Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Když dorty porážejí fotbal

The Great British Bake Off. Repro: BBC

The Great British Bake Off. Repro: BBC

Je úterý večer a miliony Britů fascinovaně sledují, jak se pečou koláče. Na BBC2 totiž běží už čtvrtá řada reality show The Great British Bake Off, kterou bychom mohli s trochou nadsázky nazvat Británie hledá Super pekaře (amatéra). Finále předcházející, třetí řady dosáhlo loni na podzim sledovanosti přes 7 milionů diváků a porazilo i přímý přenos fotbalového utkání, v Británii tedy v zásadě pořad s očekávanou vysokou sledovaností.

Přitom program o pečení dortů, kombinovaný se soutěží, není žádná převratná novinka – i u nás se vysílal například americký formát Úžasné/Báječné dorty, v němž mají tři cukrářské týmy, vedené třemi profesionály, devět hodin na to, aby vytvořily dort příslušné výšky a stylu. V čem je tedy pořad BBC jiný a v čem spočívá základ jeho úspěchu?

The Great British Bake Off je v podstatě talentová show – každá řada má seriálovou strukturu, od seznámení se s kandidáty, přes lehčí až po nejtěžší úkoly, a nakonec finále, důležitou roli v něm hraje i porota. Na začátku poznávají diváci 13 mužů a žen, kteří se týden co týden utkávají ve vzájemném souboji o to, kdo upeče lepší sušenky, koláče, muffiny a tak dále. Jejich zápolení hodnotí dva porotci. Na konci vítězí ten, kdo nejlépe obstál v různých kategoriích.

Jako první úkol měli kandidáti ve čtvrté řadě použít svůj oblíbený recept a napéct nejen pro porotu, ale také pro svou rodinu a přátele. Ve druhém kole dostali recepty od profesionálů, ale mělo to háček – leccos v nich chybělo, některé přísady, jejich množství, případně části postupů. Třetí kolo se týkalo úpravy upečených pokrmů a jejich servírování. Soutěžící museli prokázat určitou míru kreativity, překvapit porotu něčím neobvyklým.

To všechno se neodehrává ve studiu, ale zásadně v exteriérech – pod velkým stanem v pastelových barvách v typické britské venkovské krajině.

„Vždycky jsem si myslela, že to je spíše pořad pro starší lidi,“ citoval deník Daily Telegraph dvatřicetiletou Ruth, která týden co týden fascinovaně sleduje souboje „pekařů“. „Vypěstovala jsem si na tom závislost, je to tak zábavné, i když člověka pečení vůbec nezajímá.“

Když se vysílala první řada, označily britské noviny pořad za nudný a zdlouhavý. Diváci v tomto případě ale byli jiného mínění. Sledovanost s každou řadou roste.

Navíc se z pořadu stal fenomén, který živí i další média a na který také zareagovali výrobci. Například firma Lakeland, která se specializuje na kuchyňské nádobí a pomůcky nutné pro pečení, oznámila, že odbyt jejích výrobků stabilně roste, v supermarketech vytvořili pro ingredience potřebné k pečení zvláštní sekce, v knihkupectvích přibývá knih o pečení a přípravě sladkostí.

Co je tedy na téhle soutěži v pečení tak přitažlivého? Daily Telegraph vidí úspěch v tom, že nejde jen o přípravu jídel. „Je to nápaditá soap opera s prvky sitkomu i napínavého dramatu, jejíž úspěch je spojený i s výběrem protagonistů, kteří představují fascinující charaktery.“

Jiní kritici píší, že na rozdíl od ostatních talentových show hrají u The Great British Bake Off důležitou roli uvolněná atmosféra, sympatičtí porotci Mary Berryová a Paul Hollywood a věrohodní kandidáti. Na rozdíl od jiných talentových show, v nichž se objeví stále bizarnější postavy, a to jak mezi soutěžícími tak i mezi porotci.

BBC vyvinula loni další podobný formát. Nese název The Great British Sewing Bee, jde o soutěž pro amatéry v šití, a měl premiéru v letošní jarní sezóně. Místo koláčů a dortů kandidáti a kandidátky zhotovují blůzy, šaty nebo třeba povlečení na polštáře. Úspěch sice nebyl tak silný jako u pečení, nicméně pro BBC byl dostačený – na příští jaro se plánuje už druhá řada.

„Kandidáti nejsou těmi, kteří touží po slávě nebo chtějí být za každou cenu vidět v televizi,“ řekl porotce „šicí“ show Patrick Grant deníku Daily Mail. „Tihle lidi prostě baví vytvářet vlastníma rukama nové věci. Všichni máme kreativní gen – pro pečení, šití nebo něco jiného. Jako děti stále něco vyrábíme, ale když dospějeme, sedáme si namísto toho k počítači.“

Formát BBC The Great British Bake Off se prodává úspěšně i do zahraničí. Vysílal se už v třinácti zemích – kromě USA, Itálie nebo Francie třeba i v Polsku či na Ukrajině. V současnosti se připravuje německá verze, která má běžet na stanici Sat.1 na jaře příštího roku.