a tím, že to my všichni ostatní čteme, snižujeme i naši produktivitu.
Daniel Procházka (Ipsos)
Nechce se mi tomu ani věřit. Při dnešní nízké míře nezaměstnanosti je to navíc poměrně vysoké riziko odlivu zájmu uchazečů o práci.
Martin Boček
Když dojde k nějakému průšvihu, objevují se klasické fráze, ze kterých by se snad dala sestavit píárová judikatura. Selhání komunikace, politováníhodné nedopatření, spokojenost zaměstnanců. Na druhou stranu – škoda, že to není běžné i v politice.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
Dodržování pitného režimu povoleno pouze na základě předloženého lékařského potvrzení. Při současném absolutním nedostatku pracovníků, který je v retailu viditelný ještě o něco víc než jinde, se jedná o zcela unikátní ‚zaměstnanecký benefit‘. Naštěstí se ukázalo, že to všichni jenom špatně pochopili.
Michal Bařina (Global Marketing)
Já jsem skoro přesvědčen, že tohle je zpráva roku. Naplno ukazuje to, o čem se léta jen někdy nahlas šuškalo, totiž, že český rádobydůležitý kindermanagement bere řadové zaměstnance v retailu jako stroje, ne jako lidi. Lepší důkaz jsme asi získat nemohli. Navrhl bych stejné podmínky tomu člověku, co to vymyslel. Nemám pro něj skutečně slušných výrazů. A těm blábolům PR o nedorozumění snad nevěří vůbec nikdo. Prostě šlo jen o to vymyslet nařízení, aby nějaký manažírek obhájil svoji funkci na úkor stovek, možná tisíců frontových bojovníků. Tohle mě fakt štve. Bez úcty jeden k druhému to tady fakt nebude lepší. Nějaké stromy Lidlu jsou proti tomuhle opravdu prkotina.
Václav Loubek
Negativní PR se snaží Kaufland zmírnit, ale moc se mu to nedaří. Základní lidské potřeby by neměly být omezovány ani v pracovní době.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Je to ukázka toho, jak hloupě si naskočí na vidle i chytří (což očekávám, že ve vedení řetězce jsou). Dodala bych, že je to ukázkový případ, jak si vytvořit krizovou komunikaci na blbosti, a to v době kdy Kaufland chrlí reklamu k 20. výročí na trhu.
Monika Hrubalová
3. Alza.cz rozšiřuje sklady
Největší e-commerce prodejce v Česku, Alza.cz se od ledna 2018 chystá rozšířit své logistické zázemí. Kromě skladů v centrále v pražských Holešovicích využívá skladovací prostory developerské firmy P3, která vlastní a spravuje evropské průmyslové nemovitosti. Ke 14.000 metrům čtverečních, které má Alza.cz v pronájmu v Horních Počernicích, plánuje přidat skoro 22.000 metrů čtverečních v průmyslovém parku P3 Prague D8 u dálnice směřující na Teplice a Ústí nad Labem, poblíž vyústění tunelu Blanka, což umožňí rychlý rozvoz zboží po Praze.
Vypadá to, že brzy bude považováno za svátek, kdy tady nebudeme hodnotit nějakou zprávu o Alze. Co naplat, jde jim to a tak i developery potěší. Pronájem větších skladovacích prostor určitě ukazuje také na to, kam až chce tento e-shop růst. O to víc by měla konkurence makat.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Přidávání skladů z důvodu růstu - snad se tomu nebude nikdo divit, snad nad tím nebude nikdo konstruovat zbytečné komentáře. Takže osobně bych raději víc malých místních prodejen a míň centrálních hangárů, ale nic s tím nenadělám, a nakupuji v Alze, a rád.
Daniel Procházka (Ipsos)
Od té chvíle, co jsem zjistil, že prodávají automobily, se tomu nedivím.
Martin Boček
Poměrně zásadní rozšíření prostoru, takže si Alza věří na další silný růst. Spíš trochu přemýšlím nad tím, zda by nedávalo smysl nějaký prostor si pronajmout v západní Evropě, pro zrychlení a zlevnění logistiky primárně těžších a větších věcí. Parfém se zvládne posílat snadno po Evropě jen z Česka, spotřebiče už hůř.
Jan Penkala (Acomware)
Na vlastní kůži jsem se přesvědčil, jak se v době předvánočního šílenství liší nakupování u velkých e-shopů (Alza.cz, Mall.cz) a malých, které nemají skladové zásoby. Nůžky se mezi těmito skupinami stále víc rozevírají. Nové skladové prostory jsou pro rostoucí e-shopy jednou z podmínek existence. Ale nepodceňoval bych ani inovace v marketingu, komunikaci se zákazníky a investice do informačních systémů.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
Tato informace asi nikoho příliš nepřekvapí. Alza roste hodně rychle, stejně jako zbytek e-commerce. Bude ale zajímavé sledovat, jak se Alza vyrovná s nedostatkem pracovníků — haly a sklady rostou jako houby po dešti a postupně polykají tisíce a tisíce pracovníků. Pracovní trh v Česku se začíná podobat rybníku po kvalitně provedeném výlovu.
Michal Bařina (Global Marketing)
To bude asi díky těm jejich osmdesátiprocentním slevám, díky kterým zboží stojí nakonec stejně jako jinde u těch, které sleduje Heuréka, že jo?
Václav Loubek
Alza expanduje a kromě navyšování kapacity skladů nezapomíná ani na moderní technologie a snadnější výdej. Těď už jenom vlastní rozvážkovou službu.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
4. Čupr bude mít v Rohlíku většinu
Ještě před Vánoci oznámil podnikatel Tomáš Čupr, že navýšil svůj podíl ve firmě Velká Pecka, která provozuje e-shop s potravinami Rohlik.cz. Čupr je jediným akcionářem společnosti Rohlik.cz Investment, která do poloviny prosince vlastnila 39 % akcií Velké Pecky. Odkupem 14,52 % akcií od společnosti Enern Chili za 186,65 milionů Kč získal Čupr pro svou firmu majoritní podíl. Enern Chili zůstává druhým největším akcionářem. Napsal to deník E15, který navíc ve čtvrtek informoval o tom, že do Rohlíku minoritně vstoupil Petr Borkovec (Sklizeno Foods, Partners), který zároveň společně s Čuprem a také fondem kolem Karla Janečka investovat do farem a potravinářů.
Tomáš Čupr mi občas napíše e-mail, jak jim to v Rohlik.cz jde a co zase připravili nového. A má moje uznání za tento způsob komunikace (i když je mi to prdlačky platný, protože ve Zlíně, kde bydlím, prostě nedováží a nevypadá to, že by v dohledné době měli). Že zvýšil svůj podíl, je dobře, protože tím dává najevo, jak moc mu na tomto projektu záleží. Takže i my nezákazníci držíme palce.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Proč ne, juch, proboha! Ovšem, osobně mám s nákupem potravin spojené voňavé pekařství, tržiště s lákavou zeleninou, čerstvé maso, prostě kontakt s nabídkou a k tomu živé lidi, co to nabízejí a prodávají.
Daniel Procházka (Ipsos)
Pro trh je to myslím dobrá zpráva, že i přes stále ‚červená‘ čísla svému podnikání věří. Já tomuto projektu dlouhodobě fandím a poměrně často využívám.
Martin Boček
Na sečtení podílů je potřeba si vyhradit tak 10 minut času, aby bylo zřejmé, jaká je situace. Každopádně je zajímavé, že podíl dokoupil Čupr v přepočtu za 128,5 milionů Kč za 10 % a 0,8 % prodal Borkovcově Brno Investment Group v přepočtu za 124 milionů Kč za 10 % (pokud jsou správné ceny v médiích, konkrétně v E15). Tato společná investice do farem a potravinářů ve spojení s Rohlíkem smysl určitě dává. Mohlo by to výhledově směřovat k celému ekosystému v rámci prémiových potravin, které Rohlík dokáže prodávat.
Jan Penkala (Acomware)
Zdá se, že Tomáš Čupr svému Rohlíku věří, což je dobře. Osobně ale nevím, jestli soutěžení o rychlost dodávky je správná cesta k ziskovému byznysu. Potraviny jsou náročný obor.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
Od Tomáše Čupra očekávaný krok. Rohlik.cz se chce dále rychle rozvíjet a expandovat. Čekají ho další kola financování i jednání s investory a to vždy lépe funguje s jasně definovaným majoritním vlastníkem a zakladatelem v jedné osobě. Navíc se všeobecně ví, že Rohlik.cz je jeho srdeční záležitost. Držím palce, aby s růstem obratu přišel co nejdřív i zlom v ziskovosti celého projektu.
Michal Bařina (Global Marketing)
Konsolidace online trhu prodeje potravin pokračuje. Přežijí jen nejsilnější.
Václav Loubek
Rohlíku se daří a jeho otec si díky rychlým nárůstům prodejů může dovolit plně převzít kontrolu nad svým dítkem. Kupodivu ani netají za kolik, to není zcela běžné.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
5. Konec igelitek zdarma
Od ledna 2018 vchází v účinnost zákon, který obchodníkům zakazuje zdarma nabízet plastové odnosné nákupní tašky. Výjimkou jsou tenké mikrotenové sáčky, které slouží k hygienickému přenosu potravin. Igelitky ze svého sortimentu zcela vyřadil řetězec Lidl, a to už loni v březnu. Místo toho nabízí zákazníkům ekologičtější alternativy. Nově k nim přidává bavlněnou fair trade látkovou tašku. Také ministerstvo životního prostředí zhotovilo ve spolupráci designérkou plátěné tašky, které v rámci kampaně Igelitku nebrat! mohou lidé buď vyhrát nebo zdarma dostat v pražské prodejně Bezobalu a v ostravském second handu Moment. Změny zákona se podle iHNed.cz nejvíc dotknout malých prodejen a obchodů s módou nebo elektronikou.
Věřím tomu, že minimálně jedna velryba je nyní o něco šťastnější. A pokud mám mluvit trochu víc vážně (protože ekologie vážná věc určitě je), zajímalo by mě, jak moc se toto nařízení dotkne lidí, kteří už si do obchodu s sebou nějakou tu látkovou tašku nenosili.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Míň plastů, to je rozumné, a přitom za vynález polyetylenu dostal pán Nobelovu cenu. My do vlastních tašek nakupujeme - počítám - dvacet let, jednu takovou máme ze Super U z výletu do Bretaně v roce 1998, je stále téměř jako nová.
Daniel Procházka (Ipsos)
Toto rozhodnutí vítám, je to strašné plýtvání a ničení životního prostředí. Je známý fakt, že když člověk za něco musí zaplatit, tak si toho víc váží.
Martin Boček
Zákazníci se rozdělí na dvě skupiny – šetřílci si budou nosit tašky vlastní a těm druhým bude jedno, zda dají pět, deset, dvacet korun za dražší tašku. Rvačky o bavlněné fair trade pytle ale neočekávám.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
Snaze nahradit igelitové tašky papírovými nebo permanentními látkovými není co vytknout. Lidl nenabízel tašky zdarma nikdy, a nezdá se, že by to jeho zákazníkům nějak vadilo. Osobně jsem spíš zvědavý, kdo z řetězců konečně vyřeší problematiku volně loženého pečiva, které jsme zvyklí v Česku nakupovat formou přehrabování. Naší čím dál dospělejší - doufám, že i vyspělejší - ekonomice by slušel prodej pečiva v baleních stejně, jak jsme tomu zvyklí ze zahraničí.
Michal Bařina (Global Marketing)
Můj asijský obchodník provozující sámošku, kam chodím, je v tomto ohledu velmi pokrokový, ten už igelitky nerozdává dávno. Holt zákon a retaileři jen dohánějí trendy z Asie... Nicméně jsem zvědavý, jak se zákaz rozdávání igelitových tašek projeví například na třídění odpadu, kde osobně igelitku považuji za naprosto zásadní nástroj.
Václav Loubek
Určitě pozitivní ekologický trend a Lidl jde příkladem. Někteří maloobchodníci jako Marks and Spencer nabízí i tašky na celý život, tzn. že vám ji v případě zničení bezplatně vymění.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)